Гледахме Мартина Троанска в "Рибена кост" – филмът на Драго Шолев, който представя абсурдността на реалния живот, в която човек, докато се оглежда в окото на умрял делфин, може да прозре безсилието на местната власт. Гледахме я и в "Изкуството да падаш" – филмът на Орлин Милчев, който спечели наградата на публиката на София филм фест, превзе и София филм фест на брега в Бургас, а сега предстои да тръгне по кината. Идеята ѝ за филма "Голям" обаче, който говори за порастването, смъртта и начина, по който тя преминава през съзнанието и емоционалността на едно малко дете, сега я нарежда сред номинираните за наградата за кино 355 на фондация "Стоян Камбарев".
Журито я отличава като един от тримата филмейкъри с висока мотивация, оригинални идеи и силна страст за кино, които тази година заслужават да се борят за приза. За това също има причина.
Едва 15-годишна Мартина печели второ място в младежки конкурс за кино. След това завършва класа на Пенко Господинов в НАТФИЗ с награда "Най-най-най" за най-добра актриса във випуска. Има номинация ИКАР 2019 в категория "Дебют". През 2021 г. снима и дебюта си като режисьор – късометражната адаптация на Чеховия разказ "Анюта". Филмът е селектиран в над 10 международни фестивала. В момента учи кинорежисура при Георги Дюлгеров в НБУ и завършва втория си късометражен филм "Сърце на заек".
Мартина Троанска е емоционална и силно се влияе от киното, което гледа, от авторите, които разказват в него. Всъщност точно това я привлича в седмото изкуство – възможността да бъде един от разказвачите на истории. Вълнува се от безсюжетната и безсловесна действеност, от метафизиката на една история, но вярва, че киното има нужда и от много повече, за да достигне до разнообразна публика, която да го почувства и изживее. Според нея то преди всичко трябва да дава тъкан, плът, дихание и светлина.
Като режисьор, Мартина се надява да попадне на точния сценарист, с когото да говорят на един език и да имат общо виждане за филмовия разказ, който пресъздават на екрана. Като човек на изкуството обаче, тя се притеснява от плахостта и посредствеността на изкуството, което се създава в момента. То е толкова политкоректно, че стои като цензура, а не като реална либерализация.
В "Кино с думи" Мартина Троанска разказа повече за това свое виждане и за киното въобще. Чуйте разговора с нея в звуковия файл.
Снимка – НАТФИЗ
"Аз, Арбуза" e шестият роман на Йордан Нихризов. Той разглежда разделението в обществото и изграждането на зависими групи в него от икономически кланове с общ генезис, разгарящи противоречия под фалшиви лозунги за борба с пороците и корупцията. Романът се явява продължение на трилогията "Минало незабравимо", описваща живота на няколко поколения в..
В Софийската градска художествена галерия стартира безплатната образователна програма "Възможните връзки: Образи из ателието на Николай Шмиргела". Инициативата е насочена към хората от третата възраст и проследява връзките между Шмиргела и значимите личности, които са оставили следа в неговото ателие. Програмата се осъществява в партньорство с..
Националната картова и платежна схема (НКПС) излезе с инициатива за дигитализирането на почерците на трима от най-значимите български революционери: Васил Левски, Христо Ботев и Георги С. Раковски . Проектът " Апостолите на Освобождението " не само съхранява историческото ни наследство, но и го интегрира в съвременния дигитален свят, предоставяйки..
"Мутациите" на люксембургския писател Франсис Кирпс обхваща седем разказа и една поема (написани предимно на немски), използващи като основа и отправна точка класически текстове. Оригинална и самобитна, книгата печели Европейската награда за литература през 2020 година. "Мутациите" свидетелстват за утвърждаването на един блестящ автор с..
Сценаристът, режисьор и продуцент Файт Хелмер е добър приятел на София филм фест още от времето на дебютния му пълнометражен филм "Тувалу" (1999), участвал на 62 фестивала, сред които Сан Себастиан и Берлинале. В рамките на тазгодишното издание на фестивала режисьорът ще представи лично в София най-новия си филм – "Акико, летящата маймуна":..
Ден преди влизането на новите 10 депутати от партия "Величие" в парламента в "Нашият ден" говорят Габриела Кирова и Ивелин Михайлов – какви ще бъдат..
"И никой не пита защо" е колкото част от текста към песента "Месо" на Милена Славова, толкова е и филмова история, която проследява търсенията на рок..
В съвремието сме свидетели на всичко – фалшиви новини, подвеждащи реклами, демагогия и некомпетентност. Когато обаче тези "пороци на деня" са свързани с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg