Какво се случва в обществото ни? Чия е отговорността за войната на пътя? Какви мерки трябва да вземе спешно държавата? Къде са българското семейство и институциите?
Богдан Милчев – директор на Института за пътна безопасност, бивш шеф на КАТ, коментира в предаването "Законът и Темида":
"Ние от Института за пътна безопасност сме идентифицирали 3 основни проблема. И ако не въздействаме върху трите проблема едновременно, няма да получим положителен резултат. Налице са организационно-структурни проблеми. Виждаме след всеки тежък инцидент, че институциите – в лицето на МВР, Министерството на транспорта и Регионалното министерство – оправдават своето безсилие и лоша организация на работа чрез закона. Че законът не им е достатъчно добър, че наказанията са им малки... те не искат да променят организацията си на работа.
Вторият проблем, който констатираме, е корупцията. Ако ние не се справим с корупцията на най-ниските нива, което е раздула с цялата транспортна система, никога няма да постигнем положителен резултат, ако ще да ги разстрелваме нарушителите...
На трето място – необходими са и законодателни промени. Но не в посока да наказваме повече шофьорите. Имаме нужда от изцяло ново разбиране за пътната ни безопасност, което от 2000 г. европейските страни започнаха да го прилагат. А то е, че отговорността за състоянието на безопасността за движение по пътищата се носи от доставчика на транспортната система, сиреч от държавните институции, които я доставят. Това означава, че те трябва да работят като една система отделните елементи (министерства). Затова, ако ние създадем ново законодателство, което да изповядва тази философия, тогава вече ще можем да търсим и отговорности върху доставчика, че той не се справя с безопасността.
Организационните промени. Няма да се уморим да обясняваме, че е необходимо сливането на трите основни агенции. Това са Агенция "Пътна инфраструктура, ИА "Автомобилна администрация", в която е и обучението на шофьорите, и ДА "Безопасност на движение по пътищата". Тези три агенции трябва да станат една агенция, да бъдат извадени от министерствата и да бъдат на пряко подчинение на Министерски съвет.
Ще постигнем няколко основни неща по този начин: първо, административната тежест ще намалее, второ, ще има ясно посочено еднозначно кой носи отговорността (няма да си я прехвърлят един на друг), трето, Агенция "Пътна инфраструктура" харчи 3-4 млрд. лв. на година, които ще започнат да се харчат през оценка на риска, която ще бъде изготвена от ДА, която ще се влее, заедно с Агенция "Пътна инфраструктура" и ще действат като една система, като един елемент.
За да имаме готовност как корупционните практики да бъдат преустановени, трябва да допуснем обществения контрол. Т.е. тази нова агенция, която трябва да се създаде, ще има двустепенно управление – Надзорен съвет, в който ще допуснем обществения контрол през неправителствени организации и общественици, и Управителен съвет, който на оперативно ниво ще управлява самата агенция. Тогава вече ще има повече прозрачност в дейността и корупцията ще започне да се саморегулира, тъй като ще има обществен натиск."
Богдан Милчев подчерта, че във всички закони е необходимо да се направят промени – и то едновременно. От Института за пътна безопасност от 2020 година подготвят Пътна карта, с която политиците са запознати: "Тежкият проблем е, че политиците се правят, че няма такава пътна карта, въпреки че ние сме им я представили, защото чрез тази Пътна карта ние ще дадем прозрачност за дейността на институциите и корупцията ще бъде ограничена".
Той пожела късмет на шофьорите, защото "на нашия път се разиграва една руска рулетка – не се знае кой е следващият...".
Някой трябва да поеме отговорност за това, което се случва на пътя.
Чуйте целия разговор от звуковия файл.
Снимки – БГНЕС и БНР
Христовата Църква е една и неделима. Поместните църкви са живи членове на тази света, съборна и апостолска Църква. Обособяването на поместни Църкви ни говори, че Бог е осветил съществуването на различните народи с техните характерни черти. Като се вземат под внимание различните особености на отделните народи, проповедта и службата на роден език..
Село Калояново се намира на около 25 километра от областния град Пловдив и е общински център на общо 15 села. До 1934 година носи името Селджиково. Изборът на новото име е в чест на българския цар Калоян. Днес в селото живеят над 2500 човека. В периода VIII век преди Христа - V век след Христа земите около Калояново са част от територията на Древна..
"Интерсубективна реалност", която създават българските медии, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев , икономист. "Живеем от доста време в тази "интерсубективна реалност" , която се изразява в това, че медиите поднасят темите, които диктуват дневния ред на страната по определен начин. Забелязваме, че важните неща за..
Един случай на тежка бюрокрация в България или защо Владимир Шурупов, бежанец от Русия след началото на войната в Украйна, не може да приравни дипломата си за лекар у нас. Интервю с д-р Владимир Шурупов. Очакваме отговор от МЗ, към което изпратихме въпроси. Владимир Шурупов и семейството му минават през тежка и унизителна процедура, когато подават..
В рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев, експерт по гражданско и административно право и дългогодишен консултант на предаването, отговаря на слушателски въпроси. Пенка Иванова от Враца пита: Ако има продажба на имот, който е част от делбената маса при извършване на делба, без участие на някой от наследниците, тя..
"Интерсубективна реалност", която създават българските медии, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев , икономист. "Живеем от..
"В постановката от 13 януари 2024 година Игор Головатенко в ролята на Монфорте не само интерпретира въздействащо мелодиите на Верди, но и конфликта между..
Тази година музикалната общественост отбелязва стогодишнината от смъртта на бележития оперен композитор Джакомо Пучини. Водещият белгийски театър "Ла Моне"..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg