Пернат крадец, невинна слугиня, осъдена на смърт и корумпиран властен политик – това са главните герои на сериозно комичната опера на Росини, чиято увертюра с барабани и соло на обой е едно от най-известните произведения в историята на музиката.
La gazza ladra (Крадливата сврака) се развива във време на големи социални катаклизми в Европа. Когато Нинета е обвинена в кражба на сребърни прибори, верига от нещастни обстоятелства първоначално отдалечава щастливия край, обещан от оперния жанр "semiseria". Що за свят е този, в който могат да бъдат екзекутирани за предполагаема кражба на лъжица? С операта на Росини, чиято премиера е през 1817 г., режисьорът Тобиас Крацер прави своя дебют във Виена и проследява несигурността на хората в един политически и социално дестабилизиран свят.
"Росини се опитва да се справи със социалната ситуация с хумор и в същото време това произведение е и дистопична чернова. Във времена на несигурност дистопичните филми и романи, като Докладът на прислужницата или Игрите на глада, стават много популярни. Такива антиутопии и сатири са вечни, тъй като художниците реагират на неясните политически условия. За мен "Крадливата сврака" е ключово произведение за Росиниевата композиционна естетика", казва Тобиас Крацер. И продължава: "Свраката също трябва да стане конкретен герой. … Още в увертюрата показваме света през нейните очи. Свраката почти се припокрива с композитора Росини: тя гледа на света без морална преценка. …Тя винаги гледа там, където нещо блести, тя също вижда какво се случва, но не го оценява. … Ако Росини имаше хералдическо животно, мисля че щеше да бъде свраката".
В постановката на сцената на Театър ан дер Вийн от настоящия сезон участват грузинското сопрано Нино Мачаидзе в главната роля на Нинета, Фабио Капитанучи, Марина де Лисо, Максим Миронов, Паоло Бордоня, Нахуел ди Пиеро, Диана Халер, Рикардо Бота и др. Заедно с хор "Арнолд Шьонберг" и Радио-симфоничния оркестър на ОРФ.
В премиерната вечер за Старозагорската опера на “Риголето” от Джузепе Верди сценичният размах и визуалният разказ се разгръщаха със смелост и прецизност. Публиката беше въвлечена в едно модерно, но същевременно дълбоко емоционално преживяване. “Риголето” е произведение, балансиращо между дълбока човешка драма, политически интриги и съдбовна..
Софийската филхармония посреща изтъкнатия български кларинетист Росен Идеалов, който ще представи забележителния Концерт за кларинет и оркестър на Паул Хиндемит. Диригент на вечерта ще бъде Вилиана Вълчева, която допълва програмата с Трета симфония на Йоханес Брамс. Според Росен Идеалов в целия концертен репертоар за кларинет Концертът на Хиндемит..
Любимката на българската публика, Таря Турунен, и бившият ѝ колега от Nightwish , Марко Хиетала, пристигат в София за концерт в зала "Асикс Арена" на 4 април, а два дни по-рано – на 2 април, канят варненските си фенове в Двореца на културата и спорта. Слушайте!
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън, несбъднат сън. Толкова пъти си го слушал, когато ти е било тежко, но и в мигове на щастие също, и знаеш, че ще ти помогне. Той просто те разбира – точно теб, непознатия, който живее със смисъла в думите му...
1 април Свири Оркестърът на Италианска Швейцария с диригент Давид Афхам. 3.00 часа – Роберт Шуман (1810-1856), Концерт за виолончело в ла минор, оп. 129. Солист: Трулс Мьорк (виолончело). 3.26 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из Сюита за виолончело № 2 в ре минор, BWV.1008. Изпълнява Трулс Мьорк (виолончело). 3.31 часа – Лудвиг ван..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" ви срещнахме с Ирена Методиева – жена, която води една от най-трудните битки: за живота си, за..
Гимназията по механизация на селското стопанство "Пейо Яворов" в гр. Гоце Делчев изглежда е едно от най-бързо развиващите се училища в страната. Дори ако..
На Световния ден за информираност за аутизма се проведе открит разговор за предизвикателствата, пред които са изправени хората с аутизъм, както и за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg