Немската хореографка, танцьорка и режисьорка Саша Валц, известна със стратегиите на съвременния танц, които прилага, за да съживи и изследва исторически и нови опери и балети, налага жанра на хореографската опера. Последният ѝ проект, който ще може да се види и в България на сцената на "Топлоцентрала", се нарича "In C". Пърформансът е вдъхновен от музикалната композиция на Тери Райли, под влиянието на коронавирус пандемията. Именно заради ограничителните мерки, които бяха наложени на културния сектор, Валц решава да приложи дистанционна видеохореографска система, която да ѝ позволи да общува с танцьорите от своята трупа, разпръсната по целия свят. Пърформансът ще бъде представен в България под ръководството на хореографа от испански произход Орландо Родригез, който работи със селектираните български танцьори в продължение на четири месеца преди официалната премиера в "Топлоцентрала" – разказват хореографът Орландо Родригез и една от участничките от българска страна – съвременният артист Яница Атанасова:
"Има две различни неща в представлението – едното е периодът на пандемията, в който работихме, започнахме процеса в края на 2020 година. Беше точно в периода на локдауна, рестрикциите бяха в сила и ние работихме за елемента на освобождаването на чувствата и емоциите, например колко сме ограничени в това ограничено пространство, колко сме отговорни за своите избори, които правим, но също и за стойността на нашата отговорност в обществото, в колективността. По време на пандемията ние загубихме някак нашата свобода на избор, защото трябваше да работим колективно, защото всеки се бореше с един същ проблем. Затова пърформансът е базиран на идеята за група, където всеки индивид работи по свой собствен път, има своето индивидуално пътешествие, но пърформансът не би се получил, ако групата, не намери композиция и конфигурация, за да бъде заедно в пространството. Пространството е изпълнено от цялото група, но изборите са индивидуални. Така че по този начин представлението борави с въпроса за пандемичната ситуация. А другият елемент е връзката с музиката – използваме оригиналната музикална композиция на Тери Райли, която е създал през 1964-та година. И главно идеята с музиката беше да имаме 53 музикални фрази, които да бъдат или много къси, или много дълги, но да се чуват хронологично в ред. Идеята на Саша Валц беше да преведе тази система в танц. Така създадохме 53 фигури, те се представят аналогично, преминават от една към друга и по време на това пътуване през тези 53 фигури пространството е изпълнено от групата танцьори, които преминават през едно житейско състезание, импровизирайки с много ясни правила и стратегии, но винаги е различно. Представяме пърформанса на различни места по света, с различни хора, и всеки пърформанс може да бъде различен" – Споделя Орландо Родригез.
Яница Атанасова е един от участниците в пърформанса от България. Останалите участници са Ана Петкова, Василия Дребова, Виолета Витанова, Емилия Тончева, Жана Пенчева, Зорница Стоянова, Ивайло Димитров, Искра Иванова, Карина Илиева, Станислав Генадиев, Филип Миланов. Самата Яница обича смелите проекти, като хореограф и режисьор на оригиналния художествен танцов филм "Задължително приятно", в съавторство с Татяна Соколова, работи с видеографията и проекта на Саша Валц, който се ражда от оригиналния подход към видеографията:
"Нас, като артисти, ни предизвиква да се търсим и да се загубваме. Целият спектакъл е изграден и върху импровизирани решения, които се вземат на момента. Настоящето в танца е нещо много свободно и приятно. Това, което много харесвам в работата на Саша Валц, е идеята за въздух, вятър в движението и това, че тялото в танца излиза от баланса и го намира. Това е много приятно усещане."
Премиерите на "In C" – пърформанс на Саша Валц са на 27 и 28 май от 19.30 часа на сцената на "Топлоцентрала".
Повече чуйте в разговора на Ангелина Грозева с Орландо Родригез и Яница Атанасова.
12-ото издание на Международния филмов фестивал за ново европейско кино "Златната липа" в Стара Загора се превръща в празник на европейската култура. Той утвърждава града като средище на качественото и стойностно кино. Програмата предлага разнообразие от теми и жанрове. Включени са 54 филма от 19 европейски държави. Едновременно с това ще се проведат..
Нови научни изследвания, посветени на делото на Христо Ботев се съдържат в годишното издание на вестник "Ботйов лист" . В него се включват със статии изследователи от средите на историческата наука и литературознанието, Участват писатели, поети, драматурзи, журналисти, които имат светоусещането за дълбочината и смисловото богатство на..
Евдокия Петева-Филова и Лала Барзова са първите жени в науката за изкуството у нас. В посока на техния труд и принос е проучването на изкуствоведката проф. д.н. Благовеста Иванова, гост в "Артефир". След Андрей Протич, който през 1901 година завършва германска филология и история на изкуството с философия в университета в Лайпциг, през 1922 и 1924..
33-тото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" беше открито с "Хамлет" – постановката на Театър "Българска армия" с режисьор Стоян Радев. В Деня на детето, след целодневната програма , която включваше два спектакъла – "Храбрият оловен войник“ на Държавния куклен театър - Варна и "Лавандулови момичета" на Варненския..
Доротея Монова е магистър по журналистика от СУ "Св. Климент Охридски". Завеждащ отдел "Култура" в сп. "Ритъм" (1987-1990), редактор "Теория и история на журналистиката" (1987-1991) и главен редактор (2007-2011) на Университетско издателство "Св. Климент Охридски". Основател и собственик на издателство "Парадокс". Издател и културен мениджър с над..
Директорът на Националния природонаучен музей при БАН, проф. Павел Стоев, и доц. Любомир Кендеров, ръководител на проекта "Комплексно екосистемно..
Доротея Монова е магистър по журналистика от СУ "Св. Климент Охридски". Завеждащ отдел "Култура" в сп. "Ритъм" (1987-1990), редактор "Теория и история на..
Село Ореховица се намира в община Долна Митрополия, област Плевен и в него живеят над 1200 човека. Заселването на землището на селото датира още от тракийско..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg