Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музиката като живот и животът като музика в битието на маестро Емил Табаков

Емил Табаков
Снимка: emiltabakov.com

Емил Табаков е един от най-изтъкнатите и ярки български музиканти на нашето време, за когото с основание може да се каже, че музиката е неговият живот, а животът му – музика. Неслучайно самият той неведнъж е заявявал и днес убедено продължава да твърди, че в този си живот може да прави, при това най-добре, само едно – да твори музика. Музика, излязла изпод изключително плодовитото му перо и музика, сътворена от най-големите майстори на отминалите епохи до днес, прозвучала по изящен и точен, във всяко отношение, начин под диригентската му палка с ръководените от него състави у нас и отвъд пределите на България.

Началото на музикалния път на Емил Табаков може да се асоциира със своеобразен сюжет, в който ролята на добрия орисник изпълнява виолистът Любен Господинов – близък роднина на семейството, който открива и оценява таланта на 10-годишния тогава Табаков и започва да го занимава с музика, при това не само като инструменталист, но, по думите на самия маестро, запалва у него и искрата на любовта към композиторското перо, като озвучава лично с виолата си първите му композиционни опити. Затова не е чудно, че някои от най-проникновените и известни творби на Емил Табаков са написани именно за виола – като "Вокализ" за виола и камерен оркестър, Концерт за виола и Соната за виола и контрабас.

А контрабасът от своя страна е инструментът, с който Табаков поема по пътя на професионалното музикално обучение, и който му носи и първите успехи на конкурсния подиум – през 1964 и 1969 г., в качеството си на контрабасист, младият музикант става лауреат на Общобългарското състезание за певци и инструменталисти, а в музикалната академия негов учител е доайенът на българската контрабасова школа, големият музикант проф. Тодор Тошев.


Композиторското перо също отдава дължимото на контрабаса и още като студент Емил Табаков създава някои от най-известните си произведения за този инструмент: "Мотиви" за соло контрабас (1968), станали репертоарна творба за контрабасистите-виртуози, при това не само в България, а година по-късно – 1969 г. се появява и "Ламенто" за 12 контрабаса, в което вече се долавят първите щрихи на бъдещия симфоничен стил на композитора.

Като композитор Емил Табаков предпочита крупните форми, макар че не липсват и образци в музикалната миниатюра. Жанровият му диапазон е широк: инструментални концерти, вокална, вокално-инструментална, камерна и симфонична музика, както и музикално-сценични творби. В музикалния му език се долавя националната звучност, което не е случайно – негов учител по композиция в музикалната академия е българският класик Марин Големинов. Много произведения на Табаков са отличени с призове от различни музикални форуми, изпълнявани са в Европа, Америка и Азия и са записани от редица световни звукозаписни компании.

В областта на дирижирането Емил Табаков има щастието да черпи опит и да се обучава в класа на големия български диригент проф. Влади Симеонов, а талантът му е оценен през 1977 г., когато печели Международния конкурс за млади диригенти "Николай Малко" в Копенхаген. Но влечението му към диригентската палка се проявява още в музикалното училище на родния му град Русе. За своите първи стъпки в това поприще маестро Табаков споделя:

Като диригент Емил Табаков работи с най-добрите български състави: Камерен ансамбъл "Софийски солисти", Софийската филхармония и Симфоничния оркестър на БНР. Ръководил е и филхармоничния оркестър на Белград и симфоничния оркестър на университета "Билкент" - Анкара, канен е като гост диригент на оркестри в Бразилия, САЩ, Германия, Франция, Япония, Южна Корея. Един от ярките върхове в диригентската му практика са интегралните записи на симфониите на Густав Малер, Дмитрий Шостакович, Йоханес Брамс и Александър Скрябин, както и увертюрите на Брамс и клавирните концерти на Бетовен. Със Софийската филхармония осъществява големи концертни турнета в Европа, Азия, Северна и Южна Америка.

Композирането и дирижирането – двете начала в професионалното и жизнено битие на маестро Емил Табаков получават заслужено внимание в две поредни издания на предаването "Студио "Музика" на програма "Христо Ботев". В първия епизод от срещата ни с личността и изкуството на Емил Табаков на 15 ноември, вторник, от 19.30 ч. основен акцент е амплоато му на композитор. Заедно с разказа на маестро Табаков за първите му стъпки в голямото изкуство и работата му като създател и интерпретатор на собствена музика, в предаването звучат и избрани опуси от мащабното му композиторско творчество.

Снимки: Василка Балева, emiltabakov.com

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15

Пътеводната звезда на певицата Леонора Илиева в операта

В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва  Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..

публикувано на 01.10.24 в 08:50

Музика от Брамс в бутиков концерт с история в София

Поредицата "Концерти с история" отбелязва  Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..

публикувано на 01.10.24 в 08:00
Консорт „Беншоа“

Възстановената Missa Scaramella

Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..

публикувано на 30.09.24 в 14:59

Самочувствие на сцената с оперния певец Окан Сипахиолу

Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..

публикувано на 30.09.24 в 13:05