До 7 години между 400 и 800 милиона души ще бъдат изцяло заменени в работата си от изкуствен интелект (ИИ) според изследване на консултантската компания McKinsey.
ИИ е изключително ефективен в извършването на рутинни и повторителни операции, но неотдавна се установи, че е способен да замени хората и в творчески професии.
Творческите индустрии или т.н. творческа икономика – са отраслите, които се основават на индивидуално творчество, умения и талант и които имат потенциал за създаване на работни места и богатство чрез създаване и използване на интелектуална собственост. Обикновено те представляват около 3.8% от работната сила в европейската икономика.
Настъплението на ИИ в творчески професии като тези на преводачите, копирайтърите и дизайнерите изследва Багрян Маламин, докторант към Института по социология към БАН.
Респондентите му смятат, че ИИ ще улесни работата им и ще поеме повторителните, рутинни части от работата, докато те ще могат да се съсредоточат върху чисто творческия аспект.
Напълно възможно е в скоро време текстовете и изображенията, създадени от хора, да станат луксозни, да са нещо като "био-то" на дизайна – една от творческите сфери, която и до момента е претърпяла най-радикалните промени в средствата и начините на изпълнение.
Изследването на Багрян Маламин е първото в България, което разглежда въздействието на дигитализацията върху представители на творческите индустрии, които са интересен частен случай на отношенията между човека и изкуствения интелект в светлината на Индустрия 4.0, агресивната дигитализация и навлизането на платформената икономика или юберизацията.
Чуйте разговора с Багрян Маламин в "Лабиринти на познанието".
Темата в това издание на "Време за наука" е една от най-дискомфортните човешки емоции – срамът. Сигурно няма на този свят човек, който поне веднъж да не се е червил, да не е изгарял от срам, а ако има такъв човек, вероятно е социопат. Знаем за какво служи страхът, за какво ни предупреждава болката. За какво ни е срамът се питаме във..
Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към..
"Най-важното през целия ми живот е било, че никога не съм спирал да търся нови решения и да уча. Най-важното е да не спираш да упражняваш знанията, които имаш, да търсиш начин да ги надградиш, за да правиш нещата по-лесни, по-прости и по-сигурни. Така растеш!" – това е изводът, който инж. Емил Митев прави на този етап от живота си. Той е носител..
Главен асистент Силвия Георгиева от Университета за национално и световно стопанство, катедра Предприемачество, неотдавна беше в любимия ми щат Гуджарат, за да преподава в тамошния университет. Тъй като не съм ходила в Ахмедабад след ковид пандемията, нямам търпение да я разпитам за този най-голям град в щата, който е и на седмо място в огромна..
Само три години след създаването на Софийския университет са сформирани катедрите по ботаника (1891) и зоология (1897). За десет години броят на катедрите се удвоява и те осъществяват обучение на студенти в рамките на Физико-математическия факултет, в специалността Естествена история. През 1944 г. специалността се разделя на две – Биология и..
Професор арх. Тодор Кръстев, почетен член на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (ИКОМОС) и експерт по Световното..
Тоби Драйвър , създателят на митичните чудовища Kayo Dot и maudlin of the Well , един от най-оригиналните композитори в съвременната американска..
Във връзка с годишнина от Кюстендилската акция за спасяването на българските евреи от лагерите на смъртта, къщата музей "Димитър Пешев" представя изложбата..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg