Развитието на дигиталните умения, дигитално образование и свързаност, получаването на знания и умения, необходими за реализацията на младите хора в XXI век – критично и креативно мислене, комуникация, възможност за определянето на надеждни източници и информация, както и разпознаване на дезинформацията, са част от темите, които формират проекта "Създаване на виртуален дигитален хъб район "Възраждане". Той се осъществява в партньорство с район "Възраждане", 18 СУ "Уилям Гладстон" и 32 СУИЧЕ "Св. Климент Охридски", както и с финансовата подкрепа на Столичната община.
"Целта на проекта е да насърчи инициативи, свързани с развитието на умения на XXI век сред младите хора, особено в късното юношество, т.е. това са учениците от 8 до 12 клас. В частност дейности, насочени към развитие на основни дигитални умения, дигитално образование и свързаност", споделя психологът Станислав Пандин.
Според него са важни комуникативните и социалните умения, като част от дигиталното образование на младите хора.
"Чрез добро владеене на интеракцията. Не е възможно без нея да се случват нещата в училището или детската градина. Ние трябва да сме близо до децата, до учениците, за да има приемственост в този процес. Но ние задаваме нещата, не може да е обратното“, допълва Станислав Пандин.
Виртуалният хъб ще предоставя и търси информация и данни за развитие на дигиталните умения и образование на младите хора, за да се повиши дигиталната компетентност на учениците. По този начин те ще придобиват нови знания и умения, свързани с критичното мислене и дигиталната свързаност. Инициативата позволява широкото споделяне и използване на информация с висока добавена стойност. В рамките се предвиждат няколко тренинг модула, посещение в "София Тех Парк" и две срещи-дискусии.
Социално-емоционалното учене трябва да бъде заложено в образователната ни система. Когато се говори за просоциалното поведение и ако се търси някакъв вид алтруизъм, не може да не се минава през силата на емоциите.
"Заедно трябва да вършим нещата в една група. Да потискаме егоистичното от гледна точка на това не да обезличаваме лидерите, а напротив – да ги изглаждаме чрез групата“, твърди психологът.
Психолозите в детската градина и в училище имат коренно различна работа, що се отнася до специфики. Необходимо е да има приемственост, особено когато се изработва личното образователно дело на всяко дете в детската градина или когато се прави някакво портфолио или психологическия скрининг", посочва Станислав Пандин.
Целия разговор със Станислав Пандин можете да чуете в звуковия файл.
Станислав Пандин е завършил психология в Софийския университет. Специализира в детско-юношеската и училищната психология. Работил е като журналист във вестниците "Софийски университет4 и "Аз Буки". Има 16-годишен опит като детски и училищен психолог и учител по психология и философските дисциплини. Бил е редактор на научно-методическите списания "Философия“, "Педагогика“ и „Стратегии на образователната и научната политика“ към НИОН "Аз Буки" – МОН. Бивш PR и говорител на Държавната агенция за закрила на детето в МС, експерт към СГС, лектор в НЦПКПС. Бивш консултант на Националната телефонна линия за деца 116 111. Хоноруван преподавател е във Философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" магистърска програма "Детско-юношеска и училищна психология". Психолог е в МКБППМН на два столични района. Член е на Секционната комисия на Секция "Психология на развитието и образованието" към ДПРБ. Психолог е на 23. ДГ "Здраве". Член е на редакционната колегия на научно-методическото списание "Детска градина". Обучител е към Сдружение "Граждански инициативи, дигитализация и иновации".
"Съпротивата срещу тоталитарния режим е сравнително добре изследвана, но аспектът на младежката съпротива остава в сянка. Смятам, че тя заслужава да се отдели и да се осмисли самостоятелно – казва Петя Ангелова, културолог в Софийския университет, автор на изследване по темата. – Самите млади имат осъзнато ангажиране към историческите процеси. И през..
Нова вълна на Covid-19 – пикът се очаква в края на месец септември, обяви Националният център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ). Броят на заразените нараства с 30 % на седмична база и ще се удвои. В Lege Artis разговаряме с проф. Тодор Кантарджиев , епидемиолог и бивш директор на НЦЗПБ. По думите на Кантарджиев към момента случаите..
Спешната помощ в криза – това сочи анализ на Съюза на парамедиците в България, изготвен на база запитване до Министерството на здравеопазването и до центровете за спешна медицинска помощ по Закона за достъп до обществена информация. 340 места в системата са трайно незаети. Най-много специалисти липсват край морето, в София и в Силистра...
Как се разходват средствата за здравеопазване? В Lege Artis Петя Георгиева, икономист от Института за пазарна икономика, коментира отчета на НЗОК за 2024 година. Георгиева обяснява, че са похарчени малко над 18% повече средства от предходната година. Това, от една страна, не е изненада, защото бюджетът тенденциозно се увеличава...
Нужно или ненужно е вдигането на потребителската такса за посещение при лекар – коментар в Lege Artis на Веска Събева , председател на Асоциацията на родители на деца и младежи с епилепсия и зам.-председател на Националния съвет за хората с увреждания. Обсъжда се таксата да стане отново 1% от минималната заплата. "Аз не съм съгласна,..
Нова вълна на Covid-19 – пикът се очаква в края на месец септември, обяви Националният център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ). Броят на заразените..
Спешната помощ в криза – това сочи анализ на Съюза на парамедиците в България, изготвен на база запитване до Министерството на здравеопазването и до..
Нужно или ненужно е вдигането на потребителската такса за посещение при лекар – коментар в Lege Artis на Веска Събева , председател на Асоциацията на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg