Той е водеща фигура на българската музика и култура в чужбина, удостоен е с наградата "Сребърен лъв" от Министерството на външните работи, а изпълненията му включват концерти, рецитали и камерна музика в повече от 20 държави на три континента.
Тя изнася първия си концерт на 9-годишна възраст. Дипломира се с отличие със специалност пиано в Консерваторията на Флоренция и получава магистърска и докторска степен по музикология в King’s College в Лондон. Все така не спира да преподава и изнася концерти в цял свят – и като солист, и в различни камерни състави.
Иво Върбанов и Фиамета Тарли се познават от деца, учат при един и същ преподавател в Италия и вече 20 години споделят живота си заедно. 14 от тях свирят като клавирно дуо, което обикаля света и радва публиката с изпълненията си. Те са на мнение, че любовта определено им помага в музиката.
"Най-важното е да има дълбоко приятелство и общи цели в живота, обща визия за нещата. Това, което най-много ме радва, когато свиря с него, е, че се получава нещо като прочитане на мислите на другия. Има синхрон на духовно ниво", казва Фиамета.
Иво от своя страна не пропуска възможността да изтъкне, че половинката му в музиката, а и в живота, е изключително добър пианист и музикант.
"Имаме подход, който е малко нестандартен в днешно време, защото днес много често концертите се правят с една-две репетиции, т.е. с малко репетиране и малко сериозна, задълбочена работа. В тази ситуация ние имаме възможността, когато имаме определена програма, да отделим достатъчно сериозно време и усилия, за да я подготвим на максимума на нашите възможности", допълва Върбанов.
За Фиамета Тарли всяко едно ново произведение е като растение, на което му предстои да разцъфне в ръцете ѝ. Радостта в музиката за нея се състои именно в потенциала на растението да порасне и да придобие истинската си форма в самия момент на изпълнение.
За Иво Върбанов пътят на разгръщане на музикалното произведение на сцена не е много по-различен, с изключение на това, че при него картината се разкрива от общия план към детайла.
"Ние не сме официално дуо", уточнява пианистът, "свирим на четири ръце, на две пиана, с други музиканти, камерна музика, солови изпълнения – различен репертоар. Но това, което виждаме в свирането на четири ръце и на две пиана, е подходът към инструмента да се уеднакви. Всяко тяло има различия и съответно физическият подход към инструмента е различен. Когато свирим заедно, трябва да намерим най-подходящия начин и най-общия език, за да успеем да реализираме музикалните си идеи чрез инструмента по правилния начин."
Иво Върбанов и Фиамета Тарли се срещнаха с българската публика в рамките на 38-ите Празници на изкуствата "Аполония" 2022. Там те свириха произведения от Игор Стравински и се вдъхновиха от възможностите, които им предложи пространството на Археологическия музей в Стария Созопол.
Италианската пианистка споделя, че се чувства свободна, когато свири в България, защото публиката е отворена към програми, които не са толкова стадандартни.
"Мисля, че не става въпрос само за свобода", допълва я Иво Върбанов. "Въпросът е, че у нас има възможност да се предлагат неща, които не се изпълняват толкова често, като например Стравински, а публиката има жажда за именно такъв репертоар", казва още той. "Проблемът, свързан с някои места, където продажбата на билети е фундаментална за съществуването на музикални общества и концертни зали, е, в това, че в тях не се дава възможност да се изпълняват произведения, които всъщност могат и да не доведат до нужните продажби."
Според Фиамета Тарли важният елемент в интерпретацията на която и да било музика се крие във връзката между човешкото съществувание и изобразяването му чрез музиката.
"На първо място, ние сме хора, на второ място, сме музиканти, а на трето – пианисти изпълнители. Това означава, че едното е последица на другото", подчертава Иво Върбанов, според когото този път и посока в музиката често се губи. А загуби ли се – тогава и комуникацията с публиката не е такава, каквато би могла да бъде.
Чуйте целия разговор с клавирното дуо в звуковия файл.
Снимки – Таня Димова
Премиерата на новата стихосбирка на поета, преводач и публицист Владимир Левчев "География на съня" събира почитателите на поетичното му перо в залата на галерия U P.A.R.K в Пловдив. Представянето се организира от издателство "7 ЛЪЧА" и галерията. Стихосбирката "География на съня" събира поетичните творби на Левчев, в които неизменно присъства..
В епизод 578 "Трамвай по желание" представя на своята публика едно от обещаващите млади лица на българската кинематография Радо Петров. Радослав Петров завършва НАТФИЗ. Той е сценарист на български и международни телевизионни сериали и късометражни филми. През 2021 Радо публикува заедно със своя партньор – известната тик-ток звезда Мими Шишкова..
На 25 февруари се открива изложбата "Васка Емануилова и Париж" - първата изложба от музейната програма на галерия "Васка Емануилова", която отбелязва 120 години от рождението на авторката. Възстановена през 2006 г. в ново пространство в близост до парка "Заимов", оттогава досега галерията развива музейна програма, която показва на публиката..
"Магията на Изтока" е изложбата живопис на Силвана Пападами, която вече може да бъде разгледана в галерия "Еритаж". Темата ѝ е свързана с мистиката на изтока, като по-специално внимание е обърнато на Япония. Техниката е живопис върху коприна, което се оказва трудно за изпълнение, защото се улавя всеки трепет на ръката и художникът няма право на..
Една жена изживява страстната любов, за която винаги е мечтала. Тя е обичана, желана, уверена, изпълнена със силни чувства. Всичко е по-красиво от всякога, докато малките белези на страстта по тялото ѝ не започнат да говорят на близката ѝ приятелка за криворазбрана "любов". Едната е актриса, за която прожекторът никога не угасва, а другата – малкият..
Колкото е необяснимо абсолютното, толкова е необяснимо и това, което ни подтиква към неговото търсене, смята актьорът Стелиан Радев. Той влиза в ролята на..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на..
Дискусията започва с изследването, което пише професор Александър Кьосев за "Чевенгур" на Андрей Платонов, използвайки единствения завършен роман на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg