След доста впечатляващи изяви и награди, сред които и наградата от първото издание на конкурса за млади диригенти „Сименс – Хале“ в Манчестър през 2020 година, талантливата българска музикантка Деляна Лазарова, която гради успешна кариера в чужбина, дебютира като диригент и на родна сцена. Този петък тя ще застане начело на един от най-престижните състави у нас – Симфоничния оркестър на Българското национално радио – с програма, която самата тя определя като „много любима“: Концерт за виолончело и оркестър от Едуард Елгар (солист е Джонгхеон Нам, победител в първия международен конкурс „Алегра“ в Русе през 2021), „Поема“ от Марин Големинов и Сюита из балета „Жар-птица“ от Игор Стравински.
Деляна Лазарова е родена в Пловдив, завършва НУМТИ „Добрин Петков“, със специалност цигулка в класа на Виолета Стоянова. Продължава образованието си в Държавния университет на Луизиана, а след това се насочва към оркестрово дирижиране в Университета по изкуствата в Цюрих, Швейцария. Печели Наградата за дирижиране на името на Джеймс Конлън в престижния Музикален фестивал в Аспен, Международния диригентски конкурс на NRTA и стипендията за дирижиране на Бруно Валтер на Фестивала за съвременна музика в Кабрильо, Калифорния (2017 и 2018 ). Лауреат е на първия Конкурс за диригенти на националните радио и телевизия на Албания.
След победата на Първия международен конкурс за млади диригенти „Сименс – Хале“ е назначена за асистент-диригент на сър Марк Елдър в Оркестър „Хале“ – Манчестър, където ѝ е поверено откриването на новия сезон 2022/2023, а също така е и Музикален директор на младежкия оркестър „Хале“. Заставала е на диригентския пулт на престижни оркестри в Съединените щати, Европа и Азия, а през този сезон дирижира Националния оркестър на Франция, където е асистент на Кристиан Мачелару.
Виолончелистът Джонгхеон Нам е роден през 1993 в Инчеон (Южна Корея). Започва да свири на виолончело на шестгодишна възраст, а малко по-късно постъпва в Музикалното училище към Санктпетербургската държавна консерватория „Римски-Корсаков“ при професор Елена Дернова. След завръщането си в Корея учи в Корейския национален университет по изкуствата. Една от новоизгряващите зведи, Джонгхеон Нам е носител на първа награда и два специални приза от Allegra International Competition в България, организиран от Allegra Festival and Academy, Първа награда в „Конкурса на Музикалната асоциация на Корея“, Първа награда в Конкурса „Strad“ и др.
Концертът за виолончело и оркестър в ми минор, оп. 85 на Едуард Елгар е последното значимо произведение на композитора. Създаден непосредствено след Първата световна война, той е своеобразен отзвук на страданията, които тя причинява на света. Неслучайно редица изследователи правят паралел между този концерт и знаменития „Военен реквием“ на Бенджамен Бритън. Първото представяне на творбата пред публика е на 27 октомври 1919 година. Изпълнители са Феликс Салмонд и Лондонският симфоничен оркестър под диригентството на самия автор. Поради недостатъчното количество репетиции обаче, премиерата на концерта е провал, и по тази причина той е забравен за дълго време. Едва 40 години по-късно – през 1962, след триумфалното изпълнение на Жаклин Дю Пре, творбата добива широка известност и влиза трайно в репертоара на най-големите виолончелисти по света.
С този свой концерт Елгар сякаш се завръща отново към музикалния стил от времето на своята младост – към традициите на Чайковски, Дворжак и Григ. Той се отличава от предишните му творби със своята строгост на тона и неизменната сериозност. Концертът е в 4 части, чиято обща продължителност е около 30 минути.
Творчеството на Марин Големинов е неотменна и важна част от българската класика. Талантлив композитор, критик, диригент и преподавател, Академик Марин Големинов е между най-добрите оркестратори в историята на българската музика. Емблематични са неговите „Симфонични вариации по тема от Добри Христов“, „Пет скици за струнен оркестър“, Концерт за струнен квартет и струнен оркестър, „Малка сюита за соло цигулка“, „Три песни по картини на Майстора“, а също така – оперите „Зографът Захарий“ и „Тракийски идоли“ и балетът „Дъщерята на Калоян“. Симфоничната„Поема“ , макар да е сред по-рядко изпълняваните му творби, се отличава с богата и красива мелодичност и известно родство с бетовеновата идея за развитие от мрака през трудностите - към светлината.
Едноактният балет „Жар-птица“ на Игор Стравински е създаден през 1910 година по инициатива на Сергей Дягилев за неговите „Руски сезони“ . Идеята да поръча „Жар-птица“ точно на Стравински, идва наум на Дягилев по време на концерт, на който се изпълнява едно от първите произведения на композитора – „Фойерверк“. „Сред публиката тази творба нямаше особен успех – пише Фокин – но и Дягилев, и аз бяхме очаровани от тази музика. В нея имаше точно това, което ни трябваше за „Жар-птица“ – тази музика гореше, блестеше, хвърляше искри. Точно това ми беше нужно за огнения образ в балета“...
Стравински с увлечение се захваща за работа, в тясно сътрудничество с Фокин. По това време Дягилев със своята трупа се намира в Петербург и композиторът му дава музиката на части, а Фокин незабавно поставя танците. Балетът е завършен в срок и трупата се отправя в Париж, където след кратък отдих от напрегната работа пристига и Стравински. Премиерата на „Жар-птица“ е на 25 юни 1910 година на сцената на „Grand Opera“ в Париж. На нея присъства цялото висше парижко общество: Марсел Пруст, Жан Жироду, Пиер Клодел, Морис Равел, Клод Дебюси, Флоран Шмит, Мануел де Файя. Успехът е колосален. За един ден никому неизвестният до този момент руски композитор се превръща в знаменитост.
Концертът се излъчва директно по програма „Христо Ботев“ на 1 април от 19 часа.
Софийската филхармония посреща изтъкнатия български кларинетист Росен Идеалов, който ще представи забележителния Концерт за кларинет и оркестър на Паул Хиндемит. Диригент на вечерта ще бъде Вилиана Вълчева, която допълва програмата с Трета симфония на Йоханес Брамс. Според Росен Идеалов в целия концертен репертоар за кларинет Концертът на Хиндемит..
Любимката на българската публика, Таря Турунен, и бившият ѝ колега от Nightwish , Марко Хиетала, пристигат в София за концерт в зала "Асикс Арена" на 4 април, а два дни по-рано – на 2 април, канят варненските си фенове в Двореца на културата и спорта. Слушайте!
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън, несбъднат сън. Толкова пъти си го слушал, когато ти е било тежко, но и в мигове на щастие също, и знаеш, че ще ти помогне. Той просто те разбира – точно теб, непознатия, който живее със смисъла в думите му...
1 април Свири Оркестърът на Италианска Швейцария с диригент Давид Афхам. 3.00 часа – Роберт Шуман (1810-1856), Концерт за виолончело в ла минор, оп. 129. Солист: Трулс Мьорк (виолончело). 3.26 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из Сюита за виолончело № 2 в ре минор, BWV.1008. Изпълнява Трулс Мьорк (виолончело). 3.31 часа – Лудвиг ван..
От 29 септември до 6 октомври 2024 година Лвов туптя под ритъма на Международния фестивал "Контрасти". Темата на юбилейното издание беше "Ретроспекция", разглеждайки духът на времето от идеята за създаването на фестивала през 1994 и съвременния му вид. В последните две издания на фестивала разговарям с Дзвенислава Сафиан – музиколог, магистър в..
В рубриката "Културен код" на предаването Terra Култура гостува маестро Константин Илиевски – главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското..
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън,..
През 1970 г. Международната организация за радиоразпръскване обявява 1 април за Международен ден на хумора и шегата по радиото, с цел да се напомни на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg