Музеят за история на изкуството (Kunsthistorisches Museum) във Виена откри изложба, в която платна на 85-годишния германски художник Георг Базелиц са противопоставени на стари майстори като Пармиджанино, Тициан и Рубенс. Представени са само актови творби, посетителят може да проследи различни моменти от историята на актовата живопис, да види и актуалността на живописта.
"Базелиц. Голи майстори" е най-голямата изложба, която досега Музеят за история на изкуството е посвещавал на жив художник. Освен куратора на изложбата Андреас Цимерман и самият художник е участвал активно в избора и подреждането на творбите. Показани са 73 платна и две скулптури на Базелиц, както и 40 произведения на стари майстори от 15 и 16 век.
През есента на 2020 година музеят представя на художника идеята си да му предостави възможност да съпостави своите платна с платната на стари майстори. "Дадохме, така да се каже, "карт бланш", пояснява директорката на музея Сабине Хааг, и се получи "Триумф на живописта". Този "визуален разговор", както се изрази кураторът на изложбата Андреас Цимерман, "ревитализира" старите майстори. "Посетителят може да почувства, че и те някога са били млади и опасни".
Истинското име на Базелиц е Ханс-Георг Керн, но той си избира псевдонима поради факта, че е роден в Дойчбазелиц, Саксония. Започва да следва в бившата ГДР, където е изключен поради възгледи за изкуството, неотговарящи на партийния канон. Прехвърля се в Западен Берлин, където окончателно се оформя като експресионист и маниерист. Точно любовта му към този вид изкуство е целта на изложбата. Базелиц сам подбира експонатите на старите майстори, като казва в едно интервю: "Моите картини могат да служат за тапети на старите майстори". Изложбата представлява абстрактен визуален разговор на Базелиц с ренесансови художници като Лукас Кранах, Тициан, Рубенс, Албрехт Алтдорфер и други, като неговите платна са съпоставени на стените до или над историческите картини на старите майстори. Характерно за произведенията на Базелиц е, че портретите са окачени с главата надолу и повечето са нарисувани с пръсти. Концентрацията на избраните стари 40 творби (в съответствие на 73 картини от Базелиц, сътворени в периода 1972-2022 г.), пада върху акта на голото тяло.
Сътворението на света в картините на фламанденца Ханс Мемлинг и "Адам и Ева" на Лукас Кранах са противопоставени на ранните актове на Базелиц, за които като модел използва съпругата си Елке. Повечето от са тях рисувани не с четки, а с пръсти.
В хода на изложбата, представяща хронологично етапи от творчеството на Базелиц, се променят неколкократно техниката и стилът на художника. Картините са по-скоро от редуцираната фаза на границата на абстрактното през 80-те години. Творбите на Тициан и още един фламандски художник Паоло Фиаминго са заинтригували Базелиц не толкова с религиозния си сюжет, колкото с техния колорит, на който той съпоставя цял ансамбъл от картини датиращи от периода 1970-1980 г., като "Накъде" и "Коста Адзура".
Едроформатните работи на Базелиц от 90-те години са изпълнени със съвсем нов рисунък, притежаващ качествата на акварела и рисунката с перо и туш. Той рисува с нежни пастелни и акварелни тонове любовни двойки. Неговите "Нимфи", "Свежо влюбени" и "Мелодия", са комбинирани с еротичните картини на маниеристите от 1600 г., като например картините на Нанс фон Аахен "Давид и Батсеба" и " Бакхус, Церес и Амур", както и "Орфей и Евридика" на Джовани Антонио Бурини. Интересно е хрумването на Базелиц за прикриването на някои части в голите актове. Докато в старите творби те са полуприкрити с ръка, воал или цветя, в съпоставките на германския художник на това място е оставяна кръгла кутия с боя и рисуването е ставало около нея, така че тя остава като идеален кръг в центъра на картината.
В късните си творби от последните години Базелиц поема по пътя на абстрактното изкуство. Серии от огромни фигури, които в първия момент изглеждат монохромни, но са изпълнени с фини нюанси, представени на тъмен фон, символизират не само сексуалността, но и възрастта, е мнението на директорката на музея Сабине Хааг. В тях вече не откриваме фигури и цветове, а усещания и емоция. Например в картината "Кънкьорката" виждаме само следите на кънките по леда. Пример за кулминация на творческото развитие на Базелиц и повлияването му от части от Дадаизма, е последната изложена картина "Найлонов парад", която го показва в нова светлина. Тя представлява колаж от найлонови чорапи, които са като части от телата на неговите фигури. Когато е пристигнала в музея, тя все още е била без име. Изборът на художника за съпоставяне с нея е "Братоубийството на Каин" от Бартоломео Манфреди и "Страшният съд" на Франс Флорис.
Изложбата може да бъде видяна до 25 юни 2023 г.
Гост в "Нашият ден" е Джорджа Спадони , преводачка от български на италиански език. Спадони завършва магистърска програма "Преводач-редактор" в Софийския университет. По покана на "Къща за литература и превод" преводачката за втори път е на творческа резиденция в България. Спадони има заслуга за превода на сборника с разкази на Деян Енев..
Отбелязваме 187 години от рождението на Васил Левски. За паметта, думите и делата на Апостола, както и за новите архивни доказателства, относно живота и делото му – разговор в "Нашият ден" с историка Виктор Комбов . Последните години от живота на Апостола са най-интересни за изследователите на Българското възраждане, поради факта, че има..
В разгара на фестивалното лято, през август предстои дългоочакваният Банско джаз фестивал , който отново ще превърне Банско в столица на джаз музиката. В продължение на осем фестивални дни и вечери от 3 до 10 август 2024 г. екип на програма "Христо Ботев" ще отразява джаз феста, тъй като Българското национално радио е медиен партньор на..
"Фалшификациите съпътстват цялата история на човечеството, мотивите са много и различни и няма нищо ново под слънцето" – казва Иглика Мишкова, куратор от българска страна на изложбата "Истина или лъжа? История на подправянията и фалшификациите", която може да се разгледа в Етнографския музей в София. Тя е дело на Дома на европейската история, музеят..
Днес (17 юли) е Световният ден на емотиконите и емоджитата – средства, с които допълваме писменото си общуване в интернет, за да компенсираме поне частично дефицита в комуникацията, породен от липсата на гласа и физическия ни образ. Човек би сметнал, че емоджи, както и емотикон, е дума, свързана с емоции, но всъщност не е така – японска е и..
Центърът за съвременна диагностика и лечение туморите на простатната жлеза към УМБАЛ "Царица Йоанна – ИСУЛ" с ръководител акад. д-р Чавдар Славов, е..
Август отново ще предложи вълнуващи вечерни пътувания по цял свят, благодарение на 11-ото издание на филмовия фестивал "Кино за пътешественици"...
Париж – като родно място и дом на фотографското и филмово изкуство. Париж, този световен град винаги е бил магичен, разгръщаш се разговор във дългото време..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg