Първата нова постановка за 2022 година на Кралската опера на Валония в Лиеж предложи интересна комбинация от две едноактни опери в стила веризъм – „Месецът на Мария“ на Умберто Джордано и „Сестра Анджелика“ на Джакомо Пучини. Докато последната творба е познатата втора част на великолепния „Триптих“, то операта на Джордано е истинска рядкост. Първото изпълнение на 35-минутната творба е на 17 март 1910 г. в Театро Масимо в Палермо заедно с „Амика“ на Пиетро Маскани. Приемът е топъл и само след месец Маскани я дирижира в Рим заедно със своята „Селска чест“. Впоследствие творбата потъва в забвение. Единствената съвременна постановка е през 1998 на фестивала в Мартина Франка заедно с друга забравена опера на Джордано – „Кралят“. В последните години се наблюдава интерес от европейските театри към по-малко познати произведения на композитора – през 2016 в Миланската Скала се игра „Вечерята на шегите“, а през май тази година в Театро Реал в Мадрид Соня Йончева ще пее в концертно изпълнение на операта „Сибир“.
Действието в „Месецът на Мария“ протича точно на Великден. В този празничен ден бедната Кармела идва да посети сина си Нино – нейно извънбрачно дете, отглеждано от монахини в сиропиталище към манастир. Децата репетират песнопения в чест на настъпващия месец на Дева Мария – по католическа традиция това е месец май. Монахините съобщават на игуменката, че детето е починало предишната нощ. Жените решават да скрият трагичната вест от Кармела. В операта на Пучини Анджелика също е родила дете от извънбрачен съюз, след което е принудена да постъпи в манастир, за да измие позора, нанесен върху честта на аристократичния ѝ род. И нейната рожба не доживява до юношество.
Начело на постановъчния екип бе Лара Сансоне. В интерпретацията си на „Месецът на Мария“ италианката се вдъхновява от атмосферата и семейните традиции на родния си град Неапол. Литературният първоизточник на Салваторе Ди Джакомо е написан на неаполитански диалект. Сценографията на Франческа Меркурио изобразява двора на духовната обител, като пулсиращият градски живот зад стените се чувства осезаемо в поведението и настроенията на жените. Монахините са тясно свързани с външния свят. Дворът е обсипан с красиви пролетни цвята. В тази ведра и светла обстановка е описана тъжната майчина любов на Кармела.
Съвсем различна е сценичната обстановка при „Сестра Анджелика“. Отшелническият живот на монахините протича далеч от градския шум и хорска суета. Ежедневие, изградено от строги правила, дисциплина, смирен труд и ясно дефинирана йерархия. Виждаме една затворена религиозна общност. Анджелика, която е видяла детето си само веднъж при раждането, е посетена от леля си за първи път след седем години. Режисьорският прочит е с подчертано внимание към детайлите в либретото и респект към музикалния текст.
В спектакъла на 29 януари в двете централни роли се изяви Серена Фарнокия. Италианското сопрано притежава хубав лиричен, пробивен глас, воден от певицата със солидна техника. Според мен Фарнокия по-убедително пресъздаде натурата на рационално мислещата Кармела. Централно място в операта заема разказът на героинята, описващ обстоятелства, принудили жената да остави детето си. Партията е кратка, но с много трудна и наситена теситура. В по-сложния, мистичен образ на Анджелика, тонът на сопраното отново бе изразителен, но ми се стори, че вокалната линия можеше да получи повече свобода и широта, особено в последните няколко страници на партитурата.
Известната литовска певица Виолета Урмана също изпълни две партии. В първата част мецосопраното изобрази релефно добрата и състрадателна игуменка, а след паузата бе импозантна вокално и актьорски като безчувствената и жестока Принцеса – леля. Срещата ѝ с Анджелика е сърцевината на операта. Старата жена идва по чисто практически причини – племенницата ѝ трябва да подпише документ, с който се отказва от своя дял от бащиния имот. В по-малките роли чудесно впечатление остави Сара Лаулан като Сестра Пациенца и Сестрата Наставница. Запомняща се бе и Моргейн Хейсе в ролите на Сестра Челесте и Сестра Дженовиефа.
Прекрасно прозвучаха младите гласове на детския хор към Операта в Лиеж в църковните песни в творбата на Джордано, както и на дамския хор в краткия шедьовър на Пучини.
В почти напълно дамския постановъчен и изпълнителски състав, проминентно място зае и диригентката Оксана Лынив. Украинката нашумя през 2021 година, когато направи сензация като първата жена, застанала на пулта на Вагнеровия фестивал в Байройт. Миналото лято Лынив ръководи новата постановка на „Летящият холандец“ на легендарния зелен хълм. Диригентката е работила като асистент на Кирил Петренко в Баварската опера в Мюнхен. От тази година амбициозната украинка пое поста на главен музикален директор на Театро Комунале в Болоня – първата жена, заемаща такава длъжност в италиански театър.
В Лиеж Лынив изгради убедително наситения, богат, веристичен звук в двете опери, като наблегна повече върху симфоничния аспект, отколкото върху театралността на творбите. Операта на Джордано има интересна оркестрова партия. В нея се откроява красивото интермецо, приканващо зрителя за размисъл след разказа на Кармела. Подобен оркестров момент намираме и при „Сестра Анджелика“, със същото драматично значение.
Две творби, описващи тъжните съдби на две майки, белязани от толкова характерната за целия оперен жанр тема на противопоставянето на искрените и неподправени човешки чувства срещу неумолимите семейни, обществени и религиозни закони.
Снимки: J. Berger / Opéra Royal de Wallonie - Liège
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..
В тазгодишното издание на фестивала във фокус са българските музиканти. Концепцията на музикалното събитие е да кани имена, които са желани и помнещи се от публиката, която специално се събира пред сцената до хотел "Рила", за да ги чуе. Тази година пристигат Дърти Луупс (Швеция) и Нгуен Ле "Силк&Сенд" трио (Франция). Фестивалът ще бъде открит от..
О, да! Легендарната група "Гънс ен' Роузес" обяви своето дългоочаквано завръщане в София като част от мащабното си турне през 2025 година. Вторият десант на патлаците и розите предстои отново на стадион "Васил Левски" тази вечер. Във въздуха припуква електричеството на нетърпеливото очакване за фалцетните височини на Аксел, Кавалерът на розите с..
В предаването "Български изпълнители" ще ви срещнем с младата българска пианистка Рая Костова. Музикант с интересен житейски и професионален път, който започва от Варна от Националното училище по изкуствата "Добри Христов", където Рая е в класа по пиано на Боян Бъчваров и я отвежда през 2009 г. в Кралската академия по музика в Лондон, с пълна..
Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета..
В рубриката "Културен отпечатък" на Terra Култура фаготистът Георги Шашиков сподели своята вдъхновяваща история – история, в която музиката не е..
Започва седмото издание на Международния фестивал на музиката и изкуствата Jam on the River. Мотото на форума тази година е "Свободата е култура". Сред..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg