Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В очакване на Възкресение – Саймън Ратл дирижира Матеус Пасион

Смесеният хор и Симфоничният оркестър на Баварското радио, дирижира Саймън Ратл
Снимка: br-so.com

Тази събота в музикалната вечер на програма „Христо Ботев“ (23 април от 20 часа) ще прозвучи небезизвестната монументална творба, която пресъздава събитията от живота на Иисус Христос през Страстната седмица – „Матеус Пасион“ от Йохан Себастиан Бах. Американският режисьор Питър Селарс нарича това произведение "върхът Еверест" в музиката. Записът, който днес ви предлагаме, е от 19 ноември 2021, когато изтъкнатият диригент Саймън Ратл за пореден път умело изкачва този връх на западната музика с двата си бъдещи мюнхенски ансамбъла – Смесения хор и Симфоничния оркестър на Баварското радио, които ще ръководи от сезон 2023/2024. Концертът се е състоял в престижната зала "Херкулес", която се помещава в Мюнхенската резиденция и някога е била тронната зала на крал Лудвиг I. Името ѝ идва от големите гоблени по стените, които разказват мита за древногръцкия герой.

Саймън Ратл
Сър Саймън Ратл предизвиква сензация в Берлин през 2010, както и в последвалите многобройни гостувания в Европа и Америка, с изпълненията на „Матеус“ и „Йоханес Пасион“ в сценичната "ритуализация" на Питър Селарс, както режисьорът сам я нарича. Според неговата концепция, "Бах е написал "Матеус Пасион" не като концертно или театрално произведение, а като "трансформиращ ритуал, простиращ се отвъд времето и пространството, като молитва, като медитация". Селарс допълва, че хорът цели да въплъти идеята му, че произведението не е изявление, насочено навън към публиката, а вътрешен диалог под формата на музика – "общност, която разговаря със себе си".

Смесения хор на Баварското радио
Бах композира "Матеус пасион" преди почти 300 години за 5-ма солисти, два хора и два оркестъра, като пресъздава събитията от последните дни на Иисус на Земята - Тайната вечеря, предателството на Юда, залавянето, съда и поругаването на Сина Божи, пътя към Голгота, разпятието и смъртта. Текстът на произведението е съставен с помощта немския поет и либретист Кристиан Фридрих Хенричи, познат още с псевдонима Пикандер. Повествованието за страданията на Иисус е изложено в партията на Евангелиста – използвани са 26 и 27 глава от писанието на Матей. За текстовете на някои от ариите Пикандер използва стихове на либретиста, с когото Бах е работил във Ваймар, Саломо Франк, включва още и публикации на поета Бартолд Хайнрих Брокес. Текстът, който познаваме днес, е от преработените издания в периода от 1743-46 година. "Матеус пасион" е изпълнен за първи път през 1727 в Лайпциг, но произведението остава неразбрано и неоценено от съвременниците на Бах. След смъртта му през 1750 тази, както и повечето му композиции, са забравени. И така до 1829, когато двайсетгодишният Феликс Менделсон-Бартолди представя отново "Матеус пасион" и определяйки го като "най-великата от всички християнски творби", поставя началото на един своеобразен ренесанс на свещената хорова музика на Бах.

Саймън Ратл и Магдалена Кожена
Сред световноизвестните водещи диригенти има едва няколко, които изпълняват "Матеус Пасион" на Бах. Причината е, че много малко от тези, които успешно дирижират стандартния репертоар от XIX век от Бетовен до Малер, са изучавали изпълнителската практика на бароковата музика. Ратл, който редовно работи и с ансамбли за старинна музика, е едно от малкото големи изключения. В интервю за Баварското радио той споделя: "Въпреки че през младостта си свирих много барокова музика като клавесинист, дълго време съзнателно я избягвах като диригент. И за това имаше причина: ако като диригент не се страхуваш от "Матеус пасион", по-добре избери друга професия. Трябваха ми години, за да усетя, че ми е позволено да стъпя в тези води на Бах. "Матеус Пасион" не допуска нищо друго освен честност. Тази музика е огледало, което ви показва кои сте. Може би ще се погледнете в огледалото и ще научите нещо, което не сте искали да знаете." За подготовката на концерта в Мюнхен Саймън Ратл разказва, че по време на репетициите членове на хора и оркестъра, с които неуморно са работили близо шест седмици, са отивали при него силно развълнувани с думите: "Сега разбираме какво е да потънеш в сълзи" и се е налагало да взимат кратка почивка преди да могат да продължат.

Марк Падмоър
Ще имате удоволствието да слушате безспорно един от най-харизматичните Евангелисти на нашето време – британския тенор Марк Падмоър, а в ролята на Христос прекрасен дебют прави Георг Нигл. Останалите солисти са: Камила Тилинг (сопран), Магдалена Кожена (мецосопран), Родерик Уилямс (бас) и Андрю Стейпълс (тенор). Солистите, катедралния момчешки хор от Аугсбург, Смесения хор и Симфоничния оркестър на Баварското радио, дирижира Саймън Ратл.

Снимки: br-so.com



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15