Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Христо Добринов: За най-нежния инструмент в класическия симфоничен оркестър

За менторството в областта на изкуствата и защо практическото предаване на опит към по-млади колеги e толкова важно в "Нашият ден" разказва  Христо Добринов, първа флейта в токийския симфоничен оркестър Yomiuri Nippon Symphony Orchestra.  Причината да прелети огромното разстояние от Токио до София е неговият тридневен майсторски клас, организиран от  Националното музикално училище "Любомир Пипков".


"Започнах да свиря на флейта на около 8 годишна възраст, но истинският интерес към флейтата започна на доста по-късна възраст. Благодарение на моята първа учителка Стиляна Ставрева, тя успя да изгради с много любов и търпение основните навици, без които никой не може да постави базата на развитието си в бъдеще", казва маестро Добринов. 

И допълва, че едно дете на осем годишна възраст не е добре развито, за да изпълнява чисто физически, тези функции, които се изискват от човек да свири на флейта. Флейтата е най-нежният инструмент в класическия симфоничен оркестър. За свирене на флейта се изисква точно същия капацитет въздух, който се изисква да свирене на туба. 

"Интерес към музикалния инструмент е едно, музикалност е друго и здрави нерви и желание за работа в дълъг период от време, това са съвсем различни аспекти, особено за едно начално развитие на децата, които ще започнат да се занимават професионално с музика“, споделя виртуозният флейтист.

Интеракцията с младото поколение флейтисти е, че се създава една атмосфера по времето на майсторския клас, която е много трудно да се случи в друга ситуация. Поради, това че може би 90% от хората, които са на това място, по това време, предимно се интересуват от свиренето на флейта.

"Останах доста приятно изненадан от цялостното ниво на учениците, които успяха да вземат участие в тридневния майсторски клас. От друга страна не съм изненадан, защото това е нормалният поток и посока в която винаги съм очаквал да се случи развитието на българската флейтова школа“, посочва маестрото.

Майсторският клас на Христо Добринов в България

Споделя, че той е от групата на флейтистите, които са преминали през школовката на Георги Спасов, един от основателите на модерната флейтова школа в България, тъй като той успя да предаде натрупания си опит в годините директно с неговото обучение с флейтисти от световна величина, като Пиер Рампал, Ален Марион и Орел Николе. Той успя да създаде едно ядро млади тогава колеги, които в момента предават своя преподавателски опит.

На 29 ноември ще бъде излъчена втората част на интервюто с флейтиста Христо Добринов в което, той разказва как е извървял своя път на кариерно развитие.

Повече да тайните за най-нежния инструмент, можете да чуете от Христо Добринов в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05