Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Частен случай: Сибила Лилова

Закъснения и отмяна на полети – права, решения, обезщетения

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Проблемът със закъсненията и отмяната на полети в различни авиокомпании в Европа е отново актуален. Случайно или обичайно е това? Какви са решенията? Как могат да бъдат обезщетени пасажерите? 

Защо една българка в продължение на 3 дни не успя да се прибере в страната от летището в Айндховен?

Частен случай на Сибила Лилова. Ето какво разказва тя в "Законът и Темида":

"През месец април си купих двупосочен билет за "Райънеър" (нискотарифна авиокомпания, най-голямата в Европа по брой превозени пътници сред всички авиокомпании и по размер на флота сред нискотарифните. Седалището ѝ е в Дъблин, Ейре) за датите 17-и и 24-ти до Айндховен да гостувам на моя приятелка там. Нямах никакъв проблем с отиването. Докато бях там, чух, че има доста проблеми с различни авиокомпании в Европа. На 24-ти с добро настроение имах намерението да се върна, но започна едно закъснение – първо час, после – два, докато сме на летището. Самолетът беше пълен – много сънародници с много деца (две трети от самолета). След като чакахме два часа, на таблото беше изписано, че нашият полет се е пренасочил самолетът за Кьолн. Естествено в 10.15 вечерта в чужда държава на чуждо летище доста те смущава. Звъннах на мой приятел пилот и той ми каза, че нашият самолет е излетял от София за Айндховен. И той също беше изумен и нямаше представа какво се случва. Изведоха ни на летището и пред нас нямаше самолет, направихме едно кръгово движение и ни върнаха отново на Изход Чакащи. И това е целият самолет – около 200 човека. 

Отидохме към гишето на "Райънеър", стана голямо напрежение и за да им се махнем от главата, ни казаха да се обърнем към "Райънеър". В този момент вече техният сайт беше блокиран и не даваше никаква информация. На гишето ни казаха: "Утре ще получите информация". Часът вече беше 22.30, а Айндховен е от малките летища и в 23 ч. се заключва. Когато попитахме как да се придвижим, къде да преспим, как ни обезщетяват – нищо не ни предложиха и ни казаха да се обърнем към "Райънеър". Никой не ни даде никаква информация – до ден-днешен не съм получила дори имейл от "Райънеър". След като се оказа, че "Райънеър" не могат по никакъв начин не могат да ни осигурят нито хотел, нито транспорт, се оказа, че всеки трябва да се спасява поединично. Напрежението ескалира. Каква беше моята изненада, когато на другия ден разбрах от сайта на "Райънеър", че при канселиран полет аз трябва да си купя нов билет за най-близката дата. Естествено, в близката седмица въобще нямаше такъв полет. От "Райънеър" и до момента – НИЩО."

Как пасажерите могат да потърсят правата си при подобна ситуация? Коментар на юриста адв. Александър Иванов:

"За съжаление в момента има много голям проблем в Европа с полетите, защото след пандемията, която доведе до голямо сливане на количеството полети, разни компании, летищни оператори, въздушен контрол са съкратили много служителите. И сега, когато се възстановява много рязко, няма хора и това води до адски много закъснения, промени и въобще проблеми по много европейски летища. 

В тези случаи пътниците имат права, които са защитени от Регламента на ЕС. Основното е, че тази авиокомпания трябва да се погрижи за тях. Както е останала пътничката три дни в Айндховен, компанията "Райънеър" е трябвало да ѝ осигури хотел за това време. Но такова нещо не се е случило и те не са компенсирани дори с информация.

Това много често се случва, особено с нискотарифните авиокомпании. Много често пътниците остават като в "небрано лозе", ако авиокомпанията не осигури хотел. Затова трябва да си пазите всички доказателства за направените разходи – касови бележки, фактури... И когато се приберете, авиокомпанията е длъжна да ви възстанови всички тези разходи. Освен това Регламентът предвижда правно обезщетение, като то зависи от това каква е причината за полета. Ако е някаква зловредна причина, която не е отговорност на авиокомпанията, не се дължи обезщетение. Но и в този случай се дължат тези разходи за хотели – те във всички случаи трябва да бъдат възстановени." 

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – БГНЕС и БНР
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

История с мечки – или какво трябва да знаем, когато отидем с кошница в гората

Последното издание на популярното ловно-рибарско предаване "И рибар съм, и ловец съм" е посветено, както винаги, на теми, изключително интересни за природолюбителите.  Като например, големия традиционен за началото на април празник – Празника на гората! А вторият сюжет ни спира дъха, защото става дума за мечки! Нашите родни български мечки в..

публикувано на 07.04.25 в 16:45
Васил Велев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Мъдри мисли за наследствените демокрации в Азия

Журналистът и пътешественик Васил Велев споделя своите мисли за различните видове управления в Азия. Наследствени демокрации или наследствени монархии? Общото между Дюран Дюран, Баден-Баден и народнодемократичната република. За един султанат, бивша руска стриптийзьорка, един крал и военните режими. Икономика, богатства, коне и кучета, рак и водка...

публикувано на 07.04.25 в 14:04

Импулсът в мен: Бавен интернет

Забавянето на мрежата е проблем, с който се сблъсква всеки, независимо дали у дома, в офиса или някъде навън. Забавянето може да се дължи на различни причини – от претоварени рутери до проблеми с честотната лента.  Докато разглеждаме причините, ще предложим практически стъпки за отстраняването им. Бавният интернет професионално се нарича..

публикувано на 07.04.25 в 13:34

Монография за бъдещето на комуникациите в ерата на ИИ

Центърът за книгата и департамент "Медии и комуникация" представят днес монографията -"ПР и изкуствен интелект"- автори Десислава Бошнакова и Евелина Христова. Събитието ще се проведе от 18:00 ч. в книжарницата на корпус I на Нов български университет. Повече познания за човешкия интелект ще ни помогнат да разберем изкуствения Водещ ще..

обновено на 07.04.25 в 11:22

Започна записването за конкурса "Сайт на годината"

Започна записването за конкурса "Сайт на годината" , който се провежда за осми път. За фокуса на конкурса тази година, категориите и наградите, и тенденциите в развитието на българската уебсреда в "Нашият ден" говори Жюстин Томс от "Фондация за активно развитие на уеб". Конкурсът е насочен към собствениците и създателите на сайтове и..

публикувано на 07.04.25 в 10:46