Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Директно от Метрополитън опера – „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт

Снимка: Ken Howard / Met Opera

Постановката, която изгради музикално Джеймс Ливайн през 2014 г. се връща отново на сцена. Тя е дело на британския режисьор сър Ричард Еър. След „Манон“ и „Кармен“, това е третата му постановка за Мет. Еър е известен най-вече с филмите си „Айрис“ и „Записки по един скандал“, за които е номиниран за „Оскар“. След дълга театрална и филмова кариера логично е британецът да експериментира с различните изкуства.


Декорът, костюмите и цялостната концепция на постановката са вдъхновени от френския филм „Правилата на играта“ на Жан Реноар, който пък от своя страна осъвременява Бомарше през 1938 г. Действието се развива в имение в Севиля преди Втората световна война. Режисьорът критикува начина на живот и разпада на цености на аристокрацията. Филмът предизвиква остри критики и неразбиране, заради което Реноар напуска Франция и заминава за Америка. Години по-късно „Правилата на играта“ ще стане най-коментираният и харесван негов филм, попада също и във вечната деясятка на най-добрите филми за всички времена. Използвани са кинематографични техники, които се оказват азбучни в киното десетилетия след това. Остава в историята и като образец за социална сатира.


Тази изключителна историческа препратка със своя интересен замисъл придава на оперната постановка на Еър многопластовост, модерност и достоверност, които така добре отиват на шедьовър като „Сватбата на Фигаро“. Не случайно постановката се прави за пореден път (освен на откриването на юбилейния 130-ти сезон на Метрополитън през 2014 г. тя е играна и през 2019 г.).


Свежа и динамична, на ръба на фарса, но благодарение на брилятно изградените и осмислени театрално и музикално характеристики на героите, постановката на Еър (заедно с костюмите и декора на Роб Хауъл) е стилна, оригинална, държи в напрежение и съвсем спонтанно разсмива публиката.


Солистите, хорът и оркестърът на Метрополитън опера ще дирижира Даниеле Рустиони. В ролите този път са Голда Шулц, Люси Кроу, Изабел Ленард, Елизабет Бишъп, Кристиан Герхахер, Райън МакКини, Маурицио Мураро, Джузепе Филианоти и др.

Снимки: Ken Howard / Met Opera

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15

Пътеводната звезда на певицата Леонора Илиева в операта

В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва  Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..

публикувано на 01.10.24 в 08:50

Музика от Брамс в бутиков концерт с история в София

Поредицата "Концерти с история" отбелязва  Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..

публикувано на 01.10.24 в 08:00
Консорт „Беншоа“

Възстановената Missa Scaramella

Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..

публикувано на 30.09.24 в 14:59

Самочувствие на сцената с оперния певец Окан Сипахиолу

Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..

публикувано на 30.09.24 в 13:05