Семейство Сиана и Иво Тончеви избират да живеят и отглеждат децата си на село и не само това. Правят своя ферма в софийското село Негован, която наричат "Близката ферма“, за да могат да практикуват възстановително земеделие.
"Нашата цел е да отглеждаме почва и в последствие видяхме, че можем много добре да се справяме с това и да даваме нещо повече на децата“, Иво Тончев, който по професия е агроном.
Когато се появяват децата им, желанието да ги хранят с чиста и качествена храна провокира идеята да се захванат с фермерството.
"Но когато в живота на човек с появи детето, освен всички хубави неща, които влизат в него, влиза и една много голяма отговорност. Едни много силни импулси се събуждат в човека как да направи най-доброто за своето дете и да направи света едно по-добро място“, споделя Сияна Тончева.
Тя допълва, че в наши дни родителството е доста либерално. Родителите се стараят да дадат всичко на своите деца. Да задоволяват потребностите, но и желанията им. На по-късен етап се появява и въпросът частно или държавно образование?
"Няма никаква гаранция къде нашите деца ще се чувстват най-добре. И няма как ние, като родители, да прехвърлим отговорността за възпитанието и за образованието на учителите и на училището, дори и те да са най-добрите в света. Отговорността пак си остава наша“, казва още Сияна Тончева.
Важно е децата да имат себеподобни. Важно е да имат осъзнати възрастни, които да бъдат модел за подражание, защото особено в първите седем години децата преживят света, учат за живота чрез възрастните. Те стават огледало на възрастните около тях.
Сиана Тончева подчертава, че според Валдорфската педагогика развитието на детето се състои от три етапа от по седем години. Всеки етап оформя начина, по който децата подхождат към света – интелектуално, емоционално, физически. Техният подход, от своя страна, оформя начина, по който учат. Децата в ранно детство живеят предимно чрез сетивата си и учат най-добре чрез имитация. От 7 до 14-годишна възраст учат най-добре чрез уроци, които докосват чувствата им и оживяват творческите им сили. След 14-годишна възраст започва развитието на независимия интелект. Заедно с него се затвърждава способността да се изследва светът абстрактно и да се прави преценка и критично мислене.
"Детето отива на училище, научено да чете и да смята. Аз бях така. Отидох на училище и си знаех всичко. В едно момент се оказа, че аз нямам какво да науча и така си минаха първите четири класа“, споделя Иво Тончев.
Здравословна рамка за избора на родителите и тяхното израстване по отношение на възпитанието на децата и целия път в търсене на образователна алтернатива.
Близката ферма
За трето поредно лятото "Близката ферма“ отваря врати за деца и се превръща в училище сред природата.
"През годината отглеждаме зеленолистни, а през лятото – деца“, твърди Сияна Тончева.
Екипни мисии, спасителни акции, игри и приключения, така преминава всеки един ден на децата, които се учат на тайните на градинарството. Във фермата децата се свързват със земята и храната чрез играта.
Сияна и Иво провокират децата, предизвикват ги, вдъхновяват ги да търсят отговори, да задават въпроси, да изследват, да четат, да се впуснат в приключения и наблюдения. Цяла седмица децата работят в екипи по тема, свързана с фермата, и в петък представят резултатите на сцената с микрофон.
Целия разговор можете да чуете звуковия файл.
В Деня на българската писменост, просвета и култура насочваме вниманието ви към Севда Севан, която в своето творчество разказва за смесването на традиции и култури, за общуването между гърци, арменци, евреи и турци, които пребивават в хармонията на своето многоезичие. Ще го сторим заедно със сина ѝ Ален Лазаров, Вартануш Топакбашян, главен..
Има ли руска пропаганда в българските училища и какво показва разследване на БНТ, коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ Мая Димитрова, журналистка в БНТ, авторка на разследването. Руска пропаганда в български училища? "Всъщност не очаквах, че проблемът е толкова широко залегнал в българската образователна система. Това е един..
Как да различим социалните от политическите послания в една криза и защо исканията на синдикалистите по време на протестите в градския транспорт на София заприличаха на политическа акция, коментира в "Мрежата“ по програма "Христо Ботев" Весислава Танчева , комуникационен експерт. "Всички, които наблюдаваме Борисов в неговата вече 25-годишна..
В рубриката на предаването "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев отговаря на слушателски въпроси. Ли ана Спирова, Варна: Преди години сключих договор за строителство на жилищна кооперация, съгласно клаузите на който трябваше да получа два апартамента и един мезонет. Условието беше те да ми бъдат предадени напълно завършени до..
Националното издателство за образование и наука "Аз-буки" и Институтът за български език "Проф. Любомир Андрейчин" при БАН ще представят на 24 май новата си съвместна книга "Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки". Събитието ще се проведе от 12:00 ч. в парк "Княжевска градина" в София и е част от тържествата по случай Деня на..
Има ли руска пропаганда в българските училища и какво показва разследване на БНТ, коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ Мая Димитрова,..
В навечерието на 24 май – денят на българската просвета и култура, и на славянската писменост – в студиото на радиопредаване гостуваха представители на..
Как да различим социалните от политическите послания в една криза и защо исканията на синдикалистите по време на протестите в градския транспорт на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg