Виенската картинна галерия показва изложба, посветена на идеала за женска красота във венецианското изобразително изкуство от 16-и век. В няколко зали в дясното крило на галерията са изложени картини на Тициан и неговите съвременници от Венецианската школа, като Палма ил Векио, Парис Бордоне, Джакопо Тинторето и Паоло Веронезе.
Красота, еротика и поезия са изобразени в платната на тези художници. В изложбата могат да се видят портрети на жени, заети със своя тоалет, или любовни двойки, които за времето си са били новост в тогавашното изобразително изкуство. Този вид портрети от началото на 16-и век се наричат „Красивата венецианка“ и представляват горната половина на идеалната представа за полуразголено женско тяло, чийто единствен признак е еротична красота. Дълго време се е смятало, че това са портрети на куртизанки. Много характерна е картината „Виоланте“ на Тициан, която се смята за най-ранната „белла“ на художника. От същата серия е и картината на Палма ил Векио „Жена със зелена рокля“, както и платното на Тинторето „Млада жена с разголен бюст“.
Интересен факт са направените рентгенови снимки на картините на Тициан, на които се виждат детайли на копия и допълнителни подобрения. Например в картината "Венера от Урбино" се вижда копие на флорентинския оригинал „Белла“, в който са дорисувани детайли на дрехите и деколтета, с цел да се покаже повече плът. По всяка вероятност портретите са били поръчвани, а Тициан е рисувал допълнително своите картини, преминавайки от портрет към еротично идеално изображение.
Освен измислените идеални портрети има и т.н. "реални портрети", в които са спазени моралните норми на облеклото. Такива са портретите на Изабела де Есте от Мантуа и на Елеонора Гонзага от Урбино и на редица поети и писатели от това време, които в творбите си са се занимавали с темата за красотата на жената и нейното място в социалния живот, например Бенедето Варчи, Чезаре Вечелио.
Изложбата е доукрасена с оригинални прибори за тоалет от 16-и век, които са изобразени на много от портретите на Тициан, както и с прожектиране на любовна поезия от Петрарка.
Показани са и картини с библейски сюжети, като „Адам и Ева“ на Тинторето, „Диана“ на Бордоне и други от Новия и Стария завет. Тук трябва да споменем картината на Тициан „Мадона с младенец пред пъстра кърпа“, в която лицата са много човешки, ландшафтът е пасторален, озарен от залязващото слънце. Нарушаването на строгата симетрия, както и сенките и светлите петна по картината, показват развитието на Тициан като художник и неговото отдалечаване от учителя му Джовани Белини.
Повече за изложбата можете да научите от Константин Брадваров в звуковия файл.
Kunsthistorisches Museum Vienna
"Литература в движение. Чужбина през очите на една писателка антрополог." Така беше озаглавена срещата с румънската писателка Ралука Над на събитията, които организира Румънското министерство на културата на Софийския международен панаир на книгата през декември 2024. Родената в Клуж-Напока антроположка и писателка е една от най-интересните румънски..
На Ивановден столичната галерия "Арте" се оказа тясна, защото имаше толкова много гости, с които художникът проф. Иван Газдов беше решил да сподели своя имен ден с една изложба. Изложбата се казва "Добра вибрация" и включва графики и скулптура. За първи път Иван Газдов, който работи основно в областта на графиката, плаката, илюстрацията карикатурата, и..
Предстои издаването на "Антология на съвременната румънска поезия" у нас. Подготвя се от преводачката Лора Ненковска и издател Георги Гаврилов. Съставител на сборника е румънският поет Клаудиу Комартин, който вече е добре познат у нас – бил е на фестивала "София: Поетики", представял е списанието "Поезис Интернационал", на което е главен..
Разговорът с Димитър Димитров , лауреат на престижния Цицеронов конкурс по латински език в Европа , и неговия учител Димитър Драгнев , преподавател във Френската гимназия "Алфонс дьо Ламартин" в София, разкрива вдъхновяващата история зад успеха на младия ученик, който си осигури място в Оксфорд . Димитър Димитров, едва на 19 години, споделя в..
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът продължава да се утвърждава като важен културен център на Балканите и в Европа, благодарение на богатата си програма и успешно реализираните събития. Една от позитивните новини, с които градът..
В рубриката "Разговорът" поканихме трима представители на водещи издателства в България, за да споделят своите виждания за литературната 2025 година...
Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст. "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както..
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg