Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вечер с изкуството на мецосопрана Мариана Пенчева

4
Снимка: sofiaphilharmonic.com

В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ тази събота (22 януари от 20 часа) ще може да се докоснете до част от изкуството на великолепната българска певица Мариана Пенчева.

Мариана Пенчева е родена на 17 януари през 1966 г. в Пловдив. Започва музикалното си образование в класа по оперно пеене на Иванка Михайлова в Музикалното училище в родния си град. След това Мариана Пенчева кандидатства в Музикалната академия в София, но не е приета. Интуицията ѝ обаче я отвежда на прослушване пред оперната певица и реномирана педагожка проф. Мати Пинкас. Категорична, че Мариана има данни, тя я изпраща на уроци при своя ученичка, голямото мецосопрано Бойка Косева. Благодарение на осем месеца всеотдайна съвместна работа, Мариана става една от двете студентки мецосопрани, които постъпват в Музикалната академия на следващата година. По-късно специализира в Академия „Борис Христов” в Рим, където работи с Александрина Милчева. Като студентка в трети курс дебютира на професионална оперна сцена в Плевен в ролята на Улрика в „Бал с маски“ от Верди.


Когато говори за първите стъпки от своя професионален път, Мариана Пенчева често споменава случайността и неведнъж казва, че е получавала шансове от съдбата и, цитирам, се е „хвърляла в дълбокото“. В края на трети курс от своето обучение, през 1989 година, насърчена от своята преподавателка Мати Пинкас, Мариана се явява на престижния международен конкурс „Виоти“ във Верчели, Италия и печели втора награда без присъдена първа. На следващата година е финалист на международния певчески конкурс в Тулуза, Франция.

В резултат на тези успехи италианското посолство в България я кани да кандидатства за стипендия за обучение, отпускана от Министерството на външните работи на Италия, която тя съвсем заслужено печели. Така през 1991 в последната, пета година от своето обучение в Музикалната академия, Мариана получава така дългоочакваната възможност да замине за Италия. Стипендиантите трябва да удостоверят, че са записани в държавна институция и без да се замисля певицата се отправя към Миланската консерватория – все пак в Милано е заветната Ла Скала, за която винаги е мечтала! От там обаче получава отказ да бъде допусната, тъй като учебната година вече е била започнала.


Съдбата я отвежда във Верона – проф. Мати Пинкас я свързва с директора на консерваторията там, който приема присърце задачата да помогне на Мариана и на своя отговорност я записва като специализант. Едва двайсетина дни след пристигането си в града на Ромео и Жулиета Мариана се явява на конкурса „Cascina lirica“ в Кашина, където печели първо място измежду 120 кандидати и получава предложение от импресарска агенция. Приятелка успява да ѝ уреди прослушване в Миланската Скала пред един от диригентите, който я харесва и решава да я представи и на Рикардо Мути. След поредица от успешни прослушвания, Мариана получава предложение за ролята на Великата весталка в операта „Весталката“ на Спонтини. Така през 1993 дебютира на сцената на Миланската Скала в тази роля, под палката на Рикардо Мути. Под неговото ръководство следват участия във Вердиевите опери „Риголето“, „Набуко“, „Силата на съдбата“ и „Бал с маски“, както и „Хофманови разкази“ на Жак Офенбах, и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини.

Повече за първата среща с маестро Мути и впечатленията на Мариана Пенчева от работата с него ще научите от самата нея.

В предаването ще имате възможността да чуете първата оперна творба на Джузепе Верди „Оберто, граф ди Сан Бонифачо“, по либрето на Темистокле Солера, либретист и на други шедьоври от творчеството на композитора като „Набуко”, „Ломбардци”, „Жана Д`Арк” и „Атила”. Записът е от спектакъл, част от продукциите за Вердиевия фестивал през 2007 година, на сцената на малкия оперен театър в родното място на композитора – Бусето. Мариана Пенчева е Куница, Франческа Сассу – Леонора, Фабио Сартори - Рикардо, Джовани Батиста Пароди - Оберто, Джорджa Бертани - Имелда. Солистите, оркестъра и хора на Театро Реджо ди Парма дирижира Антонело Алеманди. За този спектакъл, критикът Марк Пулинджър пише за независимото британско месечно списание за класическа музика International Record Review: „Куница на Пенчева е изпълнена с класа: тя има богат, плътен мецосопранов глас и усещане за Вердиево легато... Антонело Алеманди балансира добре гласовете и оркестъра в миниатюрната зала“.


Ще прозвучат още и фрагменти от опери на Сен-Санс, Верди, Доницети, Пачини, Белини, Масне, както и песни на Франческо Паоло Тости, Оторино Респиги и Джузепе Верди.

Снимки: Александър Богдан Томпсън, Монте Мюзик, БГНЕС, sofiaphilharmonic.com


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18