Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Дидона и Еней" от Пърсел в запис от Роял Албърт Хол

Снимка: @theproms

По случай Европейския ден на ранната музика, който от 2013 г. се отбелязва на 21 март, в предаването "Музика хисторика" представяме запис на операта "Дидона и Еней" от Хенри Пърсел, предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия. Постановката е от фестивала Би Би Си Промс в Лондон и в главните роли влизат мецосопраното Алис Кут – Дидона, баритонът Джеймс Нюби – Еней, сопраното Джема Съмърфийлд – Белинда,  и мецосопраното Мадлин Шоу – Магьосницата. На солистите партнира ансамбъл La Nuova Musica с ръководител Дейвид Бейтс.


Операта на Пърсел, която разказва трагичната любовна история между царицата на Картаген Дидона и избягалия от Троя Еней, е представена за първи път в момичешки пансион в Челси, като се смята, че липсата на прекалено мелизматични арии се дължи именно на неопитността на учениците, за които композиторът създава творбата. Въпреки това обаче тя предоставя множество интерпретационни възможности. Ето какво споделя Дейвид Бейтс по въпроса за изпълнителската практика на тази музика: "Още откакто основах състава La Nuova Musica преди доста време, за мен беше голяма мечта да работим с певци и да намерим най-добрия начин да им акомпанираме. Роял Албърт Хол не е малка зала и затова реших, че е важно да имаме точно определени цветове за континуото, така че да обрисуваме всеки един от героите. За Дидона избрах обои и арфи. На Белинда често акомпанират китари и клавесин, а на Еней – теорби, орган и контрабас. По този начин се опитвам да пресъздам героите чрез инструментите, които свирят континуо по време на речитативите им".


Този вторник (21 март от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" отбелязваме Европейския ден на ранната музика със записа на операта "Дидона и Еней" от Хенри Пърсел, осъществен в Роял Алберт Хол на 19 юли 2022 г.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светлост": македонски фрий джаз в Русе и в София

"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..

публикувано на 04.12.24 в 13:49

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55