Броени дни преди 24 май, Деня на светите братя Кирил и Методий, музикантите от Симфоничния оркестър на Българското национално радио отново ще зарадват своите почитатели с интересна и тематична програма. Дирижирани от Марк Кадин, под наслов "славянски празник" те ще изпълнят творби от Антонин Дворжак, Анатолий Лядов и Георги Андреев.
Солист ще бъде румънският виолончелист Андрей Йоница, определян от "Таймс" като "един от най-интересните виолончелисти на последното десетилетие". За Йоница това е дебют с Радиооркестъра, неговото гостуване бе планирано да се случи още преди три години, но се осуети заради пандемията. Сега прекрасният румънски музикант, който в момента прави шеметна световна кариера, ще изпълни знаковия концерт за виолончело на Антонин Дворжак. В програмата са предвидени също и две премиери: българската премиера на "Осем руски народни песни" от Анатолий Лядов (с участието на Смесения хор на БНР, подготвен от Любомира Александрова) и световната премиера на най-новото произведение на българския композитор Георги Андреев – "Танцов триптих".
Концертът за виолончело на Антонин Дворжак, си минор опус 104, е сред най-известните образци в жанра и е любима репертоарна творба както за изпълнителите, така и за публиката. Написан е в Америка, също както и последната, Девета симфония на Дворжак, известна под заглавието "Из Новия свят". Произведението е създадено за виолончелиста Хануш Вихан, близък приятел на композитора, който отдавна го молел да напише виолончелов концерт, но Дворжак все отказвал, смятайки че макар да е отличен оркестров инструмент, виолончелото не е подходящо за солов концерт. През 1894, по време на третия мандат на Дворжак като диригент и директор на Нюйоркската консерватория, многократно бил изпълняван концертът за виолончело на Виктор Херберт – преподавател в консерваторията и концертмайстор на челите в оркестъра. На премиерното изпълнение на симфонията "Из Новия свят" през 1893, Дворжак чува тази творба и се вдъхновява на свой ред да създаде концерт за виолончело. Композира го между 8 ноември 1894 и 9 февруари 1895 и цени много този свой опус – в едно писмо до близък свой приятел през същата година, той пише: "Този концерт значително надминава двата ми концерта – както цигулковия, така и клавирния... това произведение ми носи много голяма радост и смятам, че не се лъжа в неговата оценка". А когато Брамс чува творбата, възкликва: "Как не съм знаел, че може да се напише така концерт за виолончело! Отдавна бих го написал!". Премиерното изпълнение на концерта е на 19 март 1896 в Queen’s Hall в Лондон с Лондонската филхармония под диригентството на Дворжак. Солист е английският виолончелист Лио Стърн, тъй като датата на изпълнение не е била удобна на Хануш Вихан. В следващите години, под диригентството на автора и вече с участието на самия Вихан, концертът е изпълняван с голям успех в редица градове на Европа. Той е до днес остава връх в репертоара на най-големите виолончелисти по света и е своеобразен "пробен камък" за артистично и инструментално съвършенство.
Анатолий Лядов е сред по-младите представители на забележителната плеяда руски композитори от втората половина на 19 век. Талантлив творец, той се проявява и като диригент, педагог и музикален общественик. В основата на неговото творчество са залегнали образите на руския епос и песенния фолклор, както и приказната фантастика: характерни за него са съзерцателната лирика и тънкия усет към природата. Произведенията на Лядов често носят елементи на жанрова характеристичност и комизъм. Музиката му е пропита със светло, уравновесено настроение. Проявата на чувства в нея е сдържана, само понякога чувствата биват прекъсвани от страстни, непосредствени преживявания. Лядов отделя голямо внимание на усъвършенстването на художествената форма – неговите най-висши критерии за художественост са непринудеността, простотата и изяществото, както и стройната съразмерност, а за идеал му служи творчеството на Глинка и Пушкин.
Сюитата от осем руски народни песни е композирана през 1905 година, след като Лядов вече е бил събрал различни типове народни мелодии от своята родна Русия. Премиерата на творбата се е състояла на 10 март 1905 в Санкт Петербург. Тези прекрасно оркестрирани пиеси разкриват цялото богатство на цветистия стил на композитора – от дълбоката религиозност до приказното и причудливото.
Композитор, диригент и изпълнител, Георги Андреев е завършил гъдулка в СМУ за народни инструменти - Широка лъка. Следва композиция при проф. Александър Текелиев в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров", която завършва с отличие през 1997 . От 1994. до 2000 работи като диригент на оркестъра при Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", от 2000 е негов главен диригент, а от 2021 – и негов директор.
Носител на множество награди, сред които: наградата за композиция на името на Шнитке, "Музикант на годината", "Златно петолиние" и "Златно перо", Георги Андреев е автор на много пиеси за камерен оркестър; клавирни пиеси; над 400 аранжимента на български традиционни песни и инструментални мелодии и др. В творчеството си оригинално съчетава опита си на професионалист, свързан с художествената и фолклорна музикална практика. През 2001 получава награда на името на маестро Димитър Вълчев за музиката към спектакъла на Нешка Робева "Между два свята”.
"Танцов приптих" е най-новото произведение на Георги Андреев. Написано е по предложение на диригента Марк Кадин специлно за радиооркестъра и е завършено буквално преди няколко седмици. Трите части на творбата носят наименованията "Атавистично", "Мистично" и "Хедонистично".
Концертът се излъчва директно по програма "Христо Ботев" на 20 май от 19 часа и благодарение на "Еврорадио" ще стане достояние на многомилионната аудитория на страните от Европа и Азия.
Plovdiv Jazz Fest подготвя своето 11- о издание, което ще се състои от 7 до 9 ноември в Пловдив. За поредна година един от най-значимите джаз фестивали в страната дава възможност на българската публика да се срещне с някои от големите имена в света на джаза днес. Всяка фестивална вечер от 7 до 9 ноември в Дом на културата "Борис Христов" в..
16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..
Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..
След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..
Има фестивали и фестивали. Има обичайно хубави и интересни, а има и такива, в рамките на които има много търсене, много намиране, много премиери, специално написано творби и оригинални концепции. "Дните на виолата" са от точно този тип фестивали. Започнали през 2015 по идея на проф. д-р Владислав Андонов (преподавател по виола, разбира се) от..
Нобеловият комитет обяви носителите на Нобелова награда за физиология или медицина за 2024 година. Престижното отличие бе присъдено на трима..
Фестивалът на съвременната българска керамика се наложи през последните години като най-голямото и обединяващо събитие, което мотивира художниците..
"10 разказа за съвременното изкуство" е цикъл лекции на художника Правдолюб Иванов, който започва на 15 октомври в пространството на "Център 24"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg