Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"На залязващата", но незабравима Мими Балканска

Портрет на Мими Балканска от Евгений Вашченко
Снимка: НЦМТ

Тя няма академично образование, няма и гимназиално такова, но е надарена с невиждан талант. Завладява всяка сцена, на която се качи, и всяко сърце, до което се докосне. Превзема театри – родни и световни. Именно тя представя българския оперетен театър по възможно най-добрия начин пред света. На това мнение е и самият Кемал Ататюрк, а и сръбският театър, в който играе на национално ниво. Макар да е изиграла близо 400 централни роли, всъщност обича по-семплите. Тя е царицата на оперетата, но не и царицата на чардаша. Тя е просто Мими Балканска и това е нейната истина.

"Беше ѝ писнало да я наричат царица. Тя се обличаше много семпло – пола на карета и една бяла блузка, това е. Не обичаше шлейфове, дълги рокли, помпозността, тя обичаше семплите неща в живота. Затова и моята първа книга се нарича "Аз не съм царица на чардаша", защото тя казваше: "Аз съм толкова обикновена жена, искам толкова малко от живота. Не искам да ме приемат за царица, не съм княгиня, предпочитам обикновените неща". Беше ѝ писнало да я гледат с обожание, всички мъже да падат в краката ѝ, защото наистина е била очарователна. Тя и на стари години беше такава и имаше млади обожатели, които идваха, сядаха, носеха цветя, слушаха със зяпнали уста и си отиваха. Това беше, това е истината за Мими", разказа в "Артефир" биографът на оперетната ни легенда – журналистиката Елиана Митова.

На 22 юли се навършиха 120 години от рождението на Мими Балканска, а годишнината ѝ беше отбелязана с песен. "На залязващата" е стихотворението на Никола Вапцаров, посветено на певицата, което вече можем да чуем в изпълнение на актьора Дарин Ангелов. Песента, с която бяха отбелязани и 80 години от разстрела на поета, е проект на Игор Марковски.


Вапцаров се впечатлява от Мими Балканска, след като я гледа на сцената в Русе. Колко пъти се е наслаждавал на таланта ѝ никой не знае, но изглежда е било достатъчно, за да пророкува това, което ще се случи с нея, макар по това време да е била на върха на своята кариера – тя залязва, но никога няма да бъде забравена.

Мими Балканска разбира късно за посветеното ѝ стихотворение, чак през 1983-а. Това е и годината, в която то е публикувано и в периодичния печат, в тогавашното списание "София".

И днес Мими остава единствената актриса, която е изиграла и трите роли в "Царицата на чардаша", с която я отъждествяват – Силва, Щаси и Цилика, както и емблемата на Държавния музикален театър "Стефан Македонски" в София. Тя е сред основателите на Кооперативния театър, който е бил частен, а с това и явление за времето си, и с който гастролира в Югославия и Турция, където се среща с Кемал Ататюрк заедно с Тинка Краева. Основател е и на Художествения оперетен театър в София.

"Мими Балканска, царицата на оперетата" е втората биографична книга, която Елиана Митова пише за незабравимата българска оперетна легенда, а в звуковия файл разказва защо личността и творчеството на Мими са оставили такъв силен отпечатък в историята на българския оперетен театър и в сърцата на многохилядната публика.

Снимки: НЦМТ, Wikipedia

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

София Щерева: 2025 е ключова година за НФК и българските творци

В рубриката "Темата на деня"  на БНР "Нашият ден" изпълнителният директор на Национален фонд "Култура" (НФК) София Щерева очерта основните параметри и предизвикателства пред Фонда за 2025 година, както и перспективите за следващия програмен период. Подкрепа за устойчиво развитие на културата Щерева подчерта, че НФК е едно от малкото места, откъдето..

публикувано на 18.09.25 в 09:56

Българското село в литературата – митове, фетиши, съдба

Професорът по нова и най-нова българска литература Антоанета Алипиева , която живее и преподава в Белград, Сърбия, разказва в "Нашият ден" за книгата си "ТКЗС в българската литература".  Изследването обхваща литературното отражение на съдбата на българското село в периода от 1945 година до ден-днешен. Проф. Алипиева разглежда митовете,..

публикувано на 18.09.25 в 09:27

Продължава турнето на Плевенската филхармония и маестро Йордан Камджалов

Продължава националното турне на Плевенската филхармония под диригентството на Йордан Камджалов във формата "Музикална магия 2". Кулминацията предстои на 6 октомври в зала "България". За дестинациите, които предстоят, и срещите с публиката по време на успешното класическо турне – разказва маестро Камджалов пред редактора Нина Цанева: 

публикувано на 18.09.25 в 09:09

"Епопея на забравените" открива театралния сезон в Бургас

Бургаският драматичен театър "Адриана Будевска" открива новия театрален сезон с премиера на Вазовата "Епопея на забравените".  Театралната адаптация на произведението е дело на Емил Бонев. Режисьор е Богдан Петканин.    Директорът на Драматичен театър – Бургас, Иля Пепеланов разказва повече за избора на произведение. 

публикувано на 18.09.25 в 08:58

100 години Славянска библиотека в Прага

Славянската библиотека в Прага отбелязва своята 100-годишнина с юбилейна изложба, която гостува в Чешкия център в София. С д-р Лукаш Бабка, директор на Славянската библиотека в чешката столица и Силвия Дерибеева от Чешкия център, домакин на събитието в България говорим за безценния библиотечен фонд и колекциите на специализираната..

обновено на 17.09.25 в 17:04