Изследвания сред българските ученици показват обезпокоително ниски стойности на мотивацията за учене, полагането на усилия и готовността за съвместна работа. Това определя избора на целите във втората кампания "Учим заедно" на фондация "Заедно в час" - саморегулирано учене и развиване на социално-емоционални умения.
Програмата ще осигури финансиране до 30 000 лв., организационна и методическа помощ за успешно защитените училищни проекти, които ще се осъществят през учебната 2023/2024 г. Кампанията е насочена към учениците от 5 до 7 клас и в нея могат да участват всички училища на територията на страната, които предлагат прогимназиално образование. Срокът за представяне на училищни проекти е до 10 май.
Мариян Ранков, ръководител "Образователни проекти", аргументира избора на целите, към които е насочена програмата:
"Регулиране на усилията това е най-общо казано умението на учениците да запазят своя фокус върху определена задача въпреки трудностите, които срещат… Може би за слушателите може да е познато като упоритост примерно, защото това е едно проявление на това умение и всъщност за самите ученици е важно, изправяйки се пред трудности и предизвикателни задачи по време на тяхното обучение, да могат да си кажат как това ще им помогне в бъдеще. Дори да не попаднат на същата задача, с която са се затруднили, самите когнитивни процеси и стратегии, които са научили по време на нейното решение, ще са им доста полезни за бъдещето…
Следващият ни фокус е съвместно учене или така познато като работа в екип на повечето хора, които се занимават с образование. Най-общо казано това е умението на учениците да си сътрудничат помежду си конструктивно докато изпълняват поставена задача. Мисля, че тук не е нужно да казвам как това е полезно, при положение че в последните години работата в екип е едно от основните умения, които във всяка една по-голяма компания човек трябва да притежава, за да може да се реализира и да работи добре със своите колеги.
Третият ни фокус е търсенето на помощ, което мен лично ме изненада като тенденция от самото изследване, но под името търсене на помощ всъщност седят уменията един ученик да дефинира от каква точно помощ има нужда, от кого да я потърси, естествено по какъв начин да я потърси и кога да я потърси."
Това е най-общата рамка, в която всяко училище може да добави цели и умения, които са подходящи и полезни за учениците му. Много е важно проектите, с които кандидатстват училищата, да са базирани на данни, да са направени проучвания, за да се установят нуждите на учениците, а дейностите да са насочени към тези нужди, уточнява Мариян Ранков.
Крайният продукт от програмата ще е платформа, в която ще бъдат публикувани анкети за измерване на показатели за саморегулирано учене и анализ на резултатите и добри практики, които да могат да се прилагат от всички заинтересувани.
Природо-математическата гимназия "Проф. Емануил Иванов" в гр. Кюстендил е сред включените в програмата "Учим заедно" през учебната 2022/2023 г. Помощник-директорката Даниела Дърманска разказва за дейностите, които са избрали за своите ученици, за партньорството с друго училище от града и за ефекта от програмата. Подробностите чуйте в звуковите файлове.
"Много се вълнувам за голямата награда на БАН, тъй като за мен е изключително висока чест , че именно аз бях удостоена с тази награда – Наградата на БАН, която за мен е най-авторитетната, най-старата, най-престижната научна организация в страната. Това е изключително признание за мен и едновременно с това много голяма отговорност, тъй като..
Храмът Джогеса e сгушен между небостъргачите в центъра на Сеул и се смята за сърцето на корейския дзен будизъм. Всички пътища водят до него, особено ако се разхождате по оживената улица "Джонгно" или около бившия императорски дворец. Като стражи на религията, пред главната сграда – храма Деунджон, ви посрещат две величествени дървета,..
Опитахме чрез подобна градация да предизвикаме гледните точки на проф. Румен Кастелов. Коментарът на водещия специалист, началник на Клиниката по ортопедия и травматология в МВР болница, определи в началото основните фактори за телесно здраве и добра кондиция на опорно-двигателния апарат. Опитният лекар и хирург постави акценти върху битовите и..
В петък на 14 ноември 2025 г. от 10 часа Физическият факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" отваря вратите си за всички, които искат да преживеят няколко интересни и ползотворни часа. Ученици, учители, родители, деца, студенти и граждани ще могат да видят, че физиката е увлекателна и интересна, че е престижна наука с многобройни възможности за..
На 12 ноември в Ректората на Софийския университет Факултетът по класически и нови филологии със съдействието на катедра "Испанистика" и катедра "Англицистика и американистика" и Филологическият факултет на Пловдивския университет организираха честване на юбилея на известната българска лингвистка , в рамките на което тя представи новата си книга...
Войната в Украйна, защо и за кого е важен Покровск, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Тодор Тагарев : За кого е важен..
Само през 2024 г. в България са идентифицирани 36 нови вида психоактивни вещества , които се срещат под различни форми – прахчета, течности, бонбони,..
Предаването "Другият до мен" (всеки понеделник от 15 до 16.30) започна нова рубрика – "Професия Човек", в партньорство с фондация "За нашите деца"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg