Фламенко джазът влезе в България веднага след като бе признат в Испания, при това с десетилетия преди да бъде признат в съседната им Франция, например. Затова новото име на нощните ни срещи в началото на всяка седмица по програма "Христо Ботев" е "Джаз+Дуенде".
Двама от "кръстниците", съответно на "Джаз+" и на "Дуенде", когато бяха самостоятелни предавания в РФИ-София и в последствие в БНР, имаха последователни концерти в София в рамките на една седмица.
На Пако де Лусия това бе последното му гостуване, на Томатито – първото. Десет години по-късно синът на втория и братът на един от сайдмените на първия бяха един след друг на сцената на поредното Фламенко Енье в аудиториума на музея Пикасо в Малага.
Докато търсехме с китариста, вече и вокалист, Карлос де Хакоба по-тихо място за интервюто, от шумната гримьорна се измъкна Томатеандо, когото поздравих за смелостта да прави свой прочит на любими теми на баща му. А Карлос – за уникалния “Volver”, като му изказах предположение, че е бил провокиран от гласа на Естрея Моренте, озвучил изпълнението на Пенелопе Крус в едноименния филм на Алмодовар:
“Не, вдъхнових се от начина, по който го бе изсвирил големият ми приятел, аржентинският китарист Луис Салинас. Взех идеята му и ѝ направих своя версия. Темата е много красива и романтична. Вдъхнових се от аржентинската музика."
Не само, помня те с "фламенко-пирата" Джери Гонсалес.
"Да, бе общ проект с Хуан де Хуан. Аз съм си фламенко китарист, но преди всичко съм музикант. Харесва ми всякаква музика, от която мога да науча нещо. Аз съм фламенкос, но музиката си е музика. Използвам всичко, което ми харесва и се опитвам да го заведа при моето светоусещане."
А какво взимат от теб, от фламенкото, чуждестранните ти партньори?
"Мисля, че ритъмът. Дълбочината. И онова малко нещо, което го няма в партитурите. Няма как да го впишеш."
Дуендето?
"Да!"
Какво е то за теб?
"Лично за мен е плодът на моя труд. Ако работиш много, идва дуендето. Ако не работиш, то няма как да дойде."
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg