Как изглежда животът по средата през погледа на две художнички – от България и от Северна Македония?
Изложбата „По средата“ на Десислава Унгер и Ленче Андонова в столичната галерия „Аросита“ разглежда представата за времето и пространството. Времето като реалност, в която всеки един живее и създава.
Десислава Унгер и Ленче Андонова завършват заедно живопис в Националната художествена академия в ателието на Андрей Даниел. Оттогава ги свързва близко приятелство, споделяне на идеи и общи проекти. Едната живее в Париж, а другата – във Виена, но пътищата им се засичат по средата в София.
Творбите на двете художнички са отражения на реалността чрез лични преживявания, движещи се между абстрактни пейзажи и прецизно изрисувани форми. В тях се създава междинно, безвремево пространство, където се срещат идеите им, там някъде помежду, по средата се ражда емоционален пейзаж, символ на времето, което тече или спира.
"В монументалната графика на Десислава откриваме една самотна къща в средата на идиличен планински пейзаж. Къщата е в центъра на пространството, в центъра на света или центърът е самият човек, движещ и променящ се. В серията рисунки „Във вихъра“ се преплитат няколко пласта развихрени цветни петна и конкретни форми, символи на границата с невидимото. Десислава Унгер се интересува от човека, от болката и мечтите му, от важността на съществуването му, от животът, който се противопоставя на хаоса и зависимостта ни един от друг.
Ленче Андонова анализира темата за времето чрез спомените, чрез натрупването и наслагването на обекти, понякога до степен на изличаването им. Серията „Reminiscence“ се състои от картини, вдъхновени от избледняващи спомени. Колажи с пощенски марки са покрити с хартиени плътни облаци, поглъщащи съществуващият образ. Te създават непрозрачнa тъкан, която оставя само няколко неясни форми на заден план, като далечен спомен.
„Calendula“, е композиция от малки обекти, вдъхновена от архитектурата на растенията, техният филотаксис, естествената им геометрия, която се претопява в монохромни спирали.
Самият процес на натрупване и колекциониране на обектите, като материал за произведенията продължава понякога с години. Повтаряемостта, отстраняването на обекта от контекста и употребата му, в случая – пощенски марки, торбички от чай, използвана хартия и бирени тапи, изследва паметта на материала и границите му на повторна употреба и трансформация."
Изложбата може да бъде видяна до 19 януари в столичната галерия "Аросита".Чуйте – в звуковия файл.
Ленче Андонова е родена 1982 в Скопие, Македония, работи и живее в Париж, Франция. Завършва живопис в Националната художествена академия, София, и изложбено изкуство и сценография в Университета в Мец във Франция. Участва в многобройни изложби, между които Колекцията BIC, Париж (2018); Palais des monteurs, Пале де Токио, Париж, Франция (2016); Паратиссима, Международен панаир за съвременно изкуство Торино, Италия (2014); Биенале за млади художници в Москва, Русия, (2010).
Десислава Унгер е родена през 1980 г. в София, България. Живее и работи във Виена, Австрия. Завършва живопис в Националната художествена академия, София, и графика в Университета за приложни изкуства във Виена. Нейни творби са представени в множество групови изложби. Произведенията ѝ са част от колекциите: Музей Албертина / Графична колекция, Виена; Колекция на град Виена, MUSA; Артотека на федералното правителство, 21er Haus; Университет за приложни изкуства, Виена; Национална художествена галерия, София; Международна фондация "Св. Св. Кирил и Методий" София и др.
Снимки – галерия "Аросита"Часове преди срещата с украинската писателка Наталия Матолинец в Къща за литература и превод – София в "Нашият ден" гостува Юлия Рафаилович , директор на фондация "Следваща страница". Повече за събитието тази вечер от 18 ч. може да прочетете тук: Украинската писателка Наталия Матолинец гостува в Къщата за литература и превод Във..
Тази вечер, от 19 ч. в Артиум център Несебър , посетителите ще имат възможността да се пренесат в Париж. В морския град се готви концерт, вдъхновен от вечните шансони на Едит Пиаф и Шарл Азнавур. Държавна опера – Бургас кани несебърската публика на музикално пътешествие с истории за изгубени любови, страстни обещания и думи, които се запечатват в..
Днес (27 февруари) от 18 ч. в Къща за литература и превод ще се състои среща с украинската писателка Наталия Матолинец. В разговор с преводачката Райна Камберова авторката ще разкаже как са се променили книгоиздаването в Украйна след началото на войната, читателските нагласи и световното внимание към украинската литература. Матолинец ще сподели и своя..
С комедията на Шекспир "Напразни усилия на любовта" Арт театър ще отбележи 94-тия рожден ден на проф. Надежда Сейкова. Тя е режисьор на спектакъла. А повечето участници са нейни ученици – съобщи в “Артефир” актрисата Милена Червенкова, директор на театъра. В спектакъла ще участва и тя, заедно със Симеон Владов, Боян Николов, Антон Порязов, Камен..
"Вълшебното перо" е международен литературен конкурс, обявен от българското неделно училище "Иван Вазов" в Париж и адресиран към всички ученици, които могат да участват на български език, без значение къде живеят и учат. Темата е вълшебна и затова в творбите трябва да присъства вълшебен момент, независимо дали в проза или в стихове. Участници на..
Белодробният карцином остава една от водещите причини за онкологична смъртност в световен мащаб, въпреки напредъка в медицината и разнообразието от..
"Магията на Изтока" е изложбата живопис на Силвана Пападами, която вече може да бъде разгледана в галерия "Еритаж". Темата ѝ е свързана с мистиката на..
Нова научнопопулярна книга открива поразителни прилики между имперския Рим и индустриалния Запад. "Защо се разпадат империите" от Питър Хедър и Джон Рапли..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg