63 филма, 36 категории, 8 дни, които дават възможност на зрителите, при това напълно безплатно, да изживеят киното колективно, но да го преживеят самостоятелно – това предлага новият Национален фестивал на българското кино. Той започна на 2 май и ще продължи до 9-и с целодневни прожекции в Дома на киното.
Фестивалът възражда традициите на Съюза на българските филмови дейци, като връчва награди "Васил Гендов", поставили началото на своята история още през 1975 година.
В рамките на фестивала ще бъде представено най-доброто от новото българско кино, създадено пред последните 18 месеца, и ще бъдат отличени най-добрите в гилдията за същото това време в различни категории, базирани на професиите, част от процеса по създаване на един филм – нещо, което на този етап родните ни филмови фестивали не са правили. За целта са заимствани най-добрите практики от принципа на филмовите академии и от фестивалните формати.
Кръстен на основоположника на българското кино Васил Гендов, Националният филмов фестивал си е поставил няколко основни задачи, към които ще се стреми с всеки фестивален ден от това и всяко следващо издание, а именно:
• да заздрави връзката между филмовите произведения и тяхната публика;
• да популяризира постиженията на българското кино, като отличи професионалистите в него;
• да стимулира работата на филмовите дейци, а това включва всеки замесен във филмопроизводството у нас;
• да повиши самочувствието на кинотворците у нас;
• да привлече вниманието на младите зрители, в чиито сърца пламъчето за кино може да загори най-силно.
С богатата си програма, критериите си за добра българска кинематография, с възприемането на киното като кауза с високи цели, с авторитетното си жури, най-мащабният филмов форум у нас навлиза дълбоко в света, в който зрителят вижда своето отражение, това на човека до него, но и на цялото общество, от което е част.
Той ще отличи най-добрите филми в три конкурсни секции: игрално, документално и анимационно кино. Място сред постиженията намира и трудът на филмовите ни теоретици и критици. Предвидена е и Специална награда за цялостно творчество.
Председатели на журитата са Петър Вълчанов (игрално кино), Андрей Паунов (документално кино) и Златан Радев (анимационно кино), а членове – известни режисьори, оператори, актьори, сценаристи, кинотеоретици и критици.
Сред филмите, които намират място в програмата на фестивала, откриваме познати и някои вече отличени заглавия. В игралното кино например това са "Януари" на Андрей Паунов, "Жените наистина плачат" на Весела Казакова и Мина Милева, "Уроци по немски" на Павел Веснаков, "Петя на моята Петя" на Александър Кьосев, "В сърцето на машината" на Мартин Макариев, "Февруари" на Камен Калев, "Рибена кост" на Драгомир Шолев, "Голата истина за група "Жигули" на Виктор Божинов и др. Сред документалните филми са "Живот от живота" на Стефан Командарев, "Второто освобождение" на Светослав Овчаров, "Гео Милев – в лабиринта на времето" на Костадин Бонев и "Тихо наследство" на Петя Накова. При анимационното кино пък можем да отбележим "Сантяго" на Андрей Кулев, "Домашен любимец" на Вера Донева, "Любовни черупки" на Свилен Димитров и дебюта на Гергана Симеонова по стихотворението на Христо Смирненски "Зимни вечери". Фестивалът предлага и много и разнообразни късометражни филми.
Програмата включва също така специални майсторски класове на режисьорите Андрей Паунов и Камен Калев.
Самите награди ще бъдат връчени на официална церемония в Народния театър на 15 май, на която почетен гост ще бъде легендата на световната Кшищоф Зануси.
Кои обаче са днес родните ни филмови дейци, какво бъдеще ги очаква и какво развитие търпи киноезикът? Отговорите дава директорката на Националния фестивал на българското кино Катерина Ламбринова.
Колко изчерпателна е картината на новото българско кино, която новосъздаденият филмов форум рисува, и какво място заема в нея родната ни кинокритика разказва програматорът на фестивала – кинокритикът Геновева Димитрова.
Какво за уроците, кислорода и начините на реклама в българското кино може да се научи от същата тази картина и какви са критериите за истинност и емоционалност в киното – говори режисьорът Петър Вълчанов.
Доц. д-р Владимир Златарски представя в "Артефир" документалното изследване на германския журналист Хералд Йенер, озаглавено "Вълче време. Германия и германците 1945 – 1955". По думите на доц. Златарски, който заедно с проф. Богдан Мирчев, е консултант на изданието, книгата представлява сериозно явление на нашия книжен пазар. "Това е..
Срещнахме ги в пълен състав на петото издание на чудесния фестивал "Хисарлъка Expirience", където, под една шатра накичена с красиви тениски, торбички и други неща, те, заедно със своите съмишленици и ментори, очакваха малки и големи да се потопят в чудния свят на древното източно изкуство оригами. "Те" са Лили Гогова, нейният съпруг Николай и двете..
В редакция "Хумор и сатира" следим какво става не само у нас, но най-вече по света, защото оттам може да падне нещо полезно, ценно или вкусно. За една възможност от далечна Япония ще разкажем в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Климент..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във Великобритания. Там тя е част от обществото на Оруел и предлага на българските читатели свое изследване на непознати факти от живота на писателя. "Когато завършва Итън, Оруел заминава в Бирма, където пет..
"Хроники от Ателието. 130 години Васил Захариев – творец, учител, изследовател" – изложбата е на Регионалния исторически музей София и се открива тази вечер (17 юли) в 18 часа. Васил Захариев е график, бил е ректор на Художествената академия, преподавател, интересувал се е от изкуството на Българското възраждане, а изложбата, която има дълъг живот..
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg