Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Дон Карлос“ на Верди за първи път в оригиналната френска версия на сцената на Метрополитън опера

Снимка: Ken Howard / Met Opera

Внушителният шедьовър на Верди, операта „Дон Карлос“, е композиран за Парижката опера и е поставен премиерно там през 1867 г. В настоящия сезон оригиналната френска версия в пет действия се поставя за първи път на сцената на Mетрополитън опера, Ню Йорк. Особено развълнуван от тази „закъсняла премиера“ на MЕТ е музикалният директор Яник Незе-Сеген: „Говоря за представянето на френската версия на Дон Карлос в MЕТ, откакто за първи път я проведох на италиански тук преди повече от десет години. Операта е композирана на френски и това личи от начина, по който думите се свързват с нотите и мелодиите“, обяснява той.


Режисьор е Дейвид МакВикар, за когото това е 11 продукция за оперения театър и му отрежда водещо място сред най-плодотворните и популярни режисьори в най-новата история на Метрополитън. „Писането на френски език промени начина, по който Верди композира“, казва МакВикар, в подкрепа на думите на Незе-Сеген. „Когато правите френската версия, вие се хвърляте в оригиналната концепция на творбата като голяма френска опера, която е много различен звяр от италианската опера.“


„Филип, ръка за ръка с Църквата, създаде диктатура на мисълта и империя на страха – империя, управлявана от смъртта“, казва режисьорът Дейвид МакВикар, обяснявайки концепцията на своята постановка. „Сценографът Чарлз Едуардс и аз проучихме много за катакомбите и костниците, защото искахме да хванем всички герои в свят, почти без слънчева светлина, и да направим смъртта винаги присъстваща тема във всяка визуална картина. Тази визия се пренася и в преобладаването на черните тонове в костюмите на продукцията, проектирани от Брижит Райфенстуел, което означава „приближаването на смъртта – има червеи, които гризат сърцето на тази империя“.


Шестима главни герои, представени многопланово, епичност на музикалния изказ, която позволява разгръщане на сложните им взаимоотношения. Изобилие от хорови сцени, които показват как личния избор и решения на основните действащи лица влияят на съдбата на целия свят. Всичко това издига „Дон Карлос“ сред най-добрите творби на Верди. За великолепното реализиране на спектакъла допринасят специално подбраните изпълнители. Световноизвестният актьорски състав включва тенорът Матю Поленцани в главната роля, сопраното Соня Йончева е Елизабет дьо Валоа, а мецосопраното Джейми Бартън е Еболи. Бас-баритоните Ерик Оуенс и Джон Релие са съответно Филип II и Великият инквизитор, а баритонът Етиен Дюпюи е Поза. Спектакълът от 26 март е под диригентството на Патрик Фърър. Реализирал множество нови постановки в различни оперни театри в Инсбрук, Нюрнберг, Базел и Цюрих, през 2011 г. Патрик Фърър се присъединява към музикалния екип на MET. През декември 2021 г. е неговият диригентски дебют с „Вълшебната флейта“, а сега е на пулта пред оркестъра за спектакли с „Дон Карлос“ на Верди.

Постановката на Метрополитън може да слушате на 2 април от 20 часа по програма „Христо Ботев“

Снимки: Ken Howard / Met Opera



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Греъм Бонет и групата му

Нова енергия и звучене за вечността с Греъм Бонет за пръв път в София

Легенда, облечена като счетоводител, но звучаща като змей! В рока има гласове, които не забравяш. Има визии, които не очакваш. А има и... Греъм Бонет – единственият рок вокалист, който прилича на герой от "Маями вайс", но пее като че ли повежда армия от урагани. Бонет, видял 2 и 200 на рок попрището, идва за пръв път в София със своя Graham..

публикувано на 03.11.25 в 10:49

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 ноември 2025

1 ноември Свири Камерният оркестър на Румънското радио с диригент Симона Струнгару. 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 3 в Ми бемол мажор, K. 18. 3.12 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Концерт за пиано № 23 в Ла мажор, K. 488. Солист: Симона Струнгару (пиано) 3.39 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Адажио из..

публикувано на 31.10.25 в 10:45
The Necks – Крис Ейбрахамс, Тони Бък и Лойд Суонтън

Легендите The Necks в София 10 години по-късно

Най-дълголетното трио в австралийската авангардна музика ( " ембиънт" , "джаз", "акустичен пост-рок", "минимализъм" са само думи в случая ) се завръща у нас точно 10 години след първия си български концерт (състоял се през ноември 2015: и тогава – по покана на "Аларма Пънк Джаз" , а тази есен, на 8 ноември 2025 , и като акцент в..

публикувано на 30.10.25 в 21:10

Радиосимфониците и Детският радиохор заедно на сцената през ноември

На 21 ноември Детският радиохор и Симфоничният оркестър на БНР ще отбележат заедно 65-годишнината на малките певци, с участието на маестра Венеция Караманова,  съобщи в ”Артефир” главният диригент на Радиосимфониците Константин Илиевски. Музикантите от Симфоничния оркестър на БНР усилено репетират и за концерта на 5 ноември в Студио 1 на Радиото,..

публикувано на 29.10.25 в 16:16
Покана

Биг бендът на БНР открива концертния сезон с авторски концерт на Тобиас Хофман

Биг бендът на БНР открива новия концертен сезон днес от 19 ч. в Първо студио на Радиото с авторски концерт на Тобиас Хофман. Програмата представя нови композиции на изключителния саксофонист, специално аранжирани за Бенда. Под диригентството на маестро Антони Дончев ще прозвучат ярки композиции, които съчетават звученето на биг бенд традицията с..

публикувано на 29.10.25 в 10:12