Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Частен случай: Сибила Лилова

Закъснения и отмяна на полети – права, решения, обезщетения

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Проблемът със закъсненията и отмяната на полети в различни авиокомпании в Европа е отново актуален. Случайно или обичайно е това? Какви са решенията? Как могат да бъдат обезщетени пасажерите? 

Защо една българка в продължение на 3 дни не успя да се прибере в страната от летището в Айндховен?

Частен случай на Сибила Лилова. Ето какво разказва тя в "Законът и Темида":

"През месец април си купих двупосочен билет за "Райънеър" (нискотарифна авиокомпания, най-голямата в Европа по брой превозени пътници сред всички авиокомпании и по размер на флота сред нискотарифните. Седалището ѝ е в Дъблин, Ейре) за датите 17-и и 24-ти до Айндховен да гостувам на моя приятелка там. Нямах никакъв проблем с отиването. Докато бях там, чух, че има доста проблеми с различни авиокомпании в Европа. На 24-ти с добро настроение имах намерението да се върна, но започна едно закъснение – първо час, после – два, докато сме на летището. Самолетът беше пълен – много сънародници с много деца (две трети от самолета). След като чакахме два часа, на таблото беше изписано, че нашият полет се е пренасочил самолетът за Кьолн. Естествено в 10.15 вечерта в чужда държава на чуждо летище доста те смущава. Звъннах на мой приятел пилот и той ми каза, че нашият самолет е излетял от София за Айндховен. И той също беше изумен и нямаше представа какво се случва. Изведоха ни на летището и пред нас нямаше самолет, направихме едно кръгово движение и ни върнаха отново на Изход Чакащи. И това е целият самолет – около 200 човека. 

Отидохме към гишето на "Райънеър", стана голямо напрежение и за да им се махнем от главата, ни казаха да се обърнем към "Райънеър". В този момент вече техният сайт беше блокиран и не даваше никаква информация. На гишето ни казаха: "Утре ще получите информация". Часът вече беше 22.30, а Айндховен е от малките летища и в 23 ч. се заключва. Когато попитахме как да се придвижим, къде да преспим, как ни обезщетяват – нищо не ни предложиха и ни казаха да се обърнем към "Райънеър". Никой не ни даде никаква информация – до ден-днешен не съм получила дори имейл от "Райънеър". След като се оказа, че "Райънеър" не могат по никакъв начин не могат да ни осигурят нито хотел, нито транспорт, се оказа, че всеки трябва да се спасява поединично. Напрежението ескалира. Каква беше моята изненада, когато на другия ден разбрах от сайта на "Райънеър", че при канселиран полет аз трябва да си купя нов билет за най-близката дата. Естествено, в близката седмица въобще нямаше такъв полет. От "Райънеър" и до момента – НИЩО."

Как пасажерите могат да потърсят правата си при подобна ситуация? Коментар на юриста адв. Александър Иванов:

"За съжаление в момента има много голям проблем в Европа с полетите, защото след пандемията, която доведе до голямо сливане на количеството полети, разни компании, летищни оператори, въздушен контрол са съкратили много служителите. И сега, когато се възстановява много рязко, няма хора и това води до адски много закъснения, промени и въобще проблеми по много европейски летища. 

В тези случаи пътниците имат права, които са защитени от Регламента на ЕС. Основното е, че тази авиокомпания трябва да се погрижи за тях. Както е останала пътничката три дни в Айндховен, компанията "Райънеър" е трябвало да ѝ осигури хотел за това време. Но такова нещо не се е случило и те не са компенсирани дори с информация.

Това много често се случва, особено с нискотарифните авиокомпании. Много често пътниците остават като в "небрано лозе", ако авиокомпанията не осигури хотел. Затова трябва да си пазите всички доказателства за направените разходи – касови бележки, фактури... И когато се приберете, авиокомпанията е длъжна да ви възстанови всички тези разходи. Освен това Регламентът предвижда правно обезщетение, като то зависи от това каква е причината за полета. Ако е някаква зловредна причина, която не е отговорност на авиокомпанията, не се дължи обезщетение. Но и в този случай се дължат тези разходи за хотели – те във всички случаи трябва да бъдат възстановени." 

Чуйте повече от звуковия файл.

Снимки – БГНЕС и БНР
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Правилото "20-20-20", редовна профилактика и други съвети за добро зрение

Всеки пети шофьор у нас е с проблемно зрение, но не го осъзнава, което го превръща в скрита заплаха на пътя. Тревожната статистика е на Националната асоциация на оптиките след направени прегледи на над 600 водачи от 23 града в страната в рамките на месец.  В Lege Artis офталмологът доц. Анета Мишева коментира очното здраве на българина...

публикувано на 29.10.25 в 14:21
Протест на младите лекари, 15 октомври 2025 г. Орлов мост, София

Младите лекари подготвят нов протест след отхвърлянето на промените в Закона за лечебните заведения

След като парламентът отхвърли предложените промени в Закона за лечебните заведения, които предвиждаха младите лекари да получават до 150% от средната работна заплата, недоволството сред медицинската общност отново се надигна. Парламентарното мнозинство отхвърли не само проектите на опозицията — на "Продължаваме промяната – Демократична България" и..

обновено на 29.10.25 в 13:00

Експерт предупреждава: здравната система възпроизвежда старите си проблеми

Проектобюджетът на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за следващата година предвижда близо 300 хиляди повече хоспитализации  и над 230 милиона евро допълнителни разходи  за болнична помощ. Според разчетите в документа, който ще бъде обсъден на заседание на Надзорния съвет на Касата, се очакват 2,4 милиона постъпвания в болници  през..

обновено на 29.10.25 в 12:27
Обеци с колие, посветени на каузата

Грижата за себе си започва с прегледа – послание от розовия октомври

В края на "розовия" октомври – месец, посветен на борбата с рака на гърдата – темата засяга не само здравето, но и емоционалната устойчивост на всяка жена. В рубриката "Темата на деня" д-р Мариела Василева  и Катя Пройкова  от Българското дружество за борба с рака на гърдата  споделят своя опит и наблюдения за болестта, за системата и за нуждата от..

обновено на 29.10.25 в 11:17
Емилиян Георгиев и Александра Кишишева

"Мениджър за един ден" – когато младите хора поемат ръководството

За тазгодишното издание на инициативата "Мениджър за един ден" разговаряме с Александра Кишишева , изпълнителен директор на фондация "Джуниър Ачийвмънт". В студиото на "Нашият ден" гостува и Емилиян Георгиев – участник в инициативата. Това, което отличава "Мениджър за един ден" от други стажантски инициативи, по думите на Кишишева, е..

публикувано на 28.10.25 в 11:20