Ифра Нийман – големият английски цигулар, педагог и общественик е музикант, който повече от половин столетие запленява слушатели, колеги, приятели и студенти с харизматичното си присъствие в музикално-културния живот на Европа. Той е творец с изключителни познания в дълбините на музикалните пластове – исторически и стилистически, намерили ярко отражение в неповторимите му интерпретации.
Роден на 13 февруари 1923 г. в Сидон, Ливан, до 1932 г. живее в Тел Авив, след което се премества в Париж, за да учи в Парижката консерватория. Само на 14 години, през 1937 г., той става най-младият изпълнител, носител на "Premier Prix". След обучението си в Париж, Нийман заминава за Лондон, за да учи при Карл Флеш, а през 1939 г. се връща в Париж, където негов учител е Жак Тибо. Нацистката окупация на Франция го принуждава отново да емигрира в Лондон, където остава за постоянно. Там той се запознава с Майра Хес и Хауърд Фъргюсън, които полагат началото на кариерата му като концертиращ артист. Те го канят да стане част от тяхната поредица обедни концерти в Националната галерия, където Нийман изнася 15 концерта под тяхната егида.
В следващите години той музицира с някои от най-реномираните британски и европейски оркестри, а репертоарът му обхваща музикалните образци от барока до съвременността, като акцент представляват френските и немските композитори от XIX и XX век. Нийман се утвърждава и като активен популяризатор на творчеството на съвременните британски композитори, реализирайки редица премиери на техни творби. Като музикален общественик той е член на журито на някои от най-авторитетните конкурси за изпълнители, най-известен от които е конкурсът на името на Карл Флеш. Носител е на множество международни и британски награди, сред които е и Офицер на Ордена на Британската империя от 1983 г.
Повече от 45 години Ифра Нийман отдава всичките си сили на благородната мисия да предаде своите познания и опит на следващите генерации, не само като професор във The Guildhall School of Music and Drama в Лондон, но и като ръководител на многобройни майсторски класове по целия свят. Но най-важното за нас като българи е това, че от 1978 г., когато започва постоянното му творческо сътрудничество с Международния музикален фестивал "Варненско лято", Ифра Нийман става един от ревностните приятели на нашата страна и почитател на българската култура и изкуство, който в продължение на близо три десетилетия оставя ярък отпечатък в професионалното изграждане на поколения български музиканти, голяма част от които днес са изявени интерпретатори и педагози у нас и в Европа.
Всичко това е само част от личностния и творчески портрет на големия цигулар проф. Ифра Нийман, чиито 100 години от рождението и 20 години от края на земния път музикалният свят и българските му почитатели и последователи отбелязват през 2023 г. Ще го направим и ние в предаването "Студио музика" на 21 февруари, вторник, от 19.30 часа с паметни записи на негови изпълнения, не само на обичани от всички творби и творци, но и на музика, която със сигурност е малко позната на българския слушател, сътворена от композитори като Джон Айрлънд, Роберто Герхард, Грейс Мери Уилямс и други. А за личността на Ифра Нийман като музикант и преди всичко като преподавател и изключителен човек разговаряме с някои от неговите български възпитаници, при това от различни поколения. Събеседници в предаването по телефона от различни точки в Европа са представители на младата генерация, днес изявяваща се като артисти и преподаватели в лицето на Яна Бурова, Мирослав Бояджиев и Тодор Николаев, а в студиото своите спомени от общението си с проф. Ифра Нийман споделя един от доайените на българската цигулкова школа – проф. Ангел Станков.
В предаването звучи и уникален запис, съхраняван в звуковата памет на Златния фонд на радиото с гласа на самия проф. Ифра Нийман. В интервю за БНР той говори за своите виждания за начина на преподаване на цигулка и отношенията между преподавател и ученик. Разкрива и своето мнение за музикалните конкурси и участието на младите музиканти в тях.
Сред почитателите на бас китарата името Радослав Славчев - Riverman буди възхищение и респект. За своите колеги той е безспорен професионалист – талантлив и вдъхновен артист, а общуването с него създава усещане за хармония, доверие и спокойствие. Като музикант, Радослав Славчев - Riverman е извървял близо 20-годишен професионален път, белязан с..
На 1 октомври от 19.00 ч. в зала "България" с изпълнението на "Празненство" от Красимир Тасков, Симфоничният оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски ще чества 70-годишнината на един от най-значимите съвременни български композитори и пианисти. В програмата е включена и българската премиера на Концерт за маримба и оркестър от..
Сопраното Антония Раднева, баритонът Алек Аведисян и пианистът Фридеман Зайцер представят на 30 септември камерния концерт "Пътищата на любовта". Около половината песни в програмата са на Шуман, другите – на цяла плеяда френски композитори: Дюпарк, Бизе, Форе, Шосон, Равел и Пуленк. "Потопете се в една вечер, изпълнена с поезия, страст и фин..
1 октомври Свири Симфоничният оркестър на Словенското радио и телевизия с диригент Оскар Йокел. 3.00 часа – Йохан Себастиан Бах, (1685-1750), Антон Веберн (аранжимент), Ричеркар за шест гласа из "Музикална жертва", BWV 1079. 3.10 часа – Франсис Пуленк (1899-1963), Концерт за орган, тимпани и струнни в сол минор, FP 93. Солисти: Оливие Латри (орган) и..
В авторския си концерт композиторът Александър Кандов се връща четиридесет години назад във времето, когато е живял и работил България. В програмата са включени квартет "Фламенко", квартет "Фрагменти" и "Варианти". Квартетът "Фламенко" е свързан с увлечението на Кандов по музиката на Пако де Лусиа. В младежките си години Кандов е чул китариста..
От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в..
С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на..
Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg