Представлението по един от най-сложните текстове на Самюел Бекет – "Не аз", със заглавието "Парче от монолог" на сцената на "Ялта Арт Руум", е поставено в съвременния контекст и провокира въпроси за преосмислянето и преформулирането на концепциите за Апокалипсиса.
Може би в момента, без да го съзнаваме, стоим в руините на катастрофиралите ни досегашни разбирания за света, за човека, за битието. И може би именно този момент е най-подходящ да се обърнем към един своеобразен пророк на абсурда, към парадоксалното му творчество, към странния му хумор и към неговия чудат оптимизъм. В главните роли са Симона Здравкова и Димитър Крумов, режисьорът е Боян Крачолов:
"Работата ни по това представление започна с ателие, то се занимаваше с този тих Апокалипс. Бекет има един опит да остави литературата, драматургичният материал до неговата есенция и това го различава от другите форми на изкуство. Ако литературата и театъра до тогавашния момент се занимава с всичко, което искаме живота да бъде, Бекет слага точно това, което то е. Има една ситуация на очакване, на нищо неслучване, което пък влиза в конфликт с нашите модели, желания, проекции и това нищо неслучване и този тих Апокалипсис е в основата на това, което искахме да проведем с двамата актьори. Занимаваме се с времето като конкретна форма, не само сценична форма, самото време, което се взема от реалния живот. това усещане с изтичащото време е паралел с Апокалипсиса, който като че ли се случва, без да си даваш сметка за него. Отчуждеността е това, което с времето се създава. За Бекет също е валидно, че има една велика шега на самото битие, и тази шега е, че ние сме заложени вътре. Има нещо много важно, Бекет прави в един от романите си една проекция на смеха. Разглежда, че смеха произлиза и надскача болката. Смехът преди да бъде друго е "очна вода", се изразява той. Той е сходен и с Кафка в това отношение."
Драматургията използва типичния за Бекет хумор и оптимизъм. Представлението е поставено, в света на Самюъл Бекет се крие възможността за съществуване в настоящия контекст. Опитът да отдели физическото от метафизическото измерение подхранва хумора и модерния трагизъм в театъра на Бекет. Критиката твърди, че е изключително трудно да се поставят такива пиеси като "Не аз", в която цялото действие е съсредоточено върху устата на героинята. Едно от посланията на представлението е, че в тишината изричаме истината за себе си. Представлението ще бъде играно на 14- ти май на сцената на "Ялта Арт Руум".
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк, византолог, публицист, поет и преподавател във Великотърновския университет представя своето литературно пътуване из душите и сърцата на знатните български предци – от Античността до ХХ век. Проф. Павлов е..
"Последна стъпка" е най-новото заглавие в репертоара на Народния театър. Премиерните дати са на 16 и 17 април от 19.00 часа на Камерна сцена . Сценичната версия и режисурата са на Йордан Славейков, който пренася на сцената едноименния си роман. "Аз съм човек на театъра, след това започнах да пиша, и не ми беше много трудно от епоса, от разказа,..
"Поколение в кадър" е фотографска изложба, в която в 45 снимки 15 млади творци разказват за битките, които младото поколение води или припознава като свои каузи. Авторите са от курса "Фотографията като изкуство и бизнес" на Мариян Томов. Сред темите, които засяга проектът, са разрухата на басейна на ЦСКА в София, сгради на Александровска..
В книгата си "Това, което видях от Балканската война" Симеон Радев описва как стои с войниците на Босфора и те го питат какво е това отсреща. Азия, им отговаря той. А ние тук какво сме, го попитали. Ние сме Европа, им казал той. И те били много учудени, защото Европа им се струвала безкрайно чужда и далечна. Цитирам по памет тази случка отпреди..
Днес (16 април) се открива изложбата на Зои Север "Израел от сапфир и злато: Приказка за два града", която предлага на зрителите визуално пътешествие през Тел Авив и Йерусалим. Експозицията, организирана по повод честванията на 35-годишнина от възстановяването на дипломатическите отношения между България и Израел, може да бъде видяна до..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg