Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Животът на киното в дигиталната ера

Част от същината на киноиндустрията несъмнено се крие и в нейната техническа възпроизводимост. В днешната дигитална ера са налице различни дистрибуционни канали за разпространение на филми – кинопоказ, телевизионно излъчване, платформено и фестивално излъчване. Дори YouTube се явява конкурентно пространство за аудиовизуален показ. Това от своя страна налага нови правила за гледане на кино, защото когато средата се променя, променят се и навиците ни като зрители.

Киното, както и фестивалите, все повече се възприемат като съдържание. Какво обаче се случва с преживяването кино, когато говорим за неговата хибридност на разпространение и показ, и могат ли киносалоните и стрийминг платформите, като едни от най-важните звена в съвременната киноиндустрия, наистина да заработят заедно, за да дообогатят киноизживяването?

Този въпрос беше във фокуса на една от дискусиите, провела се в рамките на 40-ия юбилеен фестивал на българския игрален филм "Златна роза" във Варна. Той стана и тема в "Кино с думи".

Изпълнителният директор на Националния филмов център Петър Тодоров и съоснователят на стрийминг платформата gledam.bg Николай Стоичков дискутираха настоящата среда на създаване, разпространение и показ на киното.

Петър Тодоров"Наистина живеем в свят, в който освен цялата дигитална революция, която се случва около нас, все пак живяхме и в години на пандемия. Тогава киносалоните бяха затворени в голямата си част. Време е обаче зрителите да се върнат към киното. Първият начин за това са фестивалите, тъй като това е мястото, където се срещат идеи, автори и зрители и където хората могат да общуват помежду си и да обсъждат нови проекти. Второто място, където може да се случи това бързо връщане на зрителите към съдържание, е онлайн средата", каза Петър Тодоров, като подчерта, че именно това е причината "Златна роза" за първи път да има и онлайн излъчване в стрийминг платформата gledam.bg.

Николай СтоичковСпоред Николай Стоичков винаги е имало време, в което е било необходимо аудиторията да възприеме новото в киното и да започне да борави с него. Ако преди години този процес се е отнасял към звука или пък цвета в киното, днес той е насочен към стрийминг платформите.

"Това със сигурност ще се случи, киносалоните и стрийминг платформите ще бъдат равностойни. Затова си мисля, че по-скоро темата в случая не е стрийминг платформи срещу кино, а кино и стриймиг платформи, които да работят заедно и да дадат шанс на повече хора да гледат филми", обясни Стоичков.

Двамата се обединиха около мнението, че киносалните няма да отстъпят своето място в света на седмото изкуство, но вече са нужни повече усилия за привличането на публиката. Рекламата на филмите трябва да започне още на база идея, хибридната им премиера също. Съпътстващите я събития и срещи с екипа на филмовата продукция са един добър пример за работа в тази посока, но най-голям приоритет трябва да е качеството на съдържанието. То трябва да е конкурентноспособно на това, което предлагат големите стрийминг платформи, а създателите му трябва да са наясно към каква публика всъщност е насочено.

Радослав Марков от Института по математика и информатика към БАН, водещ специалист по съвременни аудиовизуални технологии, също взе участие в дискусията за живота на киното в дигиталната ера. Той е на мнение, че подходящ начин за привличане и задържане на зрителското внимание днес се явяват архивните кадри, независимо дали са игрални, документални или анимационни.

Дискусията стигна етапа, в който се обсъди и самото приобщаване на публиката към киното, което – както каза д-р Красимир Кастелов, преподавател по "История на българското кино“ в НАТФИЗ и също участник в дискусията – е тежка задача.

проф. Божидар МановИ кинокритикът проф. Божидар Манов даде ценни съвети в това отношение. Според него създаването на мащабна стрийминг платформа за българско кино, каквато gledam.bg има стремежа да бъде, е една от важните линии, по които общността и заинтересованите от кино трябва да работят. Другата е изграждането на миниплекси, в които киното да среща своята публика и да ѝ предлага място за филми и разговори.

Алтернативните пространства за кино и тяхната значимост бяха една от подтемите в дискусията, която можете да чуете в звуковия файл. Както и въпросът за разликата в качеството, възприемането и оценяването на филмите, произведени от стрийминг платформите, които често са на ниво, трудно различимо от това на останалите продукции, предназначени за кинопоказ.

Снимка – Pixabay, Емилиян Ялъмов

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сатиричният театър с политическо сатирично кабаре "В името на народа!"

На 17 октомври от 19:30 ч. е премиерата на представлението  политическо сатирично кабаре "В името на народа!" с  автор Богдана Костуркова. Постановката е на Николай Младенов, режисьор е Калин Сърменов, сценична среда и костюми – Теодора Лазарова. Хореограф е Татяна Янева, а музикален ръководител- Мартин Каров. Ще участва трупата на Сатиричен театър..

публикувано на 16.10.25 в 08:45

Международният фестивал "Не сте сами" (You Are Not Alone) празнува хореографията в София

София ще е домакин на Международния фестивал "Не сте сами” (You Are Not Alone) в продължение на един месец от 16 октомври до 16 ноември в РЦСИ "Топлоцентрала", танцовия център "Дерида" и галерия "Етюд". Фестивалът е своеобразен празник на хореографията и работата на независимите артисти, които ще представят своя критичен поглед към..

публикувано на 16.10.25 в 08:30
Проф. Аксиния Джурова и Емил Янев

Театърът на светлината

В епизод 608 "Трамвай по желание" среща своята публика с изтъкнатия изкуствовед проф. Аксиния Джурова. Конкретен повод за гостуването на проф. Джурова са три значими есенни събития, които оставят траен отпечатък в нашия културен живот. "Картина извън картината" е първата голяма ретроспективна изложба, посветена на Иван Вукадинов (1932-2024)..

публикувано на 15.10.25 в 16:25
Нидерландският артист Тери Врейбърг

Нидерландският артист Тери Врейбърг с изложба в галерията нa Гьоте-институт

Нидерландският артист Тери Врейбърг има изложба в галерията нa Гьоте-институт - България  до  17 октомври. S ome messages don’t make it  (" Някои послания не достигат целта")  е първата самостоятелна изложба на Тери Врейбърг в България. Проектът представя нови творби, съчетани с подбрани по-ранни произведения, които заедно дават цялостен..

публикувано на 15.10.25 в 15:22

Je t'aime, Серж Генсбур!

Когато любовта е слепец с розово бастунче, а късметът е хищна птица, прелитаща над него с превързани очи, е по-добре да мислиш за нищо, отколкото изобщо да не мислиш. В крайна сметка да философстваш за любовта е като да пиеш кафе набързо. Трудно е да не се съгласиш с тези мисли, казани от човек, чийто житейски равностранен триъгълник се изразява в..

публикувано на 15.10.25 в 14:58