Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Концертът и албумът “Dreamlover” – събират за първи път баритон саксофон и женски глас

Албена Петрович-Врачанска
Снимка: МФ Софийски музикални седмици

Композиторката Албена Петрович-Врачанска представя свой авторски концерт – с музика за саксофон на Жоан Марти Фраскиер и сопраното Ксинтия Кнох. Албена Петрович-Врачанска е българска композиторка, пианистка, музикална педагожка, понастоящем живееща и работеща в Люксембург. Тя е автор на повече от 600 музикални произведения в различни жанрове. Събитието е част от 53-тия Международен фестивал "Софийски музикални седмици", носител на лейбъла за качество "Европа за фестивалите, фестивалите за Европа". "Поеми – Маски, оп. 236 са много интимни дуети, написани специално за двамата изпълнители Синтия Кнох и Жоан Марти за този албум. Цикълът е вдъхновен от идеята за скритото лице, маската като символ на страх, лицемерие, лъжа, търсене на изследване на различна идентичност във всеки от дуетите", разказва Албена Петрович – Врачанска.

"Погледнала съм към различните символи на маските в албума – общо шест израза на маски съм събрала. Една от маските е на “Наталия” – представлява чувствителна жена, която забравя истинската си личност, скрита зад грима, фасадата на дама, въвлечена в играта на демонстрация и успех, опитвайки се да скрие истината дори от себе си. Другата емблема на маската е на Commedia dell'Arte. Тя е с много феминистично съдържание, базирана на Colombine et Pantalon, и двете култови – Венециански маски, свързани с Карнавала във Венеция. Маската, отнасяща се до клоуна, е свързана с Le Favori du Roy – Любимецът на Краля, се основава на твърдението "Клоунът е мъртъв, да живее клоунът“ – перифраза на "Кралят е мъртъв, да живее кралят", съдбата на Клоуна, който трябва да забавлява, но е най-тъжният човек в света. Post Mortem – е в идеята за погребалната маска, но е вдъхновена от истинската история на скритите, тайни писма и интимния дневник на Фрида Кало, намерени много десетилетия след нейната смърт, скрити от нея по време на дългото и боледуване.“

Жоан Марти Фраскиер е динамичен музикант, той се чувства дълбоко ангажиран с днешната музика и остава винаги отворен за нови артистични преживявания. Той е член на Асоциацията Bar & Co, която се занимава с развитието и разпространението на баритон саксофон в класическата и съвременната музика. Той също така си сътрудничи с холандския колектив The Baritone Institute, като провежда майсторски класове и работилници с тях. Той е създал повече от тридесет произведения на композитори като Джоан Багес, Хосе Луис Кампана, Тимоти Харенда, Албена Петрович и Енрик Риу.

Синтия Кнох е от Люксембург и получава първото си музикално образование в Консерваторията на Еш-сюр-Алзет и Консерваторията на Люксембург. След като се обучава като танцьорка, тя учи сценични изкуства в Оснабрюк (Германия). Страстта ѝ към класическата музика обаче продължава да расте, така че тя отива да учи класическо пеене в Маастрихт (Холандия). Синтия Кнох дебютира на сцената през 2000 г. в „Уестсайдска история“ на Леонард Бърнстейн. Оттогава тя участва в много оперети, опери, солови рецитали, музикални комедии и концертни предавания. През 2012 г. тя се присъединява към André Rieu и неговия оркестър Johann Strauss и после основава своя ансамбъл „Lola Marie et Les Chats Noirs“. Тя е една от певиците, които работят с успех и в двете области на модерната и класическата съвременна музика.

Чуйте повече в звуковия файл.

Снимка – "Софийски музикални седмици"


По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Лешникови градини" на Хайри Хамдан – пред читателите в Пловдив

Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан.  Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..

публикувано на 25.11.24 в 17:25
Николай Генов, Надежда Московска и д-р Катерина Кокинова

За четенето на книги

Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..

публикувано на 25.11.24 в 16:40
Стефан Данаилов

Пет години без Стефан Данаилов – спомен в звук

Архивите са живи в "Terra  Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..

публикувано на 25.11.24 в 12:47

Валерий Пощаров – човекът на пиедестал

Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора.  Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..

публикувано на 25.11.24 в 10:05

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40