Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виенските симфоници предлагат Брамсова програма в Концертхаус

Снимка: @wienersymphoniker

"Брамс е залегнал в ДНК-то на Виенските симфоници!". С тези думи Барбара Рет откри концерта на 26-и февруари в рамките на цикъла "Матинета на Виенските симфоници", както и с уводни обяснения на програмата към публиката в голямата зала на Концертхаус във Виена. Рет е с докторска степен по германистика и романистика и започва журналистическата си кариера в Австрийското национално радио още в ученическите си години. Известна е и с работата си в Австрийската национална телевизия за различни културни предавания.

В програмната книжка оркестърът осведомява, че главният диригент на Виенските симфоници, Андре Ороско-Естрада е напуснал състава. Също така Виенските симфоници изказват благодарност на родения в Амстердам Яап фан Цведен, шеф-диригент на Ню-Йоркските филхармоници и почетен член на Дружеството на Концертхаус Виена за това, че е поел ръководството и на двата концерта от 24-и и 26-и февруари във Виена с планираната вече програма: Трета и Четвърта симфонии на Брамс. Тук трябва да добавим, че в концертната програма за актуалния сезон на Виенските симфоници са били планирани всичките четири симфонии по времето на Естрада, но първата и втората са били дирижирани от Пабло Херас-Касадо през януари. Да се намери нов шеф-диригент на Виенските симфоници се оказва една доста трудна за решение задача.

За разлика от Първата симфония с нейната Бетовенова драматургия, както и Втората симфония с богатството на нюанси и сенки, които надхвърлят пасторално-класицистичния основен тон, Третата и Четвъртата симфонии на Брамс предлагат нови възможности за развитие на симфоничния жанр след Бетовен. И докато Четвъртата симфония на Брамс завладява с характерите на серенада, пасторал, елегия и пасакалия, то Третата му симфония е единствената оркестрова творба на Брамс, която завършва нито триумфално, нито трагично. Третата част, Pocco Allegretto, образува като контраст към до-мажорната втора част една нежно-елегична до-минорна сянка. Клара Шуман нарича тази част "една перла, но сива, потънала в една меланхолична сълза". Тук Барбара Рет допълни, че за Клара Шуман всяка една част от Третата симфония на Брамс е била като едно бижу, а също че музиката на тази симфония е един постоянен кръговрат от светлина и драматичност. И в действителност Третата симфония на Брамс е най-загадъчната от всичките четири: от една страна силова, енергична или лирична, от друга страна необикновена, с отворен симфоничен край. Точно това я прави интересна за слушателя и го приканва всеки път наново да открива все нови и нови нюанси на тази музика. Виенските симфоници начело с Яап фан Цведен представиха на 26-и февруари в Концерхаус Виена един много изтънчен, поетичен, но и драматичен Брамс с целия висок професионализъм на един от водещите оркестри в Австрия. Едно незабравимо матине!


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Размисли преди Великден" със Симфоничния оркестър на БНР

В петък (11 април) от 19 ч. в зала "България" е концертът "Размисли преди Великден" на Симфоничния оркестър на БНР. Константин Илиевски , главният диригент на Радиосимфониците, представя в "Артефир" програмата на празничния концерт, в която са закодирани дълбоки послания, свързани с предстоящия празник. "Програмата е типична за..

публикувано на 09.04.25 в 16:20

Пея ви съвсем нова песен

Коулман Мелет (27 май 1974 – 12 февруари 2009) е американски джаз китарист и вокалист, който загива трагично в самолетна катастрофа на 12 февруари 2009 година. Във фаталния ден е пътувал за турне, където трябвало да свири с Филхармоничния оркестър на Бъфало, Ню Йорк, като член от групата на тромпетиста Чък Манджионе. Приближавайки се до Бъфало,..

публикувано на 09.04.25 в 10:30

24-ти Великденски музикален фестивал на Държавната опера във Варна

В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..

публикувано на 07.04.25 в 17:05

Удо Диркшнайдер пристига да лее желязо в зала "Христо Ботев"

През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..

публикувано на 07.04.25 в 11:47

Фестивалът "Артис" с четвърто издание в София

От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..

публикувано на 07.04.25 в 08:10