Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За чиста храна и кални приключения в Близката ферма

Семейство Сиана и Иво Тончеви избират да живеят и отглеждат децата си на село и не само това. Правят своя ферма в софийското село Негован, която наричат "Близката ферма“, за да могат да практикуват възстановително земеделие.

"Нашата цел е да отглеждаме почва и в последствие видяхме, че можем много добре да се справяме с това и да даваме нещо повече на децата“, Иво Тончев, който по професия е агроном.

Когато се появяват децата им, желанието да ги хранят с чиста и качествена храна провокира идеята да се захванат с фермерството.

"Но когато в живота на човек с появи детето, освен всички хубави неща, които влизат в него, влиза и една много голяма отговорност. Едни много силни импулси се събуждат в човека как да направи най-доброто за своето дете и да направи света едно по-добро място“, споделя Сияна Тончева.

Тя допълва, че в наши дни родителството е доста либерално. Родителите се стараят да дадат всичко на своите деца. Да задоволяват потребностите, но и желанията им. На по-късен етап се появява и въпросът частно или държавно образование?

"Няма никаква гаранция къде нашите деца ще се чувстват най-добре. И няма как ние, като родители, да прехвърлим отговорността за възпитанието и за образованието на учителите и на училището, дори и те да са най-добрите в света. Отговорността пак си остава наша“, казва още Сияна Тончева. 

Важно е децата да имат себеподобни. Важно е да имат осъзнати възрастни, които да бъдат модел за подражание, защото особено в първите седем години децата преживят света, учат за живота чрез възрастните. Те стават огледало на възрастните около тях. 

Сиана Тончева подчертава, че според Валдорфската педагогика развитието на детето се състои от три етапа от по седем години. Всеки етап оформя начина, по който децата подхождат към света – интелектуално, емоционално, физически. Техният подход, от своя страна, оформя начина, по който учат. Децата в ранно детство живеят предимно чрез сетивата си и учат най-добре чрез имитацияОт 7 до 14-годишна възраст учат най-добре чрез уроци, които докосват чувствата им и оживяват творческите им сили. След 14-годишна възраст започва развитието на независимия интелект. Заедно с него се затвърждава способността да се изследва светът абстрактно и да се прави преценка и критично мислене. 

"Детето отива на училище, научено да чете и да смята. Аз бях така. Отидох на училище и си знаех всичко. В едно момент се оказа, че аз нямам какво да науча и така си минаха първите четири класа“, споделя Иво Тончев. 

Здравословна рамка за избора на родителите и тяхното израстване по отношение на възпитанието на децата и целия път в търсене на образователна алтернатива. 

Близката ферма

За трето поредно лятото "Близката ферма“ отваря врати за деца и се превръща в училище сред природата.

"През годината отглеждаме зеленолистни, а през лятото – деца“, твърди Сияна Тончева.

Екипни мисии, спасителни акции, игри и приключения, така преминава всеки един ден на децата, които се учат на тайните на градинарството. Във фермата децата се свързват със земята и храната чрез играта. 

Сияна и Иво провокират децата, предизвикват ги, вдъхновяват ги да търсят отговори, да задават въпроси, да изследват, да четат, да се впуснат в приключения и наблюдения. Цяла седмица децата работят в екипи по тема, свързана с фермата, и в петък представят резултатите на сцената с микрофон.

Целия разговор можете да чуете звуковия файл.

Снимки – личен архив
По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Ново изследване на ИПИ: Зрелостниците в 200 български училища са с успех под "Среден 3"

"Образование без цел" – така е озаглавено новото изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ). То показва резултатите на средните училища в страната с фокус върху най-слабо представящите се. Зорница Славова от ИПИ коментира в "Нашият ден" събраните данни. Славова заявява: "Видяхме примери на образование, което е без цел и като..

публикувано на 15.09.25 в 12:33
Давид Кюранов

Давид Кюранов: Диалогът за образованието е диалог за бъдещето

Защо протестират родителите срещу идеята за въвеждане на предмета "Добродетели и религии" и как гледат на предлаганите от МОН промени в началния час на учебния ден, забраната на мобилни телефони в училище и идеята за включване на природните науки в матурата след 7 клас – разговор в "Нашият ден" с Давид Кюранов от Асоциация "Родители"...

публикувано на 15.09.25 в 11:15

Столичните училища посрещат над 145 хиляди ученици

На 15 септември хиляди български ученици прекрачват прага на класната стая. Както винаги, има вълнения, надежди и предизвикателства за децата и учителите, но също така и за родителите и за цялата образователна система. Новостите, които предлага МОН, и очакванията за новата учебна година обсъждаме в "Нашият ден" с Ваня Станчева , старши..

публикувано на 15.09.25 в 10:10
Явор Сидеров

Явор Сидеров: Изправени сме пред две опасности – истински хаос и авторитаризъм

Историкът, философ и анализатор Явор Сидеров коментира във "Въпреки мрежата" рухването на "американската мечта", страховете ни като благодатна почва за пропагандата, както и реалните опасности от единовластие. Дълбоко уязвената "американска мечта" "Тревожи ме, че накъдето и да се обърна, виждам конфликти, на всички нива: международни..

публикувано на 15.09.25 в 09:05
Росица Дикиджиева в БНР

Балетът като семейство и мисия с Росица Дикиджиева

Балерината и педагог Росица Дикиджиева вече 33 години разделя, или както тя казва: "обединява живота си" между Нидерландия и България. Изпълнява духовното завещание на баба си – художничката Кераца Висулчева, и завършва Балетното училище в София. Сцената я приема, но за кратко. Инцидент прекратява пътя ѝ на професионална балерина, но отваря други..

публикувано на 14.09.25 в 12:07