Музеят за история на изкуството (Kunsthistorisches Museum) във Виена откри изложба, в която платна на 85-годишния германски художник Георг Базелиц са противопоставени на стари майстори като Пармиджанино, Тициан и Рубенс. Представени са само актови творби, посетителят може да проследи различни моменти от историята на актовата живопис, да види и актуалността на живописта.
"Базелиц. Голи майстори" е най-голямата изложба, която досега Музеят за история на изкуството е посвещавал на жив художник. Освен куратора на изложбата Андреас Цимерман и самият художник е участвал активно в избора и подреждането на творбите. Показани са 73 платна и две скулптури на Базелиц, както и 40 произведения на стари майстори от 15 и 16 век.
През есента на 2020 година музеят представя на художника идеята си да му предостави възможност да съпостави своите платна с платната на стари майстори. "Дадохме, така да се каже, "карт бланш", пояснява директорката на музея Сабине Хааг, и се получи "Триумф на живописта". Този "визуален разговор", както се изрази кураторът на изложбата Андреас Цимерман, "ревитализира" старите майстори. "Посетителят може да почувства, че и те някога са били млади и опасни".
Истинското име на Базелиц е Ханс-Георг Керн, но той си избира псевдонима поради факта, че е роден в Дойчбазелиц, Саксония. Започва да следва в бившата ГДР, където е изключен поради възгледи за изкуството, неотговарящи на партийния канон. Прехвърля се в Западен Берлин, където окончателно се оформя като експресионист и маниерист. Точно любовта му към този вид изкуство е целта на изложбата. Базелиц сам подбира експонатите на старите майстори, като казва в едно интервю: "Моите картини могат да служат за тапети на старите майстори". Изложбата представлява абстрактен визуален разговор на Базелиц с ренесансови художници като Лукас Кранах, Тициан, Рубенс, Албрехт Алтдорфер и други, като неговите платна са съпоставени на стените до или над историческите картини на старите майстори. Характерно за произведенията на Базелиц е, че портретите са окачени с главата надолу и повечето са нарисувани с пръсти. Концентрацията на избраните стари 40 творби (в съответствие на 73 картини от Базелиц, сътворени в периода 1972-2022 г.), пада върху акта на голото тяло.
Сътворението на света в картините на фламанденца Ханс Мемлинг и "Адам и Ева" на Лукас Кранах са противопоставени на ранните актове на Базелиц, за които като модел използва съпругата си Елке. Повечето от са тях рисувани не с четки, а с пръсти.
В хода на изложбата, представяща хронологично етапи от творчеството на Базелиц, се променят неколкократно техниката и стилът на художника. Картините са по-скоро от редуцираната фаза на границата на абстрактното през 80-те години. Творбите на Тициан и още един фламандски художник Паоло Фиаминго са заинтригували Базелиц не толкова с религиозния си сюжет, колкото с техния колорит, на който той съпоставя цял ансамбъл от картини датиращи от периода 1970-1980 г., като "Накъде" и "Коста Адзура".
Едроформатните работи на Базелиц от 90-те години са изпълнени със съвсем нов рисунък, притежаващ качествата на акварела и рисунката с перо и туш. Той рисува с нежни пастелни и акварелни тонове любовни двойки. Неговите "Нимфи", "Свежо влюбени" и "Мелодия", са комбинирани с еротичните картини на маниеристите от 1600 г., като например картините на Нанс фон Аахен "Давид и Батсеба" и " Бакхус, Церес и Амур", както и "Орфей и Евридика" на Джовани Антонио Бурини. Интересно е хрумването на Базелиц за прикриването на някои части в голите актове. Докато в старите творби те са полуприкрити с ръка, воал или цветя, в съпоставките на германския художник на това място е оставяна кръгла кутия с боя и рисуването е ставало около нея, така че тя остава като идеален кръг в центъра на картината.
В късните си творби от последните години Базелиц поема по пътя на абстрактното изкуство. Серии от огромни фигури, които в първия момент изглеждат монохромни, но са изпълнени с фини нюанси, представени на тъмен фон, символизират не само сексуалността, но и възрастта, е мнението на директорката на музея Сабине Хааг. В тях вече не откриваме фигури и цветове, а усещания и емоция. Например в картината "Кънкьорката" виждаме само следите на кънките по леда. Пример за кулминация на творческото развитие на Базелиц и повлияването му от части от Дадаизма, е последната изложена картина "Найлонов парад", която го показва в нова светлина. Тя представлява колаж от найлонови чорапи, които са като части от телата на неговите фигури. Когато е пристигнала в музея, тя все още е била без име. Изборът на художника за съпоставяне с нея е "Братоубийството на Каин" от Бартоломео Манфреди и "Страшният съд" на Франс Флорис.
Изложбата може да бъде видяна до 25 юни 2023 г.
Четири от филмите в програмата на 43- тия Фестивал на българското кино " Златна роза" са подкрепени от програма " Творческа Европа – МЕДИА". Това са пълнометражните "Пакет Вечност", дебют на Магдалена Илиева, и "Стадото" на Милко Лазаров, и късометражните " Eraserhead в плетена торба за пазар" на Лили Кос и " Срамота" на Ивет..
В редакция "Хумор и сатира" имаме особен интерес към фалшификатите, може би защото много сме патили от тях. Тази седмица открихме любопитен фалшификат в Англия и веднага проверихме възможен ли е той в България. Резултатът от проверката, както и още доста полезна информация, можете да чуете в неделя веднага след новините в 18 часа, за когато сме..
43-тият Фестивал на българския игрален филм "Златна роза" представя общо 54 игрални филма и 2 сериала. В конкурсната програма за пълнометражно кино тази година се състезават 16 филма, сред които са "Любоф" на Ивайло Христов, "Стадото" на Милко Лазаров, дебютните "Плът" на Димитър Стоянович, "Диви ягоди" на Татяна Пандурска и "Пакет Вечност" на..
Поглед към новото българско кино отправяме в "Артефир" заедно с актрисата Мартина Апостолова, член на журито за пълнометражно кино в рамките на 43-тото издание на фестивала "Златна роза". "До този момент гледам неща, които би трябвало да зададат една нова вълна в българското кино, но засега надеждата ми и желанието не се изпълняват – ако..
Изложбата под открито небе "100 килима от Котленско" ще се състои от 19 до 22 септември в екоселище "Синия вир" в село Медвен. Събитието събира на едно място ръчно тъкани килими, всеки от които носи духа на Котленския край, историите на женските ръце, които са ги създали, и символите, вплетени в традицията, разказва Дора Куршумова. Изложбата..
В "Нашият ден" гостуват Йоанна Елми , писател, журналист, авторка на един от най-превежданите български романи "Направени от вина", и Джорджа Спадони ,..
Така нарекохме сборната продукция, която събра в ефир различни теми и участници: акад. Чавдар Славов – с анализ за трансплантациите преди и сега, д-р..
Ако трябва да се преселите на необитаема планета, какво бихте взели със себе си? А какво би взел художникът Милко Божков? Ще разберете, ако..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg