Проблемът със закъсненията и отмяната на полети в различни авиокомпании в Европа е отново актуален. Случайно или обичайно е това? Какви са решенията? Как могат да бъдат обезщетени пасажерите?
Защо една българка в продължение на 3 дни не успя да се прибере в страната от летището в Айндховен?
Частен случай на Сибила Лилова. Ето какво разказва тя в "Законът и Темида":
"През месец април си купих двупосочен билет за "Райънеър" (нискотарифна авиокомпания, най-голямата в Европа по брой превозени пътници сред всички авиокомпании и по размер на флота сред нискотарифните. Седалището ѝ е в Дъблин, Ейре) за датите 17-и и 24-ти до Айндховен да гостувам на моя приятелка там. Нямах никакъв проблем с отиването. Докато бях там, чух, че има доста проблеми с различни авиокомпании в Европа. На 24-ти с добро настроение имах намерението да се върна, но започна едно закъснение – първо час, после – два, докато сме на летището. Самолетът беше пълен – много сънародници с много деца (две трети от самолета). След като чакахме два часа, на таблото беше изписано, че нашият полет се е пренасочил самолетът за Кьолн. Естествено в 10.15 вечерта в чужда държава на чуждо летище доста те смущава. Звъннах на мой приятел пилот и той ми каза, че нашият самолет е излетял от София за Айндховен. И той също беше изумен и нямаше представа какво се случва. Изведоха ни на летището и пред нас нямаше самолет, направихме едно кръгово движение и ни върнаха отново на Изход Чакащи. И това е целият самолет – около 200 човека.
Отидохме към гишето на "Райънеър", стана голямо напрежение и за да им се махнем от главата, ни казаха да се обърнем към "Райънеър". В този момент вече техният сайт беше блокиран и не даваше никаква информация. На гишето ни казаха: "Утре ще получите информация". Часът вече беше 22.30, а Айндховен е от малките летища и в 23 ч. се заключва. Когато попитахме как да се придвижим, къде да преспим, как ни обезщетяват – нищо не ни предложиха и ни казаха да се обърнем към "Райънеър". Никой не ни даде никаква информация – до ден-днешен не съм получила дори имейл от "Райънеър". След като се оказа, че "Райънеър" не могат по никакъв начин не могат да ни осигурят нито хотел, нито транспорт, се оказа, че всеки трябва да се спасява поединично. Напрежението ескалира. Каква беше моята изненада, когато на другия ден разбрах от сайта на "Райънеър", че при канселиран полет аз трябва да си купя нов билет за най-близката дата. Естествено, в близката седмица въобще нямаше такъв полет. От "Райънеър" и до момента – НИЩО."
Как пасажерите могат да потърсят правата си при подобна ситуация? Коментар на юриста адв. Александър Иванов:
"За съжаление в момента има много голям проблем в Европа с полетите, защото след пандемията, която доведе до голямо сливане на количеството полети, разни компании, летищни оператори, въздушен контрол са съкратили много служителите. И сега, когато се възстановява много рязко, няма хора и това води до адски много закъснения, промени и въобще проблеми по много европейски летища.
В тези случаи пътниците имат права, които са защитени от Регламента на ЕС. Основното е, че тази авиокомпания трябва да се погрижи за тях. Както е останала пътничката три дни в Айндховен, компанията "Райънеър" е трябвало да ѝ осигури хотел за това време. Но такова нещо не се е случило и те не са компенсирани дори с информация.
Това много често се случва, особено с нискотарифните авиокомпании. Много често пътниците остават като в "небрано лозе", ако авиокомпанията не осигури хотел. Затова трябва да си пазите всички доказателства за направените разходи – касови бележки, фактури... И когато се приберете, авиокомпанията е длъжна да ви възстанови всички тези разходи. Освен това Регламентът предвижда правно обезщетение, като то зависи от това каква е причината за полета. Ако е някаква зловредна причина, която не е отговорност на авиокомпанията, не се дължи обезщетение. Но и в този случай се дължат тези разходи за хотели – те във всички случаи трябва да бъдат възстановени."
Чуйте повече от звуковия файл.
"В началото на реформата беше заложено здравната вноска да расте през определен период от време до достигане на над 12%. През годините това нещо се забрави, но ние го помним и ще го напомняме." С тези думи д-р Николай Брънзалов, председател на Българския лекарски съюз (БЛС), напомни преди дни в ефира на БНР за един от първоначалните ангажименти в..
В България от хепатит B и C умират четирима души всеки ден заради ненавременна диагностика и лечение. За 2024 са лекувани едва 752 пациенти с хепатит при нужни над 9 хил., за да бъдат постигнати целите за елиминиране на хепатита като заплаха за общественото здраве. От хепатит В лекуваните са 2 500 при 28 хил. новооткрити случая. На..
128 СУ "Алберт Айнщайн" в София празнува 50-годишнина. В седмицата на училищния юбилеен концерт в "Нашият ден" гостува Юлиян Плачков, директор на 128 СУ "Алберт Айнщайн" от 2011 година насам, учител по история, но човек, улавящ пулса на съвременността. Екипът на училището се придържа към максимата на Айнщайн, която гласи: "Животът е..
В ефира на предаването Lege Artis Петър Галев от платформата CredoWeb коментира актуалните проблеми и нужди на българската здравна система. Основният фокус бе върху необходимостта от адекватно финансиране на здравеопазването и структурни промени, които да осигурят устойчивост и по-високо качество на услугите. От Българския лекарски съюз настояват..
За Българското училище "Иван Станчов" към Посолството на Република България в Лондон в "Нашият ден" разказва журналистът от екипа на предаването Нина Цанева. Цанева споделя впечатленията си от посещението си в столицата на Обединеното кралство по покана на Лектората по български език към Департамента по славянски и източноевропейски езици в..
Еделина Кънева – директор на Музикалния театър “Стефан Македонски”, Кръстю Кръстев – арт директор на Драматичен театър “Николай Масалитинов” - Пловдив, и..
На 22 май 2025 г. (четвъртък) от 17:30 ч. Националният етнографски музей – БАН ще открие нова временна експозиция, озаглавена "Звездното небе –..
Антология билингва на съвременната българска поезия (на сръбски език) и на съвременната сръбска поезия (на български език) представиха в "Артефир" Боян..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg