Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Некоректни сайтове - как да ги разпознаем?

Снимка: Pixabay.com

От години търговците обявяват “Черен петък“ не само през последния петък на месец ноември, говорят за “Черна седмица“ и дори “Черен месец“. Онлайн магазините се надпреварват да примамват клиенти с най-различни промоции.

За какво е важно да внимаваме, ако сме решили да купим подарък, или нещо за себе си по време на кампанията за голямото пазаруване?

“Винаги трябва да проверяваме кой е търговецът, от който искаме да купим нещо. Не само сега, но сега трябва да сме особено бдителни. Има огромни количества стоки, които ни заливат отвсякъде, като намаления и изгодни сделки “, казва в ефира на “Нашият ден“ Соня Спасова от “Европейския потребителски център“:

“Не на всички сайтове има подобни знаци, но за всички електронни магазини, които предлагат стоките си в ЕС, е задължително да има информация за фирмата, която стои зад този онлайн търговец.

Това означава – наименование, адрес, начин за връзка, имейл и телефон. Когато разглеждаме сайта и попаднем единствено на контактна форма, ще ни бъде много трудно да се свържем с търговеца, не само заради  оплакване, а и при нужда за уточняване на размери, цветове и т.н. Задължение на потребителя е да провери каква е фирмата, която му предлага стоката. Така ще избегне неприятни изненади“.

Обратна връзка…

“Това, че няма форма за обратна връзка на сайта, не означава винаги, че търговецът е некоректен, но може да подскаже, че трябва да се внимава повече. Добре е да се провери дали е оставен отзив във форуми и в интернет сайтове. Има различни безплатни търсачки, чрез които можем да проверим и кога е създаден този сайт, както и дали има натрупани негативни коментари“, казва още Спасов:

Няма списъци с некоректни сайтове. В различните държави се създават подобни сайтове за конкретните държави, неофициални списъци т. нар. “стена на срама“, които по някакъв начин информират потребителите, че даден търговец е постъпил некоректно, но няма списък, в който  може да се провери“.

Къде да проверим?

“Ако потребител се съмнява, дали иска да бъде проверен, може да провери в Търговския регистър на съответните държави за информация за фирмата. Ако някой иска да си купи кола, или нещо, което е по-голямо и влага повече пари в тази покупка, например. Ако потребителят не е доволен от стока, която е купил или поръчал от търговеца извън България в рамките на ЕС, може да се обърне първо към търговеца с искане за съдействие и ако не получи такова, може да се обърне към Европейски потребителски център в България, нашите услуги са безплатни“, казва още Спасова и подчертава:

Ако става въпрос за търговец в рамките на България, може да се обърне за съдействие към Комисия за защита на потребителите“.

Чуйте пълния разговор в звуковия файл.


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Шаркова

От 5 години у нас не се извършва трансплантация на черен дроб от жив донор

Мария Шаркова , адвокат по медицинско право, коментира решение на ВАС срещу отказ на НЗОК да заплати чернодробната трансплантация в чужбина на младеж в тежко състояние . "Отменен е отказът и средствата, заплатени за лечението на младежа, събрани чрез дарения, ще бъдат възстановени от НЗОК. По-важно е какво се установи в рамките на това дело...

публикувано на 19.02.25 в 13:47
Д-р Александър Канчелов

Проблемът с наркотиците: Заявки, решения, илюзии

Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да пушат, над 40% от тях са запалили първата си цигара на 14-15 години. Делът на момичетата е 27,9% , а на момчетата – 21,5%. Интензивни пушачи са 63,1 от момичетата и 51,3% от момчетата Децата между..

публикувано на 19.02.25 в 13:45

Музиканти сигнализират за нередности в ОКИ "Надежда"

В рубриката "Разговорът" бе проведена дискусия след сигнал от страна на творци относно работата им с Общинския културен институт "Надежда". В разговора участваха музикантката Розалина Касабова , музикалният редактор Зорница Цветанова и заместник-кметът на направление "Култура, образование, спорт и младежки дейности" в Столична община..

обновено на 19.02.25 в 11:51

Детският активизъм – какво мислят, искат и могат децата у нас

За желанието на непорасналите да подарят времето си, за да направят света по-добър, в "Нашият ден" разговаряме с Евгения Тонева – изследовател в Ноу-хау център за алтернативни грижи за деца – НБУ. Тонева се занимава с изследване на детския активизъм у нас – какво  всъщност искат децата и съвпадат ли желанията им с възгледите на..

публикувано на 19.02.25 в 10:26

Изложбата Fishlove – провокация на тема свръхконсумация и риболов

Fishlove е дългосрочен проект, посветен на опазването на моретата и океаните. Инициативата е стартирана през 2009 година по идея на Никълъс Рол, собственик на верига ресторанти за морска храна и партньорката му – актрисата Грета Скаки. На 18 февруари се състоя представянето на изложбата Fishlove със снимки на известни личности от кино и..

публикувано на 19.02.25 в 09:31