Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Програма "Учим заедно 2023" търси училищни проекти

Снимка: zaednovchas.bg

Изследвания сред българските ученици показват обезпокоително ниски стойности на мотивацията за учене, полагането на усилия и готовността за съвместна работа. Това определя избора на целите във втората кампания "Учим заедно" на фондация "Заедно в час" - саморегулирано учене и развиване на социално-емоционални умения.

Програмата ще осигури финансиране до 30 000 лв., организационна и методическа помощ за успешно защитените училищни проекти, които ще се осъществят през учебната 2023/2024 г. Кампанията е насочена към учениците от 5 до 7 клас и в нея могат да участват всички училища на територията на страната, които предлагат прогимназиално образование. Срокът за представяне на училищни проекти е до 10 май.

Мариян Ранков, ръководител "Образователни проекти", аргументира избора на целите, към които е насочена програмата:

"Регулиране на усилията това е най-общо казано умението на учениците да запазят своя фокус върху определена задача въпреки трудностите, които срещат… Може би за слушателите може да  е познато като упоритост примерно, защото това е едно проявление на това умение и всъщност за самите ученици е важно, изправяйки се пред трудности и предизвикателни задачи по време на тяхното обучение, да могат да си кажат как това ще им помогне в бъдеще. Дори да не попаднат на същата задача, с която са се затруднили, самите когнитивни процеси и стратегии, които са научили по време на нейното решение, ще са им доста полезни за бъдещето…

Следващият ни фокус е съвместно учене или така познато като работа в екип на повечето хора, които се занимават с образование. Най-общо казано това е умението на учениците да си сътрудничат помежду си конструктивно докато изпълняват поставена задача. Мисля, че тук не е нужно да казвам как това е полезно, при положение че в последните години работата в екип е едно от основните умения, които във всяка една по-голяма компания човек трябва да притежава, за да може да се реализира и да работи добре със своите колеги.

Третият ни фокус е търсенето на помощ, което мен лично ме изненада като тенденция от самото изследване, но под името търсене на помощ всъщност седят уменията един ученик да дефинира от каква точно помощ има нужда, от кого да я потърси, естествено по какъв начин да я потърси и кога да я потърси."

Това е най-общата рамка, в която всяко училище може да добави цели и умения, които са подходящи и полезни за учениците му. Много е важно проектите, с които кандидатстват училищата, да са базирани на данни, да са направени проучвания, за да се установят нуждите на учениците, а дейностите да са насочени към тези нужди, уточнява Мариян Ранков.

Крайният продукт от програмата ще е платформа, в която ще бъдат публикувани анкети за измерване на показатели за саморегулирано учене и анализ на резултатите и добри практики, които да могат да се прилагат от всички заинтересувани.

Природо-математическата гимназия "Проф. Емануил Иванов" в гр. Кюстендил е сред включените в програмата "Учим заедно" през учебната 2022/2023 г. Помощник-директорката Даниела Дърманска разказва за дейностите, които са избрали за своите ученици, за партньорството с друго училище от града и за ефекта от програмата. Подробностите чуйте в звуковите файлове.



По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Наследството на Джейн Гудол живее чрез програмата Roots & Shoots

Природозащитничката и световно признат експерт по шимпанзетата Джейн Гудол почина преди броени дни на 91-годишна възраст. В предаването "Време за наука" координаторът на програмата Roots & Shoots в България, Албена Попова от Института "Джейн Гудол", разказва как мисията на световноизвестната приматоложка продължава да вдъхновява нови..

обновено на 08.10.25 в 09:57

Промените в образователната система

Разговор за промените в образователната система и въвеждането на религията в учебните програми. Трябва ли и може ли да се преподават добродетели? Как присъстват религиозните текстове в учебния материал до момента? Кой ще преподава? Кои други промени, предвиждани от Министерството на образованието и науката, могат да се окажат трудни за прилагане? Ще..

публикувано на 08.10.25 в 09:25

От рибар ловец става ли?

Един от стереотипите за живеещите на морския бряг е, че те са рибари. Разбира се, това не е вярно, част от тях са рибари, друга част са ловци, а има и такива, които са хем ловци, хем рибари. Такива варненци, 2000 на брой, в петък отпразнуваха 136-ата годишнина на Сдружението "Ловно рибарско дружество – Варна". Честването бе и грандиозно, и..

публикувано на 06.10.25 в 16:25

Колкото по-рано се открие едно туморно образование, толкова по-лесно е лечимо

В Комплексен онкологичен център (КОЦ) Пловдив прилагат международните стандарти за намаляване усложненията от химиотерапията при лечение на рак. Доктор Василена Куманова-Чочева (на снимката в текста) , специалист-онколог, с над 10-годишен опит разказва в предаването "Следобед за любопитните". "През последните години лечението на..

публикувано на 06.10.25 в 15:10

Българският принос в изучаването на Антарктида – 4 епизод: Местообитанията, птичето разнообразие и микрофлората на повърхностните води

В последния четвърти епизод ще чуете разказите за работата на сеизмологът Гергана Георгиева, орнитологът доктор Боян Мичев и биологът доц. Светослав Димов. Какво показват резултатите от работата на първата сеизмологична станция на остров Ливингстън в този епизод разказва гл. ас. д-р Гергана Георгиева, която е преподавател в катедра "Метеорология..

публикувано на 06.10.25 в 13:45