"Вече е станала класическа фразата, че ако един реставратор си е свършил работата, той остава невидим за публиката. Нашият труд не е свързан със създаването на ново произведение, а с обгрижването на вече създадени такива и то с цел да бъде съхранена тяхната културна стойност – както за нашето така и за идните поколения" – казва доц. Стефан Белишки, ръководител на катедра "Реставрация" в Националната художествена академия.
"Народният музей и Българският археологически институт са люлката на археологическата реставрация в България и историята на тази професия има повече от стогодишна давност – казва доц. Христо Попов, директор на Археологическият институт с музей към БАН – Последните 30 години обаче имаше свиване на експертния състав и лека - полека едно по-старо поколение се загуби. Модерната българска действителност не налага усещането, че занимаването с наука и култура е нещо престижно, заслужаващо си , от което човек може да живее достойно" – добавя той.
По данни на ЮНЕСКО България е на трето място в Европа, след Италия и Гърция, в областта на културно-историческото наследство. Големият въпрос е обучението и задържането на специалистите у нас. Как работят те, как се подготвят, кои са големите грешки, с какви фалшификати се сблъскват и каква е допустимата съвременна намеса във възстановяването и запазването на един артефакт или археологически паметник – затова в "Какво се случва" говорят доц. Стефан Белишки, доц. Христо Попов, гл. асистент Петя Пенкова и гл. асистент Китан Китанов. Повдига се завесата и към работата на една от най-големите лаборатории за реставрация и консервация у нас – тази към Националния археологически музей, която скоро откри ново ателие.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg