Фрагментът се признава като литература и философия, но, от друга страна, сякаш стои изтикан встрани. А новата книга на проф. Пламен Антов е изтъкана от фрагменти.
"Фрагментът, като съдържание на понятието, е нещо много необхватно практически под каквато и да е дума. Той винаги излиза извън всяка дефиниция, в която го сложиш – и във вертикален исторически и генеалогически план, и в собствената си същност, като жанр. Не се наемам да давам дефиниция, макар че реално точно това правя в тази книга. Но го правя отвътре на жанра – по фрагментарен начин. И точно това казва заглавието." – споделя авторът своите интенции.
Книгата съдържа фрагменти на всякаква тема и във всякакъв стил – има философски фрагменти, прозаически и поетически фрагменти. Има и една нишка, която тече през цялото време – метафрагменти и рефлексии върху самия жанр. Те сами по себе си не са концептуално кохерентни, различни са и взаимно си противоречат, което е част от природата на фрагмента.
"Фрагментът, фрагментарно 2020" на проф. Пламен Антов ще бъде представена тази вечер (9 февруари) от 18 часа в Институт Лист - Унгарски културен институт.
"Повече от всяка друга, една книга с фрагменти не съдържа нищо извън себе си точно защото повече от всяка друга съдържа само минимална част от себе си – необходимото и достатъчното. А ако нещо все пак би могло да се добави, то бездруго ще е вече казано. Например, че това е именно книга, макар и книга с фрагменти, външно рамкирана от една календарна година (способ, комай единствен способен да дисциплинира поне относително една толкова недисциплинирана книга, каквато е книгата с фрагменти). Но това е и изследване на жанра, защото не инак, а просто по силата на естественото съответствие между формата и съдържанието една монография върху фрагмента може да бъде само фрагментарна.
Фрагментът е най-играещият жанр и играта е непоклатимото му алиби. Той винаги е по-голям от себе си и по-малък от себе си. Това го отличава от афоризма, който е самотъждествен.
Книгата си поставя двояка задача: от една страна, да дефинира тъй наречената форма "фрагмент" като литературно-философски жанр. А от друга, да ни предложи широк набор от текстове като илюстрация на този жанров тип. Но както се оказва – и като интересно самò по себе си четиво. По силата на самия си обем и на своето калейдоскопично разнообразие този сякаш мислен като втори аспект на книгата надделява над първия и властно привлича читателското внимание. Ето така представя книгата проф. Александър Шурбанов, който е рецензент, както и гост на премиерата тази вечер.
А според проф. Каприев, също рецензент и гост, това е "...едно широко, трудно разграничимо поле между теоретично-аналитичното, белетристично-есеистичното и лирическото, от трета. Непременно трябва да се забележи езикът – български език от много високо качество."
Разбира се, участват и авторът Пламен Антов, както и издателят Мартин Христов.
В "Артефир" Пламен Антов разказа повече за "Фрагментът, фрагментарно 2020" – чуйте в звуковия файл.
Пламен Антов (1964) е проф. д. ф. н. в Института за литература при БAH, поет, писател. Автор на около 200 научни публикации и на няколко монографични изследвания: върху българския постмодернизъм (2010, 2016), Яворов и Ботев (2009), Емилиян Станев и Мартин Хайдегер (2019–2021), „До Чикаго и назад“ и „Бай Ганю“ (2021), както и на 13 книги с поезия, разкази и пиеси. Пътешественик.
Снимки – изд. Ерго и Институт Лист - Унгарски културен институт
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
По време на Дните на китайската култура и наука у нас гостува поетът Ю Дзиен . Неговата стихосбирка "Давам име на една врана" е достъпна за българските..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg