Тази събота (28 май) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" очаквайте четири часа с музиката на Монтеверди. Със съдействието на Еврорадио ще прозвучат записи на операта "Коронацията на Попея", както и части от Вечернята за Пресвета Богородица. И двете регистрации са от 2021 г. с участието на ансамбъла" Концертус музикус" - Виена под палката на Пабло Ерас-Касадо.
"Коронацията на Попея" е последната опера на Монтеверди. Поставена за първи път през 1643 г., тя е създадена по либрето на Джовани Франческо Бузенело. Това е една от първите опери, които разказват исторически събития, за разлика от останалите музикално-сценични произведения от епохата, описващи антични митове и легенди. След постановките през 40-те и 50-те години на XVII век, операта е преоткрита през 1888, когато става обект на активен изследователски интерес, и преживява изпълнителски ренесанс.
Оригиналният ръкопис на партитурата е, за жалост, неизвестен. Между двете копия от средата на XVII век има големи разлики, като съществува и диспут каква част от различаващата се музика е на Монтеверди. Нито една от известните ни в момента версии не може да бъде категорично свързана с премиерата, а относно оригиналния изпълнителски състав също има неясноти. Въпреки това операта като цяло е приемана за продукт на Монтеверди – не само това, но и за много хора "Коронацията на Попея" е най-великата творба на композитора.
Макар и операта да е базирана на исторически събития и лица, либретистът Джовани Франческо Бузенело признава в предговора на изданието на либретото, че е адаптирал историята по свой вкус. Така например жестокостта на Нерон е омаловажена; изоставената съпруга Октавия е представена като заговорничка; самоубийството на Сенека в действителност не е имало връзка с Попея, макар и в операта да е изобразено по този начин; самата тя е показана като водена от дълбока любов, а не от жажда за власт. Тези исторически неточности в операта "Коронацията на Попея" са използвани, за да обрисуват идиличен сюжет, в който любовта побеждава всички препятствия.
В главните роли в записа от Виенската опера (от 22 май 2021 г.), който ще чуете, влизат Кейт Линдзи (Нерон), Славка Зaмечникова (Попея), Кристина Бок, (Октавия), Шавие Сабата (Отон), Уилард Уайт (Сенека).
Освен "Коронацията на Попея" по време на предаването ще прозвучат и части от Вечернята за Пресвета Богородица. На 21 май 2021 г. по време на Международните Барокови музикални дни в Мелк към "Концентус музикус"- Виена и Пабло Ерас-Касадо се присъединяват тенорът Михаел Шаде и вокалният ансамбъл "Едес", за да изпълнят произведението, известно още като Вечерня от 1610 година. Монтеверди създава композицията върху латински литургични текстове и откъси от Библията, като вечернята включва 13 части, сред които 5 псалма, 4 мотета, вокална соната върху молитвата Sancta Maria, както и два Магнификата. Изпълнение в рамките на църковната година би включвало и антифони върху грегорианския хорал за конкретния ден.Композицията демонстрира умението на Монтеверди да използва както принципите на новата втора практика, манифестирани например в току-що създадената опера, но и похватите на първата практика, като композиторът построява псалмите и Магнификатите по традиционния метод чрез употреба на кантус фирмус. Фактурата на вечернята на моменти включва до 10 вокални партии, както и корнети, цигулки, виоли да брачо, орган и басо континуо. След написването Монтеверди отива в Рим, за да подари собственоръчно копие на Папата, което все още се намира в библиотеката във Ватикана.
В събота вечер ще можете да чуете частите "Deus in adiutorium", "Dixit Dominus", "Nigra sum", "Laudate pueri, Pulchra es", "Nisi Dominus", "Lauda Jerusalem" и Соната върху молитвата "Sancta Maria".
По онова време, в изглеждащия сега далечен като друга галактика край на 80-те години, почти всеки интелигентен метъл фен харесваше "Куинсрайк". Или най-малкото беше заинтригуван от тях. В морето от твърди банди те бяха нещо ярко и различно, звучаха сложно, но увлекателно, а концептуалните идеи на албумите им бяха съизмерими с величия като "Пинк Флойд" и..
Голямата награда за изкуство на държавата е най-високата награда, която Залцбург присъжда на всеки четири години в областта на визуалните изкуства, литературата, музиката и сценичните изкуства. През 2024 г. Александра Карастоянова-Херментин ще бъде първата жена композитор, която ще я получи. Церемонията по награждаването ще се състои на 12 ноември в..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон 2024/2025, които ще се състоят в Първо студио на Радиото. Първият концерт е на 13 ноември, сряда, с начален час 19.30. Програмата е избрана и селектирана от Любомир Денев-син, който ще дирижира..
"Катя Кабанова" на Леош Яначек се игра през октомври в Кралската опера на Валония в Лиеж в нова постановка на френската режисьорка Орор Фатие. В шестата творба на бележития чешки композитор са отразени две негови големи увлечения. Първото е голямата му страст към руската литература, а второто е несподелената, платоническа любов на Яначек към доста..
Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..
Днес в Лондон ще бъде връчена престижната литературна награда "Букър" за настоящата година. Споменът за миналогодишното събитие все още топли сърцата на..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон..
"Sci-Fi Фолклор" изследва културния континуитет между две на пръв поглед противоположни естетически територии, маркирани от времевата дистанция на миналото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg