Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Наследникът" – първата българска музикална черна комедия

Снимка: личен архив

"Наследникът" – така се нарича първата българска музикална черна комедия. Неин автор и режисьор е Станислава Ризова-Съни.

Родена е в Кюстендил, завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" – специалност драматургия, а след това и музикално-сценична режисура в НМА "Панчо Владигеров". Съни от години се занимава с театър, дигитална графика и писане на различни текстове – драматургия, анализи, критика за сценични произведения, реализирала е като режисьор различни продукции. Има 6 авторски постановки – първите три са адаптации на приказки, а следващите са в стила на комедията с абсурдистки елементи. 

"Наследникът" с оригиналната музика на Емелина Горчева - Димова е нейният дипломен спектакъл. Минчо Карапетков е милионер на смъртния си одър. Цялото му семейство тръпне в очакване кой ще наследи богатството, когато се появява незаконороденият му син – Винету. С неговото пристигане в къщата настъпва хаос и се оказва, че не всичко е каквото изглежда. Хореограф е Радослав Радев, сценограф – Георги Славков, работа с кукли – Миглена Методиева. В спектакъла участват Мартин Димитриевски, Елеонора Джоджоска, Антонио Дачовски, Аида Пипоян, Кристиян Арабов, Иван Александров/Прохор Гребен, Никола Попов/Калоян Ченов, Свилен Денчев, Димитър Иванов и др.

Премиерата е на 30 май от 19 ч. в Театър "Сълза и смях".

Преди премиерата в предаването "Артефир" гостуват авторката и режисьор Станислава Ризова-Съни, певецът Никола Попов, включва се и композиторката – Емелина Горчева - Димова.

Емелина Горчева - Димова споделя, че е страхотно удоволствие да работи със Станислава Ризова-Съни: "Тя е вечно търсеща, творяща, дейна. Съни ми показа либретото, което ме грабна на мига – написано е изобретателно и те препраща в различни кътчета на света. Това ми даде поле да развихря своята фантазия. Имаше всички предпоставки да стане една театрално-музикална черна комедия. Музиката следва донякъде каноните на музикално-сценичните жанрове, но не изцяло. От една страна, притежава сериозността на класическата форма, а от друга – този лек мюзикълов привкус, съдържащ също фин хумор. Оказа се, че да пишеш в този жанр е много трудно, защото трябва да застанеш максимално дистанцирано от забавното и от смешното, а трябва да се подберат такива изразни средства, които да вплитат в себе си цялата сериозност и същевременно да носят онази саркастична нотка."

Станислава Ризова-Съни: "Обожавам да работя с певци. Погрешно за мен е схващането, че те са само певци – те са артисти в пълния смисъл на думата. За първи път ми се случва да работя в такъв мащаб с пеещи хора и се вслушвам в техните съвети. Никола е моя пътеводна звезда!"

Според Никола Попов "музикалната черна комедия е един жанр, който събира изключително интензивна драматична игра и пеене. Не е точно мюзикъл, защото драматичната част е много засилена. Музикална и черна, и комедия – това е всичко! Това е може би мечтата на изпълнителите и на режисьорите за бъдещето – да се създават жанрове, които включват много компоненти". Той се похвали с невероятната атмосфера на работа – "Станислава прави един актьорски майсторски клас, който не само обогатява, но и установява и развива у певците едни стабилни първоначални актьорски качества. Те започват да стават все по-добри актьори с всяка следваща репетиция."

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – личен архив на Станислава Ризова-Съни 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

ИСИ - София представя изложбата на Виктор Петров "Подът е лава"

Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..

публикувано на 12.09.25 в 18:48
Моника Игаренска, Канатица, 2023, папиемаше, акрил

Противоположности и сходства – Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова"

Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия  откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен.  “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска  в галерия "Васка Емануилова", която до 19..

публикувано на 12.09.25 в 17:29

Може би така трябва

В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..

публикувано на 12.09.25 в 16:48
Константин Кисимов

Светлини от гримьорните: Кисимов, магьосникът

В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори, костюми от..

публикувано на 12.09.25 в 16:35

Радослав Владимиров между киното и музиката

Да си свидетел на пътя на човек, който следва сърцето си, несъмнено е вдъхновяващо. Радослав Владимиров припомня това както с ролята си на Мето в екранизацията на Хайтовия разказ “Сватба” – филм на Магдалена Ралчева с международно признание и с много силно изградена ценността система, така и с всичко, което прави в житейски план, където – за разлика от..

публикувано на 12.09.25 в 16:01