Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиерни изпълнения в клавирния рецитал на Александра Иванова

Снимка: sofiaweeks.com

И тази година международният фестивал "Софийски музикални седмици" продължава поредицата "Сцена на младия изпълнител". Част от този сезон е концертът на Александра Иванова. Тя е корепетитор на балета на Софийската опера и балет, но не пропуска да изнася концерти - рецитали или заедно със свои колеги. От 2005 г. се изявява на сцените на НМА "Проф. Панчо Владигеров", Съюза на българските композитори, къща-музей "Борис Христов", къща-музей "Панчо Владигеров", Руски културно-информационен център, Софийска опера и балет, камерна зала "България", както и в Австрия и Германия. Александра Иванова осъществява премиерни изпълнения на редица творби от български и чужди композитори.

През 2020 г. тя представя премиерно в камерна зала "България" клавирни пиеси от американския композитор Мартин Макс Шрайнер.

"Запознанството ми с Мариан Борковски и творчеството му, в частност с "Романтични интерлюдии" за пиано, се осъществи точно заради Мартин Макс Шрайнер. Мариан Борковски прояви интерес към издадения диск в Харвард с моите изпълнения на произведенията на Мартин Макс Шрайнер; запозна се и с канала ми в You Tube. Осъществихме контакт в интернет и той ми изпрати нотите на "Романтични интерлюдии", които с удоволствие ще представя премиерно в България" – казва Александра.

Това ще се случи на 26 юни от 12 часа в камерна зала "България".

Мариан Борковски е композитор, музиколог, пианист, учител, аниматор и организатор на музикалния живот, професор, хабилитиран лекар. Роден е в Пабианице. През 1959-1965 г. учи във Висшето държавно музикално училище във Варшава (понастоящем Музикален университет Шопен) в класа по композиция на Казимеж Сикорски и в класовете по пиано на Ян Екиер и Наталия Хорновска. Едновременно с това учи музикознание във Варшавския университет, който завършва при Йозеф М. Хомински през 1966 г. През 1966–1968 г., като стипендиант на френското правителство, продължава обучението си по композиция при Надя Буланже и Оливие Месиен в Парижката консерватория и в Американската консерватория във Фонтенбло, както и с Янис Ксенакис в École Pratique des Hautes Études; учи също музикознание при Жак Шайли и Бари С. Брук в Парижкия университет (Сорбона). В същото време учи философия при Жан Хиполит и Жул Вюлемен в Сорбоната и в Колеж дьо Франс. Участва в Международните летни курсове за нова музика в Дармщат (1972, 1974) и в Accademia Musicale Chigiana в Сиена (1973, 1975 – Diploma di Merito), където работи в областта на композицията с György Ligeti, Iannis Xenakis, Карлхайнц Штокхаузен и Франко Донатони. Печели награди от конкурса за млади композитори във Варшава (1966), Международния конкурс за композитори "Джовани Батиста Виоти" във Верчели (1969), композиторския конкурс на Карол Шимановски във Варшава (1974), Международния конкурс на композитори за нова музика в Ню Йорк (1990); многократно е номиниран и носител на музикалната награда "Fryderyk" (1998-2016). Освен това е удостоен със Сребърния кръст за заслуги (1977), рицарския кръст на ордена на Polonia Restituta (1984) и командирския кръст на ордена на Polonia Restituta (2002), златен медал за заслуги към Култура – Глория Артис. През 2020 г. е удостоен със званието почетен професор на Музикалния университет на Шопен.

Пиесите на Борковски са изпълнявани в различни страни по света, като много от тях са издадени от различни звукозаписни компании.

"Романтични интерлюдии" за пиано е композиция написана през 1977 г. под формата на импровизация, записана от композитора в Националната филхармония във Варшава. Този запис е използван като фонова музика за рецитирането на романтични поетични текстове от изтъкнатите полски поети – Адам Мицкевич, Юлиуш Словацки и Киприан Норвид – от големия полски актьор Казимеж Опалински. След това е издаден на няколко плочи и компактдискове ("Veriton"-Варшава, "Олимпия"-Лондон, "DUX"-Варшава). Премиерата е на 6 октомври 2017 г. в Малборк (Полша) от пианиста Марчин Тадеуш Лукашевски.

Освен българската премиера на пиесата на Борковски в рецитала си Александра Иванова е включила още една премиера – концертната сюита "Спящата красавица" направена от Михаил Плетньов по едноименния балет на Чайковски. Ще прозвучи и Прелюд и фуга от "Добре темперирано пиано" на Йохан Себастиан Бах.

Във видеофайла чуйте и поканата за концерта на самата Александра Иванова.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музика и памет в научен форум в Националната музикална академия

O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет . За да разкаже повече, в " Метроном..

публикувано на 23.04.25 в 15:26

Полет с "Тригайда"

А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...

публикувано на 21.04.25 в 09:23
Григор Паликаров

Григор Паликаров дирижира "Немски реквием" от Йоханес Брамс за Великден

В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..

публикувано на 15.04.25 в 10:24

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2025 г.

16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..

публикувано на 15.04.25 в 09:10
Даниеле Феббо

Даниеле Феббо в света на музиката

Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..

публикувано на 15.04.25 в 08:35