Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Устойчиво развитие за българското кино – възможно или не?

Снимка: Pixabay

Граждански и творчески организации в областта на филмовата индустрия у нас се събраха, за да обсъдят състоянието на българското кино. Те създадоха моментна снимка на киноиндустрията ни и повдигнаха въпроса за шанса да бъде постигането устойчивото ѝ развитие. През призмата на европейските политики и практики те дадоха примери и идеи как може да бъде намерен възможно най-добрият път за ефективно и ефикасно управление и финансиране на киното в България. Поводът беше Шестият форум за устойчиво развитие на българската филмова индустрия, който се проведе в НАТФИЗ. Той беше организиран от Центъра за аудиовизуална политика и медийни изследвания към Университета за национално и световно стопанство и катедра "Медии и обществени комуникации" на УНСС, както и от самата Национална академия за театрално и филмово изкуство.

В ефира на "Какво се случва" за възможностите да бъдат запазени публичните финанси за българската филмова индустрия говориха директорът на Обсерваторията по икономика на културата Диана Андреева и председателят на Асоциацията на филмовите продуценти у нас Галя Тонева.

По техни думи тези 18 млн. лева, които Министерството на културата обяви, че ще отпусне допълнително за сценичните изкуства, всъщност идват от субсидията на българската филмова индустрия, а транзитната сметка на българското кино, която неотдавна беше отворена в БНБ, вече е закрита. Според тях с подобна счетоводна операция Министерството си прави политическа реклама, но не решава казуса с финансирането на филмовата ни индустрия.

Устройственият правилник, който трябва да структурира процесите в Националния филмов център, все още не е въведен в действие и това създава проблеми, а Правилникът за приложение на Закона за филмовата индустрия се оказва противоречив и неприложим. Министерството на културата обаче обяснява проблемите в киноиндустрията – спирането на усвояването на парите и процесите в българското кино – с наличието на разединение в нея.

"Много често политиците, чиято гузна съвест е българското кино – не само през тази година, но и в последните години, обичат да управляват, без значение коя публична политика, на основата на "разделяй и владей". И опитите да се натрапи в публичното пространство тезата, че киното е разделено и едва ли не затова не може да усвои средствата, затова не може да се проведе една мъдра културна политика – политика на устойчиво развитие във филмовата индустрия – са напълно несъстоятелни. След като организациите могат да се обединят, и то в контекста на устойчиво развитие на филмовата индустрия, значи някъде по веригата се губи посланието. И в това число на министъра на културата в Комисията по култура и медии на 10 ноември, когато имаше блиц контрол", заяви Диана Андреева.

Покана за участие в Шестия форум за устойчиво развитие на българското кино са получили и представители на Министерство на културата, Министерство на финансите и Комисията по култура и медии в 48-ото Народно събрание на Република България. Все пак присъствие от тях страна не е имало, както и официален отказ.

Перспективите за българското кино в държавния бюджет за 2023 година не са добри, поне на този етап. Все повече се усеща и необходимостта от създаването на фонд "Българско кино", както и от експертна работна група, която да анализира процесите във филмовата индустрия. Нужно е да бъде увеличен и капацитетът на административната структура на НФЦ.

"Голямата победа и радост на 44-тото Народно събрание наистина е приемането на Закона за филмовата индустрия с политически консенсус, както и вкарването на нова схема. Тази нова схема все още не проработила. Не само това – тя така е разписана, че тя няма и да проработи скоро, защото липсва административен капацитет в Националния филмов център, който да обслужва големи международни продукции, които биха дошли на територията на България", обясни Галя Тонева.

Представителите на филмовата индустрия у нас за пореден път изразяват своето желание за кръгла маса, на която диалогът да бъде поставен, а въпросите най-накрая да получат своите отговори. Дали това обаче е възможно на практика?

Още по темата чуйте в звуковия файл, където ще разберете и каква според Диана Андреева и Галя Тонева би трябвало да бъде ролята на медиите в казус като този.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кадър от филма „Татко“

"Татко" и "Това, което остава" в киното

Чували сте неведнъж израза: "По-добър сценарист от живота няма!". Даже не само сте го чували, но навярно безброй пъти сами сте си го повтаряли, докато случващото се ви е заливало като бурна вълна. Животът несъмнено заслужава "Оскар" за сценариите, които пише. За нас като режисьори обаче не може да се каже същото. Все ще се намери за какво да ни..

публикувано на 20.03.25 в 09:26
Правдоюб Иванов

"Истината за истината" – самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов

"Истината за истината" е самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов. Неговото творчество е наситено със социални и политически послания. "Истината за истината" включва непоказвани в България произведения, създадени в периода 1998 – 2024 г. Експозицията идва във важен момент в кариерата на художника, който не е имал самостоятелна изложба в София от..

публикувано на 19.03.25 в 17:40

"Невидими следи" на Весела Динева

Весела Динева излага свои живописни творби под името "Невидими следи". Експозицията представя не само картини, а истории за любов, щастие, трудности и възходи. Произведенията на художничката са вдъхновени от емоционални преживявания и състояния. Всяка творба разказва история. Весела Динева работи с акрилни бои върху платно, използвайки..

публикувано на 19.03.25 в 17:35
Л. В. Маринов (вляво) и Велин Манов

Могат ли да бъдат опасни "Маските, които носим"?

Власт, интриги, семейни драми и кървави престъпления се преплитат в дебютната книга на Л. В. Маринов. Криминалният роман "Маските, които носим" провокира читателите с напрегнат сюжет, който тръгва по следите на изчезналото тяло на влиятелен мъж, а отдавна погребани тайни започват да излизат наяве. Историята се върти около успешен банкер от..

публикувано на 19.03.25 в 17:15

Премиера на "Швейк през Третата световна война" на ДТ "Гео Милев" в Стара Загора

В свят, разкъсан от война и изгубил себе си, Швейк – малкият човек с голямо сърце – ще се сблъска с най-големия абсурд – да открие, че машините са станали по-хуманни от самите хора. Режисьорът Дамян Тенев прави своя драматизация, вдъхновена от романа на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война". Пиесата, която Тенев..

публикувано на 19.03.25 в 17:00