"Добре дошли, деца от всички възрасти!" – с тези думи започва магията там, където се поставя началото на всяко изкуство. Някога на улицата, днес на манежа, циркът е все така обичан и вълшебен. Макар към момента да успяваме да изместим фокуса дори от него.
Времето, в което живеем, доказа, че ставаме все по-добри в това изместване. Ако искаш да насочиш вниманието към културата, снимаш видеа. Ако искаш да покажеш измамата, завърташ се на 360 градуса от нея. Ако искаш да говориш за душата, до уши се навираш в материалното. Удряш едно, пък друго се пука и се чудиш откъде ти е дошло. От цирка в нас ще да е.
"Какво се случва" обаче се опита да върне цирка там, където му е мястото – на сцената на изкуството. Причината: навръх Великден се навършват 125 години от първото официално представление на българска циркова трупа, с което се поставя и началото на българското цирково изкуство.
За цирка Тодор Колев казва, че е най-трудното изкуство, от което започва всяко друго. А Федерико Фелини твърди, че е не просто трудно изкуство, а културата на една нация.
Акд. Алексадър Балкански, един от най-ярките представители на цирковото изкуство у нас, шесто поколение цирков артист, чиято семейна история започва от Италия и продължава в България, основател на цирк "Балкански", смята, че циркът трябва да излезе извън манежа, да се говори за него с любов и разбиране, за да може да бъде победен всеки "циркаджия".
"Нивото на истинския цирков артист в цирка не може да бъде достигнато от грешките, глупостта, невежеството на някои парламентьори. Когато кажат в парламента "циркаджия", първо трябва да се огледат те самите", каза той в ефира на програма "Христо Ботев".
Акд. Балкански разказа за богатството на цирка – за всичките седем жанра и техните поджанрове; за таланта, гъвкавостта и уменията на цирковите хора; за уникалната програма на цирк "Балкански"; за съдбата на фамилията си – най-старата италианска мигрантска фамилия у нас, и то циркова; за идеите си за развитие на цирковото изкуство у нас и образованието на бъдещите майстори в него; за цирка като сцена на джаза.
Думите му пренасят там, където всичко е възможно. Където изящна, фина, уж крехка и чуплива дама, може да понесе целия свят в ритъма на движенията си, извисена някъде нависоко, където съществува само въжето и нейното умение да го подчини на ума и концентрацията си. Там, където мъж в трико показва истинско мъжество – грациозно, чувствено, красиво и с лекота, за да докаже на какво е способно човешкото тяло. Където червен нос разказва абсурда на света и разсмива до сълзи, макар понякога на самия него до сълзи да му се плаче. Там, където времето не познава граници, пространството – гравитация, цветовете преливат от един в друг и създават нови и невиждани багри, магията е жива реалност, любопитството и изненадата са господар, а детското е във всеки и е на почит. Там, където мечтите се сбъдват и невъзможното е само дума, която феномени борят, за да преобърнат представите не на едни, а на хиляди развълнувани очи.
За този вид шедьовър акд. Александър Балкански говори в звуковия файл.
Художествената галерия "Станислав Доспевски" - Пазарджик гостува в София, представяйки за първи път в столицата колекцията "Стоян Василев". Това е възможност за публиката в София да се потопи в магията на произведенията на един от най-големите пейзажисти в българското изобразително изкуство, художникът, който превръща старите улици, пазари и..
Журналистът Иво Тодоров създаде първия български компактдиск с музика, генерирана от изкуствен интелект. Компилацията е със заглавие "Обещай да ме целунеш" и съдържа 14 композиции, направени от Suno АI, като мелодиите и вoкалите са генерирани изцяло от платформата. 12 от текстовете на песните са по стихове на Иво Тодоров от последната му книга..
Възкресия Вихърова поставя "Съзвездия" от Ник Пейн. В премиерния спектакъл участват Антоанета Петрова и Цветомир Лазаров. Сценографията е на Зарко Узунов, композитор – Емилиян Гацов (Елби). Ник Пейн се увлича от различни теории, като квантовата механика и се опитва да ги внуши в пиесата си. Това е било огромно предизвикателство за Вихърова...
"И леглото ни е зеленина" е дебютен роман на Виолета Радкова. Редактор на книгата е Борис Минков, художник – Люба Халева. Виолета е завършила английска филология в СУ "Св. Климент Охридски", с магистратура по британска и американска литература. Заедно с Михаил Минчев е съавтор на книжния подкаст "Четене му е майката". Писателят Христо..
Автор: Велизара Сърчаджиева Трилърът "Конклав" спечели в категорията "Най-добър филм" на наградите БАФТА , предадоха световните агенции. Филмът за папския конклав и драмата "Бруталистът" триумфираха на снощната церемония. Лентата "Конклав", режисирана от Едуард Бегер, беше номинирана в най-много категории от всички останали, цели..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg