Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Иван Пейчев: Проблемното поведение в училище е вик на всяко дете за внимание и грижа

Иван Пейчев
Снимка: Личен архив - ФБ

Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.

Наръчник на училищния психолог

"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."

Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.

Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.

Училищният психолог

"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев. 

В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.

Проблемно поведение

"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.

И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.

Агресията в училище 

"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.

В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.

Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?

Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.

Чуйте повече в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Импулсът в мен: Проблемът TikTok

Отваряме една безкрайна тема – опасностите в социалните мрежи. Води ли до проблеми ползването на TikTok? В "Тийн Тайм" задаваме този въпрос, след като CNN съобщи за съдебен иск срещу TikTok заради увреждане на психичното здраве на децата. В обвинението се твърди, че платформата е "пристрастила" младите хора и е навредила на психиката им...

публикувано на 06.11.24 в 06:20

"Новата пандемия", или как да се предпазим от измами в интернет?

В рубриката "Темата на деня" разгледахме една особена заплаха, която експертите наричат "новата пандемия". Но не става въпрос за нов вирус, а за разпространението на интернет измамите, които се увеличават с безпрецедентни темпове. За да се обсъди този тревожен феномен, представители от Комисията за защита на потребителите, Европейския потребителски..

обновено на 05.11.24 в 12:04

Перник беше домакин на Национална младежка конференция

Преди броени дни Перник стана център на Националната младежка конференция под надслов "Приобщаващи общества и ролята на младите хора" . Събитието привлече над 100 участници от цялата страна, включително представители на младежки организации, държавни институции, местни власти и експерти по младежка политика. Конференцията имаше за цел да обсъди..

обновено на 05.11.24 в 09:57

Сигурността или вечната игра на котка и мишка

С Йовко Ламбрев, IT експерт, разговаряме в рубриката "Въпреки мрежата" за същността на компютърните престъпления. Къде да пазим многото си пароли? Какво да знаем за фалшивите профили? Защо да не се предоверяваме за неща, които изглеждат хубави, евтини и лесни за достъп? Какво са "фишинг" имейлите? Как да пазаруваме онлайн така, че да не попаднем в..

публикувано на 05.11.24 в 09:00