Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомен за Пенка Коева

7
Пенка Коева с Алексей Милковски в „Тоска“
Снимка: архив на Пловдивската опера

В предаването „Български изпълнители“ на програма „Христо Ботев“ честваме 90 години от рождението на Пенка Коева, които се навършиха на 16 март. Родена и отраснала в Пловдив, певицата отрано демонстрира певческия си талант. В пловдивското училище „Свети Патриарх Евтимий“ тя е била солистка на училищния хор, по-късно постъпва и в Държавното музикално училище (днес „Национално училище за музикално и танцово изкуство „Добрин Петков“). През 1948 г. е приета в Музикалната академия в София в класа по оперно пеене на изтъкнатия български композитор и вокален педагог проф. Георги Златев-Черкин. Още в студентските си години се изявява като гостуващ солист на Шуменската, Плевенската и Варненската филхармония, както и на сцената на Софийската държавна опера.

Пенка Коева в „Русалка“ на Даргомижски
Пенка Коева завършва академията с пълно отличие през 1953 г. и животът я отвежда обратно в родния град Пловдив. Заедно със свои колеги като Алексей Милковски, Иван Вампиров, Райна Кошевска, Таня Карловска, Руслан Райчев, тя е сред артистите, положили основите на Пловдивската опера, създадена същата година. Близо 40 години певицата не слиза от сцената, превъплъщавайки се в повече от 60 роли. Освен своите запомнящи се оперни героини, Пенка Коева поднася на публиката и великолепни интерпретации на творби от камерния репертоар. Сред първите ѝ роли в театъра са Тоска от едноименната опера на Пучини, Наташа от „Русалка“ на Даргомижски и Татяна от „Евгений Онегин“ на Чайковски. Откроява се с блестящ тембър, обемен и мощен глас, и не на последно място със забележително актьорско дарование.
Пенка Коева с Алексей Милковски в „Тоска“
Изключително висока оценка дава на певицата проф. Розалия Бикс. Тя пише: „Едно наистина мащабно явление на съвременната българска оперна сцена, еднакво представително за своя театър и за българския театър изобщо. В своята барокова царственост на сценично присъствие, чувствено обагрен и необикновено красив тембър, с непресторения си драматичен патос и импулсивност в общуването с партньора. Пенка Коева носи оперния театър едва ли не като първа своя отлика, нещо като „предупредителна“ окраска за непосветените в това изкуство. Фразира изразително, насища с достатъчно звук и най-тихите динамични отсенки на вокалната си изява, вярва си, живее на сцената в почти неспирна екзалтация“.

Пенка Коева е носителка на много отличия, сред които второ място на „Международния музикален конкурс“ в Женева през 1958. Година по-късно печели първа награда и златен медал на Седмия Световен младежки фестивал във Виена. А през 1959 г. ѝ е присъдена Димитровска награда – най-висшето държавно отличие в тогавашната Народна република България за приноси в областта на науката, изкуствата и културата.


В Златния фонд на Българското национално радио са запазени ценни материали за певицата. В предаването звучат изключително редки записи на фрагменти от творби на Франческо Чилеа, Александър Даргомижски, Ойген д‘Албер, Джакомо Пучини, Джузепе Верди, Роберт Шуман. Слушайте в петък, 1 април, от 23 часа.

Снимки: архив на Пловдивската опера


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18