Арфистът, диригент и басо континуо изпълнител Андрю Лорънс-Кинг е един от доайените на исторически информираните изпълнителски практики, който освен активен музикант е и международно признат изследовател на ранната западноевропейска музика.
Роден е през 1959 година на остров Гърнзи – втория по големина от Нормандските острови, разположени в Ламанша. След като известно време е главен хорист в катедралата в град Сейнт Питър Порт, печели стипендия за Кеймбридж. В последствие Лорънс-Кинг учи и орган и пеене в Лондонския център за ранна музика. Започва да свири на арфа, след като по случайност се сдобива с копие на средновековен ирландски инструмент. Поради липсата на преподаватели сам се обучава на техниката на свирене чрез изучаване на исторически източници – както писмени, така и иконографски.
Изпълнителят е и създател и ръководител на Арфовият консорт (The Harp Consort), за който той казва следното: „Ансамбълът не се определя толкова от конкретен репертоар или фиксирана група изпълнители. Той се характеризира по-скоро с начин на мислене, като най-важната част се състои в това, че се опитваме едновременно да сме възможно най-исторически информирани и абсолютно потопени в музиката по време на изпълнение. Основният начин, по който постигаме това, не е чрез модернизиране на музиката, така че тя да кореспондира на съвременния слушател, а чрез подчертаване именно на най-исторически автентичните неща в нея, които, смятам, са и най-интересни за публиката“.
Андрю Лорънс-Кинг е също така директор и на продуцентския екип за осъществяване на исторически информирани постановки на ранни опери Il Corago, както и на Международното бароково оперно студио. Като солист и басо континуо изпълнител Андрю Лорънс-Кинг често колаборира с множество състави като Gothic Voices, консорт "Нюбери", вокален ансамбъл "Аламире", Есперион XX, камерен хор "Утопия", ансамбъл The King’s Noyse, Anonymous 4 и още много други.
Този вторник (13 юни от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" слушаме записи с участие на Андрю Лорънс-Кинг на произведения от Дитрих Букстехуде, Търлах O’Каролан, Франческо Ландини, Готие дьо Коаси, Йохан Себастиан Бах, Джон Дауланд, Хуан Идалго и Якопо Пери.
Снимка: ФС на Андрю Лорънс-Кинг
В съботния празничен ден слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат възможността да чуят документален запис на една рядко изпълнявана творба от композитора Парашкев Хаджиев. Избрали сме изпълнение от 25 ноември 1969 г., когато солистите и оркестърът на Софийската опера са изпълнили операта "Майстори" под диригентската палка на маестро Атанас..
Либрето: Парашкев Хаджиев По драматичната пиеса на: Рачо Стоянов Световна премиера: 9 октомври 1966 г., Софийска опера Действащи лица и изпълнители: • Тихол, майстор резбар (тенор) • Найден, негов син, резбар (бас) • Милкана, жена на Найден (сопран) • Живко, майстор резбар (тенор) • Добри (баритон) • Кольо (тенор) • Генчо..
Задава се шумна мрачна майска вечер в сърцето на мрака в София. 24 май с наситени китари, дръм машини, бас и бяс. Понякога те се завръщат: след дебюта си на българска земя по Гергьовден 2024 г. независимото (в пълния смисъл на думата) електро-индъстриъл-авнагард-рок дуо Putan Club повтаря Софияна светлата дата 24 май в тъмните подземия на..
"Единение" е авторски албум на Константин Кучев, братя Якъбови и сестри Апостолови, Ян Добрева, Васил Спасов - Sariel Orenda, Петър Йорданов - Бъни, Мартин Саийд Бейран, Силсила Махбуб, Халед Мераджудин, Нона Митева, Александър Лазаров, Мари Андонова, Асен Хайдутов, Анна Каралашева, Ердинч Милев. Авторите на албума споделят: "Музиката като..
На 25 и 29 май в град Бразилия, клавирното дуо ще осъществи два от ключовите проекти на състава – продължаващото турне с Клавирния концерт за четири ръце на Йоханес Брамс и аранжимент на Рихард Дюнсер на Клавирен квинтет, оп. 25, както и програма с преобладаващо българско присъствие. Посещението им е резултат на покана от Клаудио Коен, който се..
Има ли руска пропаганда в българските училища и какво показва разследване на БНТ, коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ Мая Димитрова,..
Задава се шумна мрачна майска вечер в сърцето на мрака в София. 24 май с наситени китари, дръм машини, бас и бяс. Понякога те се завръщат: след дебюта..
В навечерието на 24 май – денят на българската просвета и култура, и на славянската писменост – в студиото на радиопредаване гостуваха представители на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg