В две от летните издания (13 и 20 юли) предаването за съвременна музика "Контемпо" предизвиква интереса на слушателите с нови произведения в изпълнение на Симфоничния оркестър на Сан Франциско. Авторите са легенди като Албан Берг и Джон Адамс, както и почти непознати у нас творци: Адам Шьонберг, Джулия Уулф, Арън Зигман.
Оркестровата пиеса "Все още танцувам" ("I still dance") на Джон Адамс е посветена на Майкъл Тилсън Томас и неговия съпруг – Джошуа Робинсън. Композирана е за 25-ия и последен сезон на диригента с Оркестъра на Сан Франциско, като Адамс споделя, че е имал желание да отпразнува вечната младолика жизненост, която Майкъл Тилсън Томас и неговият съпруг притежават. Джон Адамс казва, че за партитурата е бил вдъхновен от разнообразни източници: Бетовен, оркестъра на Дюк Елингтън, ритмите на Япония и Западна Африка.
Когато през 2018 година Адам Шьонберг получава телефонно обаждане с поръчка за нова пиеса от Симфоничния оркестър на Сан Франциско, той чете статия в Ню Йорк Таймс, озаглавена "Да изгубиш Земята: Десетилетието, в което почти спряхме климатичните промени" от Натаниел Рич. Шьонберг казва: "Ударните инструменти са били средство за нашите предци да комуникират и изразяват любов и радост, опасност и оцеляване. На второ място едва след човешкия глас, ударният инструмент е бил свидетел как Земята преминава през различните етапи на развитието си, включително разрухата в сегашно време заради глобалното затопляне. "Losing Earth" е създадена в чест на тази многогодишна история". Пиесата е написана за солист-перкусионист и оркестър. Посветена е на водача на секция "ударни инструменти" в Симфоничния оркестър на Сан Франциско – Джейкъб Нисли.
"Изворът на живота" ("Fountain of youth") на Джулия Уулф е поръчана от Майкъл Тилсън Томас за неговия оркестър New World Symphony. Композиторката и диригентът заедно стигат до решението да бъде написано нещо "сериозно - забавно". "Изворът на живота" е посветен на "невероятния оркестър от млади хора" и "вечно младия" Майкъл Тилсън Томас. Джулия Уулф споделя: "Композирането на музика за мен е автобиографично, дори плашещо детайлно. Това произведение е много, много лично. То изобразява мен, преминаваща през път, вслушвайки се в радостния глас на младостта ми… Човечеството е търсило извора на живота в продължение на хиляди години с мисълта, че ако се къпеш или пиеш от извора, ще бъдеш преобразен, подмладен. Моят извор на живота е музиката и в този случай предлагам на оркестъра едно дръзко, енергично и високо интензивно плуване".
"Три пиеси за оркестър", създадени от Албан Берг през 1914 г., са посветени на неговия учител – Арнолд Шьонберг, като подарък за неговия 40-ти рожден ден. Интересен факт е, че Берг посвещава пиесите: "На учителя ми - Арнолд Шьонберг, с неизмерима благодарност и любов", но не успява да ги завърши навреме за рождения ден на Шьонберг. Вместо това, когато ги завършва, записва дата три седмици преди повода – 23-ти август, което е доста озадачаващо, защото точно както Шьонберг е бил суеверен по отношение на числото 13, Берг е бил суеверен към числото 23.
На финала на предаването звучи американска премиера, състояла се на 14 февруари 2020 г. "Tango Manos" от Арън Зигман – известен с музиката към "Тетрадката" и "Сексът и градът". Този популярен автор е писал аранжименти за изпълнители като Арита Франклин, Рей Чарлз, Тина Търнър, Джон Леджънд и други. Първата среща с пианиста Жан Ив Тибoдее през 2016, когато работят върху саундтрака на филма "Уейкфийлд". А когато диригентът на Китайската Филхармония - Лонг Ий, се свързва с Тибодес идея за клавирен концерт-танго, Зигман е първо първото име, за което пианистът се сеща. Оказва се, че Зигман усилено е изучавал жанра на тангото и съвместната работа на Музикалния фестивал на Пекин, Френското радио, и Оркестъра на Сан Франциско започва. Световната премиерата е през октомври 2019 година в рамките на Пекинския музикален фестивал в изпълнение на Филхармонията на Китай под палката на Лонг Ий.
Според правилата на Европейския съюз за радио и телевизия можете да чуете новите творби, представени в "Контемпо" на сайта на БНР в рамките на 30 дни. Първата част – от 14 юли до 12 август включително.В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg