Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дебют на Емануил Иванов с Радиосимфониците

| обновено на 28.04.23 в 07:06
Снимка: emanuilivanov.com

Емануил Иванов ще осъществи дебюта си със Симфоничния оркестър на БНР този петък (28 април от 19 часа) в зала "България". Столичната публика ще има шанса да чуе младия български пианист, който привлече вниманието на международната музикална общност през 2019 г., след като спечели първа награда на международния клавирен конкурс "Феручо Бузони", в Концерта за лява ръка и оркестър от Морис Равел, а на пулта ще застане Росен Миланов.


Композиран между 1929 и 1930 г., концертът е създаден специално за австрийския пианист Паул Витгенщайн, който губи дясната си ръка по време на Първата световна война. Премиерата на произведението е на 5 януари 1932 г., като на Витгенщайн партнира Виенският симфоничен оркестър с Роберт Хегер на пулта. Интересно е, че първоначално пианистът не харесва особено много произведението и решава да го преработи по свой вкус, добавяйки мелодии от оркестъра към клавирната партия, променяйки хармонии, премахвайки цели тактове и пренаписвайки каденците. Когато Равел чува негово изпълнение на частен концерт във Френското посолство във Виена, е напълно скандализиран и макар все пак на премиерата Витгенщайн да представя концерта в композиторската версия, между двамата остава неприятното чувство, породено от творческите различия.

Концертът на Радиосимфониците обаче ще започне с Увертюра и Вакханалия из "Танхойзер" от Рихард Вагнер. Композиторът пише операта между 1843 и 1845, като увертюрата е написана последно, а докато съчинява музиката на първа сцена, Вагнер изпада в такъв творческа устрем, че се разболява. По-късно в автобиографията си той пише, че заради огромното усилие, което му е коствала тази музика, прекарва цели дни в леглото. Въпреки че операта претърпява няколко редакции, композиторът остава неудовлетворен от произведението до края на живота си, като съпругата му Козима пише в дневника си няколко седмици преди Вагнер да почине, че той е споделил, че "все още дължи "Танхойзер" на света".

Програмата на вечерта се допълва от симфония "Данте" от Ференц Лист, в изпълнението на което ще се включи и женският състав от Смесения хор на Българското национално радио с диригент Любомира Александрова. Лист създава творбата като превъплъщение на преминаването на Данте Алигиери през Ада и Чистилището – така са наименовани и двете части на симфонията, като някои музиколози смятат, че произведението всъщност представлява съвкупност от две симфонични поеми, а не симфония в традиционния смисъл на думата. Знае се, че авторът скицира части от произведението още през 40-те години на XIX век, като по време на тези ранни стадии Лист е планирал по време на изпълнение на симфонията да бъдат показвани и картините по "Божествена комедия" на Данте от Бонавентура Дженели. Представяне на творбата заедно с изображенията обаче се осъществява чак 100 години по-късно в Брюксел.

Концертът на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Росен Миланов и Емануил Иванов – пиано, ще бъде излъчен на живо на вълните на програма "Христо Ботев" на 28 април от 19 часа. Събитието също така е част от линията "Изтъкнати млади изпълнители" на Европейския съюз за радио и телевизия и ще бъде излъчено и за радиослушателите в Германия.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"THE BIG ROCK SHOW" на GEOFF TATE идва в София

По онова време, в изглеждащия сега далечен като друга галактика край на 80-те години, почти всеки интелигентен метъл фен харесваше "Куинсрайк". Или най-малкото беше заинтригуван от тях. В морето от твърди банди те бяха нещо ярко и различно, звучаха сложно, но увлекателно, а концептуалните идеи на албумите им бяха съизмерими с величия като "Пинк Флойд" и..

публикувано на 12.11.24 в 09:12

Александра Карастоянова-Херментин с награда от Залцбургското общество за цялостно творчество

Голямата награда за изкуство на държавата е най-високата награда, която Залцбург присъжда на всеки четири години в областта на визуалните изкуства, литературата, музиката и сценичните изкуства. През 2024 г. Александра Карастоянова-Херментин ще бъде първата жена композитор, която ще я получи. Церемонията по награждаването ще се състои на 12 ноември в..

публикувано на 12.11.24 в 08:00

Любомир Денев-син: Идеята ми е да представя рядко изпълнявани български творби

Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон 2024/2025, които ще се състоят в Първо студио на Радиото. Първият концерт е на 13 ноември, сряда, с начален час 19.30. Програмата е избрана и селектирана от Любомир Денев-син, който ще дирижира..

публикувано на 11.11.24 в 08:00

Нова постановка на най-красивата и лирична опера на Леош Яначек – "Катя Кабанова" в Лиеж

"Катя Кабанова" на Леош Яначек се игра през октомври в Кралската опера на Валония в Лиеж в нова постановка на френската режисьорка Орор Фатие. В шестата творба на бележития чешки композитор са отразени две негови големи увлечения. Първото е голямата му страст към руската литература, а второто е несподелената, платоническа любов на Яначек към доста..

публикувано на 10.11.24 в 09:05

"Момичето от Запад" в Националната опера на Лион

Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..

публикувано на 09.11.24 в 07:55