За подвеждащо минималистичната изложба "Възстановяване на паралакса" в "Нашият ден“ разказва кураторката Снежана Кръстева. Това е първата ретроспективна изложба на норвежкия художник Ларс Нордби, който живее и работи през последните години разделен между Норвегия и България. Той има галерия във Велико Търново. Той е един от активните членове на културния живот на този град, изпълнен с история.
Едноименната инсталация представя три пърформативни творби, които авторът прави между 2016 и 2018 г. Те са пресъздадени в пространството на галерия "Институт за съвременно изкуство - София" чрез различни елементи като фалшиви стени, насекомо-убиващи ултравиолетови лампи, както и средства на театрализацията.
"Направили сме нова инсталация от рециклирани подходи и стратегии и се получи нещо изключително. То е много минималистично , но в тази инсталация се съдържат много неща", допълва Снежана Кръстева.
Идеята за театралността предлага цял набор от наблюдения върху въпроси като реализъм срещу илюзия, автентичност и право на избор, манипулативност, способност/ресурс и освободеност, както и върху по-малко забележимите идеи около идентификацията и нейната механика – тема, постоянно присъстваща в художествената практика на Ларс Нордби.Изкуството в контекста на конфликтите
Онова, което трябва да знаем за Снежана Кръстева е, че получава степен на бакалавър със специализация китайски език в Университета на Нанкин и степен магистър със специализация кураторство в Голдсмитс-колидж, Лондон. През 2004-2007 ръководи галерията "Арт-проекти, Пекин — Токио", след което започва работа в Уленс Център за съвременно изкуство – Пекин (2007-2009). В последствие е куратор на лондонския арт-център "Изкуство в метрото", където реализира серия проекти в публичното пространство. От 2013 г. работи като куратор в МСИ "Гараж" в Москва.
В контекста на конфликтите завръщането на Снежана Кръстева всичко се преобръща за няколко дни. Споделя, че възстановяването ще отнеме много повече време. За това завръщането в България е по-дълго срочно. Тя е артистичен директор на "Триеналето за съвременно изкуство от Източните Балкани", което ще се проведе в България през 2024 г.
"Това е амбициозен проект в който са поканени четирима чуждестранни куратори. Ще работим и с много местни куратори, художници. Въпросът е малко амбициозен, биеналето да бъде децентрализирано, да не е само в София. Това трябва да се случи в няколко града – Велико Търново, Русе и Варна“, твърди Снежана Кръстева.
Китай и съвременното изкуство
"В Китай бурно се развива съвременното изкуство и там има бум на екзотичността. Пазарът на изкуство е много развит. Галерии, музеи независимо от цензурата се развиват бурно“, посочва кураторката.
Посланието"Силата на съвременното изкуство да създаде мини реалност, която да е асистирана и да има някакви отношения към мира в някакъв мини формат. И да минем през всичките емоции през които можем да минем“, казва Снежана Кръстева.
Целия разговор със Снежана Кръстева можете да чуете в звуковия файл.
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк, византолог, публицист, поет и преподавател във Великотърновския университет представя своето литературно пътуване из душите и сърцата на знатните български предци – от Античността до ХХ век. Проф. Павлов е..
"Последна стъпка" е най-новото заглавие в репертоара на Народния театър. Премиерните дати са на 16 и 17 април от 19.00 часа на Камерна сцена . Сценичната версия и режисурата са на Йордан Славейков, който пренася на сцената едноименния си роман. "Аз съм човек на театъра, след това започнах да пиша, и не ми беше много трудно от епоса, от разказа,..
"Поколение в кадър" е фотографска изложба, в която в 45 снимки 15 млади творци разказват за битките, които младото поколение води или припознава като свои каузи. Авторите са от курса "Фотографията като изкуство и бизнес" на Мариян Томов. Сред темите, които засяга проектът, са разрухата на басейна на ЦСКА в София, сгради на Александровска..
В книгата си "Това, което видях от Балканската война" Симеон Радев описва как стои с войниците на Босфора и те го питат какво е това отсреща. Азия, им отговаря той. А ние тук какво сме, го попитали. Ние сме Европа, им казал той. И те били много учудени, защото Европа им се струвала безкрайно чужда и далечна. Цитирам по памет тази случка отпреди..
Днес (16 април) се открива изложбата на Зои Север "Израел от сапфир и злато: Приказка за два града", която предлага на зрителите визуално пътешествие през Тел Авив и Йерусалим. Експозицията, организирана по повод честванията на 35-годишнина от възстановяването на дипломатическите отношения между България и Израел, може да бъде видяна до..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg