28-и февруари 1923 г. е бил много щастлив ден за българската музикална култура. На тази дата в София е роден Илия Темков, когото по-късно българските композитори, изпълнители, негови съвременници и по-възрастни и по-млади ще посочват като инициатор, вдъхновител, създател и ръководител на най-разнообразни форми на музикални прояви, които създават и възпитават истински музикални ценности и подпомагат постижения в музикалния ни живот, които винаги ще учудват, а някои ще си останат безпрецедентни.
Само личност от голям мащаб и човек с много силна воля и дръзновение, роден с вътрешното чувство на свобода, за да ги прояви и да успее да осъществи това, в което е убеден, че ще допринесе за музикалния напредък на страната си, би действал и живял така, както Илия Темков. Във време на изцяло контролирано и централизирано ръководство на културната дейност у нас, подчинено на партийни доктрини Илия Темков съумява гъвкаво и смело да прокара не една и две свои идеи, които да тръгнат "отдолу" от един провинциален град като Русе и показва на всички, че условията рядко биват оправдание за бездействието и чувството за безпомощност.
Музикалните дейности, през които минава професионалния му път,са толкова разнообразни, но те никога не остават незабелязани и непродуктивни. Във всяка роля или положение той подема и разгръща част от своята музикална и човешка дарба. Завършва Музикалната Академия в 1949 г., но успоредно с това е Музикален ръководител на Детско-юношеския отдел към Радиото и сам пише и разучава детски песни, които се изпълняват на живо от деца. Затова и когато става втори диригент на Пловдивския симфоничен оркестър в началото на 50-те, се заема да създаде детски хор, за да могат и пловдивски деца да изпитат радостта от хоровото пеене. Още като студент, привлечен като музиколог на Софийската филхармония, успява да плени всички с качествата си на музикален лектор и полага началото на музикалните образователни лектории у нас. Получава задача за сформиране на Филхармоничен хор, който след това става известната Хорова капела и независимо младата си възраст, Илия Темков още тогава е показал точния си усет за музикантските качества и потенциал, с който по-късно ще съдейства на не един млад музикант.
Има възможност да специализира дирижиране в Дрезден при Хайнц Бонгардц и да посещава лекции по история на немската музика в Хумболтовия институт в Берлин в края на 50-те години. И там успява успоредно с това и да бъде действащ музикант – дирижира Оркестъра на Радио Берлин и прави много студийни записи, включително и на българска музика, както и радиопредавания в които я представя.
След завръщането в 1960 г. в България става главен диригент на Русенския симфоничен оркестър и там разгръща максимално своята съзидателна дейност . В 1961 г. от гастролите, които сам урежда на немски музиканти и състави се ражда Международния фестивал "Мартенски музикални дни", който от първите си издания, ръководени от него придобива общонационално значение с представянето на творби, изпълнители, диригенти, които отварят нов свят не само за русенската публика.
Но не по-малко диригентът Илия Темков е бил загрижен за възможностите за изява и развитие на българките музиканти. В 1967 г. стартира конкурса "Млади българки изпълнители" а същевременно тръгват и "Зимните музикални вечери", първия тематичен фестивал у нас. Първото у нас изпълнение изцяло на Матеус пасион от Бах е организирано също от Илия Темков в Русе.
В по-късните си години той работи с оркестрите в Шумен и Разград, но същевременно сътрудничи и на оркестрите в Ямбол, Сливен, Хасково, като апостолски обикаля цяла България, без специални облаги, така както е работил цял живот. В Русе си спомнят за чекмеджето в бюрото му, пълно с касови бележки от заведения, които така и не осребрява, но където е била поредната важна среща, за да издейства нещо полезно за оркестъра, за фестивала, за музиката и музикантите...
Едно известно кафене в центъра на Русе пък му служи като офис за всекидневни контакти. То вече не съществува, както постепенно се заличава инертно или съзнателно присъствието и съпричастието му на музикални събития и факти от миналото, които са вградени в настоящето, защото Илия Темков е един от големите ни културни строители, от най-заслужилите.
В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..
През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..
От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
"Ганьограф" е авторско работно наименование на кратките визуално-словесни творби в социалните мрежи, описващи "класическия българин" или "класѝка", нещо..
Отиде си актьорът от Сатиричния театър Пламен Сираков. Той бе добър, усмихнат човек, благ и ненатрапчив. Познавах го от 1991 г., когато се срещнахме в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg