Либрето: Уистън Хю Одън и Честър Калман
Базирано върху картини и гравюри на Уилям Хогарт "Похожденията на безпътника"
Световна премиера: 11 септемрви 1951 г., Венеция
Действащи лица:
• Том Рейкуел – безпътник, тенор
• Ан Трулав – негова любима, сопран
• Ник Шадоу – демон под прикритието на слуга, баритон
• Баба Туркинята – брадата жена, мецосопран
• Трулав – баща на Ан, бас
• Селем – аукционер, тенор
• Гъската Майка – проститутка, контраалт
• Пазач в лудницата – бас
Място и време на действието – Англия, XVIII век
Първо действие
Том Рейкуел е заедно с Ан Трулав в градината на бащината ѝ   къща, където те се обясняват в любов. Старият Трулав изпитва смътни   съмнения относно финансовото състояние на Рейкуел и бъдещата му женитба с   Ан, затова му предлага стабилна и сигурна работа, която Том отхвърля   под предлог, че ще живее от хитроумието и късмета си, осмивайки   арогантно, с лекомислено презрение, перспективата на скучната   чиновническа дейност. В момента, когато Рейкуел гласно си мечтае да има   пари, изневиделица, сякаш от никъде, се появява Ник Шадоу, който го   уведомява, че е починал някакъв далечен чичо на Рейкуел, оставил му в   завещание солидно богатство. Шадоу предлага услугите си на прислужник,   който да помогне на Том и в юридическите въпроси на завещанието в   Лондон. Когато Рейкуел пита Ник кога ще му се отплати, отговорът, който   получава е: "След година и един ден". Двамата съдружници заминават за   Лондон и Ник Шадоу представя на Рейкуел насладите на живота в Лондон, в   лицето и тялото на Майката Гъска – съблазнителна мадам в бардак. Том се   противопоставя в началото, отказвайки да приеме тази страна на любовта,   но в крайна сметка осъмва в леглото ѝ. Междувременно Ан   Трулав се чуди защо няма вест от своя годеник и по някакъв начин усеща,   че той е в беда. Решава да замине за Лондон на часа, за да му помогне.
Второ действие
Том   е в своята Лондонска къща, жалващ се от безпътния живот, който води.   Сега, вместо за пари, той мечтае за истинско щастие. И тук на помощ се   явява отново Ник Шадоу, правейки странното предложение Том Рейкуел да   сключи брак с Баба Туркинята, станала известна като "Брадатата жена".   Том е озадачен и си мисли, че приятелят му е изгубил ума си. Иска да   разбере какви са основанията на Ник да предложи нещо подобно. Шадоу му   отговаря, че само по този начин Рейкуел може да демонстрира абсолютна   свобода – като прави непредсказуеми, нелогични избори. Том е очарован и   се съгласява. Ан пристига в Лондон и чака годеника си пред къщата му, в   която слуги внасят странни пакети. Том се появява с новата си жена Баба   Туркинята и иска Ан да си тръгне. След време той съжалява за тази   постъпка, защото бракът му с "Брадатата жена" се оказва трудно поносим –   тя е неуморима бъбрица със сприхав характер. При поредната тирада от   нейна страна, Том я замерва с парцал и ляга да спи. Тогава Ник Шадоу   изниква на сцената за пореден път, бутащ странна машина, която превръща   камъни в хляб. Том си мисли, че това е сън, но всъщност е нещо по-лошо –   машината, разбира се, е фалшива, но Рейкуел не осъзнава това. Отново   вдъхновен, Том има намерение да спаси гладните и нуждаещите се чрез   масово производство на тази машина, а Ник Шадоу охотно го подкрепя в   това обречено на провал начинание.
Трето действие
Грандиозният   план се срутва и трето действие започва с търг в лондонската къща на   Том Рейкуел. В светлината на прожекторите, макар и за малко, е   маниакалният аукционер Селем. Сред артикулите за продан е и Баба   Туркинята, останала все така безмълвна и неподвижна от предишното   действие, когато Том я накара да замлъкне, замервайки я с парцал. Когато   стигат до нея, предлагайки я за продан, тя продължава тирадата си от   там, където е била прекъсната, но скоро осъзнава какво се случва около   нея и се опитва да предотврати разпродаването на антикварните ѝ   вехтории, като гони насъбралите се хора, разбира се, безуспешно. Когато   съзира Ан Трулав, тя се успокоява и я моли да спаси Рейкуел,   предупреждавайки я, че Ник Шадоу е виновникът за всичко. По това време   те се намират на гробището, пред прясно изкопан гроб. Най-накрая Ник   Шадоу разкрива истинската си същност – предрешен демон, който настоява   да му бъде платено, а цената е душата на Том Рейкуел. Все пак Шадоу дава   втори шанс на Том, чрез игра на карти, която той печели, благодарение   на любовта си към Ан Трулав. Ник Шадоу потъва в земята, но преди това   осъжда Том на умопомрачение. Последната сцена показва Том Рейкуел в   Бедлам – известната Лондонска лудница, където той мисли себе си за   Адонис, а Ан – за Венера, която очаква. Обект на присмех, дори от   останалите питомци на психиатричното заведение, той страда и ридае за   своята Венера (т.е. Ан), но тя в един момент отива при него на свиждане –   пее му приспивна песен и си тръгва. Състоянието на Том е тъй окаяно, че   дори бащата на Ан се просълзява при гледката на изгубилия разсъдък   безпътник. Когато Том Рейкуел се събужда и разбира, че Ан я няма – умира   от мъка.
Операта завършва с епилог, в който главните герои   изваждат поуките от случката, като главната е, че дяволът винаги се   навърта при ленивите.
Легенда, облечена като счетоводител, но звучаща като змей! В рока има гласове, които не забравяш. Има визии, които не очакваш. А има и... Греъм Бонет – единственият рок вокалист, който прилича на герой от "Маями вайс", но пее като че ли повежда армия от урагани. Бонет, видял 2 и 200 на рок попрището, идва за пръв път в София със своя Graham..
1 ноември Свири Камерният оркестър на Румънското радио с диригент Симона Струнгару. 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 3 в Ми бемол мажор, K. 18. 3.12 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Концерт за пиано № 23 в Ла мажор, K. 488. Солист: Симона Струнгару (пиано) 3.39 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Адажио из..
Най-дълголетното трио в австралийската авангардна музика ( " ембиънт" , "джаз", "акустичен пост-рок", "минимализъм" са само думи в случая ) се завръща у нас точно 10 години след първия си български концерт (състоял се през ноември 2015: и тогава – по покана на "Аларма Пънк Джаз" , а тази есен, на 8 ноември 2025 , и като акцент в..
На 21 ноември Детският радиохор и Симфоничният оркестър на БНР ще отбележат заедно 65-годишнината на малките певци, с участието на маестра Венеция Караманова, съобщи в ”Артефир” главният диригент на Радиосимфониците Константин Илиевски. Музикантите от Симфоничния оркестър на БНР усилено репетират и за концерта на 5 ноември в Студио 1 на Радиото,..
Биг бендът на БНР открива новия концертен сезон днес от 19 ч. в Първо студио на Радиото с авторски концерт на Тобиас Хофман. Програмата представя нови композиции на изключителния саксофонист, специално аранжирани за Бенда. Под диригентството на маестро Антони Дончев ще прозвучат ярки композиции, които съчетават звученето на биг бенд традицията с..
Една от трите задушници, наречена още велика е в съботата преди деня на безплътните сили – Архангеловден. А е вангелско четиво от тази неделя е притчата..
Какво означава понятието "общество" днес? Може ли републиката да съществува без активни граждани? Защо имаме нужда от обществени медии? Тези въпроси стоят..
Подводната каменна гора се намира в района на Созопол, между остров Кирик и остров Свети Иван и засега за науката не е известен друг подобен природен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg