Какво се случва в обществото ни? Чия е отговорността за войната на пътя? Какви мерки трябва да вземе спешно държавата? Къде са българското семейство и институциите?
Богдан Милчев – директор на Института за пътна безопасност, бивш шеф на КАТ, коментира в предаването "Законът и Темида":
"Ние от Института за пътна безопасност сме идентифицирали 3 основни проблема. И ако не въздействаме върху трите проблема едновременно, няма да получим положителен резултат. Налице са организационно-структурни проблеми. Виждаме след всеки тежък инцидент, че институциите – в лицето на МВР, Министерството на транспорта и Регионалното министерство – оправдават своето безсилие и лоша организация на работа чрез закона. Че законът не им е достатъчно добър, че наказанията са им малки... те не искат да променят организацията си на работа.
Вторият проблем, който констатираме, е корупцията. Ако ние не се справим с корупцията на най-ниските нива, което е раздула с цялата транспортна система, никога няма да постигнем положителен резултат, ако ще да ги разстрелваме нарушителите...
На трето място – необходими са и законодателни промени. Но не в посока да наказваме повече шофьорите. Имаме нужда от изцяло ново разбиране за пътната ни безопасност, което от 2000 г. европейските страни започнаха да го прилагат. А то е, че отговорността за състоянието на безопасността за движение по пътищата се носи от доставчика на транспортната система, сиреч от държавните институции, които я доставят. Това означава, че те трябва да работят като една система отделните елементи (министерства). Затова, ако ние създадем ново законодателство, което да изповядва тази философия, тогава вече ще можем да търсим и отговорности върху доставчика, че той не се справя с безопасността.
Организационните промени. Няма да се уморим да обясняваме, че е необходимо сливането на трите основни агенции. Това са Агенция "Пътна инфраструктура, ИА "Автомобилна администрация", в която е и обучението на шофьорите, и ДА "Безопасност на движение по пътищата". Тези три агенции трябва да станат една агенция, да бъдат извадени от министерствата и да бъдат на пряко подчинение на Министерски съвет.
Ще постигнем няколко основни неща по този начин: първо, административната тежест ще намалее, второ, ще има ясно посочено еднозначно кой носи отговорността (няма да си я прехвърлят един на друг), трето, Агенция "Пътна инфраструктура" харчи 3-4 млрд. лв. на година, които ще започнат да се харчат през оценка на риска, която ще бъде изготвена от ДА, която ще се влее, заедно с Агенция "Пътна инфраструктура" и ще действат като една система, като един елемент.
За да имаме готовност как корупционните практики да бъдат преустановени, трябва да допуснем обществения контрол. Т.е. тази нова агенция, която трябва да се създаде, ще има двустепенно управление – Надзорен съвет, в който ще допуснем обществения контрол през неправителствени организации и общественици, и Управителен съвет, който на оперативно ниво ще управлява самата агенция. Тогава вече ще има повече прозрачност в дейността и корупцията ще започне да се саморегулира, тъй като ще има обществен натиск."
Богдан Милчев подчерта, че във всички закони е необходимо да се направят промени – и то едновременно. От Института за пътна безопасност от 2020 година подготвят Пътна карта, с която политиците са запознати: "Тежкият проблем е, че политиците се правят, че няма такава пътна карта, въпреки че ние сме им я представили, защото чрез тази Пътна карта ние ще дадем прозрачност за дейността на институциите и корупцията ще бъде ограничена".
Той пожела късмет на шофьорите, защото "на нашия път се разиграва една руска рулетка – не се знае кой е следващият...".
Някой трябва да поеме отговорност за това, което се случва на пътя.
Чуйте целия разговор от звуковия файл.
Снимки – БГНЕС и БНР
Енергийната бедност е критичен проблем, който засяга не само социалната справедливост, но и екологичния баланс. Тя често се разглежда в контекста на климатичните промени, но също така е измерение на несправедливостта в съвременното общество. В днешните "Минути на редактора" бе обсъден този проблем, а темата бе свързана с предстоящата..
Кожата през зимните месеци изисква специално внимание, а професионалните алергии често са предизвикателство за хората, работещи с ръце. Тези теми разгледа доц. д-р Жана Казанджиева, специалист дерматолог, в предаването Lege Artis . Ето най-важното от съветите ѝ. Слънцезащитата не е само летен ангажимент. Според доц. Казанджиева, тя е особено..
Защо 35 години след падането на Берлинската стена – стените са в пъти повече? Кои стени са направени, за да съхраняват човека и кой стени са срещу на човешкото? Кои са невидимите стени между нас? Тези въпроси получават разнообразни отговори от събеседници като културолога Кирил Василев, редактора на книжната поредица "Власт и..
Горе-долу през тези дни през 1885 народът ни, осъществил Съединението съвсем неотдавна, завършва победоносно първото си огромно военно изпитание. Побеждава във война, която смята за справедлива. Професор Веселин Янчев нарича тази война "Истинската българска отечествена война". Тази победа убеждава света, че сме нация, достойна за независимост и..
Акушер-гинекологът и специалист по репродуктивна медицина д-р Явор Владимиров е посланикът на България в международната кампания "Повече радост" (More Joy), организирана от Световната федерация на асоциациите, занимаващи се с фертилитет – IFFS (International Federation Fertility Societies). Инициативата включва повече от 50 000..
Днес отбелязваме 67 години от деня, когато за първи път записите в "Златния фонд" на БНР започват да се описват и организират във ведомост . По..
"Антология Съвременна българска поезия" има официална премиера на 5 декември от 18,30 ч. в Yalta ArtRoom . Включени са 43 утвърдени имена, а целта на..
"Да създаваш вино означава да разказваш история" – това е основното послание, което се откроява от думите на Екатерина Христова, член на Управителния..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg