Към 31 март – края на женския месец, както някои го наричат, в последния ден на предизборната кампания, в самия край на Великденските пости и в началото на пролетта, пейзажът у нас може би изглежда така: хора с развети руски знамена, които настояват да излезем от НАТО и ЕС, прокуратура, която твърди, че е жертва на опити за атентат, финансово министерство, което опровергава заплахата от държавен фалит, бомбени заплахи в училищата… И да, това прилича на разколебаване и всяване на страх у българските избиратели, които и без това са уморени да се надяват, че България я чакат по-добри дни и години.
Как изглеждаше предизборната кампания този път?
Мнението е на медийния и политически анализатор доц. Иво Инджов, преподавател по журналистика във Великотърновския университет “Св.св. Кирил и Методий“.
С какво ще бъде запомнена тази предизборна кампания
“Кампанията протече доста вяло. Имаше някои напрежения, които възникнаха от участниците извън самата нея и тук визирам този доклад на финансовото министерство, изтекъл в медиите, че едва ли не държавата е пред фалит, след това самото министерство трябваше да го опровергава. Тук визирам и атаките срещу училищата, които са един вид хибридни атаки, както се оказва.
Дали са насочени точно към изборите, ние не знаем, но тенденции за всяване на страх и разколебаване у избирателите се чувства. Аз не вярвам това да окаже съществено влияние върху желанието и намерението на хората да гласуват или да не гласуват.
Като цяло премина една прогнозируема кампания, пета поред в рамките на две години, в която избирателите са уморени, самите политици са уморени, а и нямат достатъчно финансов ресурс, очевидно, защото това показват справките от проучвания и наблюдения, които се правят на изразходваните средства. Няма достатъчна емоция, ако щете, в самата кампания, въпреки някои по-остри сблъсъци, въпреки че една от водещите партии правеше много по-агресивна кампания спрямо основния си опонент, другата правеше доста по-миролюбива кампания, но както виждаме, а и социологическите проучвания го показват, че на финала имаме изравнени сили както за първото и второто място, така и за третото и четвъртото място. Не знам дали след 2 април ще има развръзка, или ще отидем на нови избори наесен.“
Най-силното впечатление
“Това, което ме впечатли, пак има връзка с характеристиката на кампания като вяла – нито една партия не направи митинг, истински предизборен митинг от този вид, който познаваме от зората на демокрацията и не само, където политиците спорят помежду си, където партийните привърженици спорят помежду си и митингът се превръща в израз на този тип политическа комуникация, който се прави в предизборния период.
Очевидно партиите, включително и по-големите, нямат електорат, който да извадят на улицата, нямат оратори, които да направят това нещо. Представяте ли си на един площад, който да е пълен 1/3 и да говори ораторът на празен площад и след това да се появи като кадри, като видео...
Страхуват се политиците. Скъсана е връзката между политика и електорат и заради това те говорят само на твърдите ядра, които има опасност да не се мобилизират. Това един сгрешен модел на комуникация – да си говориш само със себеподобни, да се затваряш в едни предизборни ехо-камери и да нямаш опит да направиш публично сблъсък на аргументи, на позиции с твоя противник.”
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Снимка – Ани Петрова, БНР
Антирелигиозната пропаганда на радиото в годините на тоталитаризма в България. Как радиото изпълнява повелите на БКП за антирелигиозна пропаганда чрез своя ефир. Духовно-нравствената просвета на БПЦ чрез радиото Ще научим както от документални записи, така и с помощта на актьорски изпълнения на текстове, запазени в Държавната агенция..
Ден преди изборния ден в Германия – независим, професионален и разбираем разговор между водещия на предаването Антон Митов и Радослав Диков – бивш журналист, работил дълги години в Немска редакция на БНР, настоящ фейлетонист. Кой кой е в изборната надпревара - левите, десните, центъра. Алтернатива ли е партията "Алтернатива за Германия"?..
Кога политиците се вглеждат в критичните към тях медии и започват да ги посочват, гонят от пресконференции, хулят и пишат закони срещу тях, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Дарина Сарелска , проф. по "Медии и комуникации" от Университета в Тенеси и преподавателка в Американския университет в Благоевград. "Това, че медиите пречат и..
Село Момина клисура се намира в община Белово. Разположено е на двата бряга на река Марица в прохода Момина клисура, в подножието на Рила и Средна гора, и в него живеят около 800 човека. Има различни предположения за името на селото, идентично с това на пролома. По време на османската власт имало шест стражеви кули, които охранявали прохода и..
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев, икономист. "Имаме правителство на САЩ, което е съвсем различно от всичко, което сме виждали до момента. Дори и историческите аналогии с предходни периоди не са напълно адекватни, защото никога не се..
Поглед "Към звездите" отправяме с актьора Мариус Донкин преди откриването на XV Международен театрален фестивал за монодрама на сцената на Сити Марк Арт..
Кога политиците се вглеждат в критичните към тях медии и започват да ги посочват, гонят от пресконференции, хулят и пишат закони срещу тях, коментира в..
"Детски шедьоври от велики писатели" е популярната книжна поредица, в която илюстрациите и литературата си партнират. Малко известните текстове на известни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg