Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българското кино като водеща новина

Отговорността и удоволствието да продуцираш кино – разговор с Катя Тричкова за наградения на Карлови Вари филм "Уроците на Блага"

Снимка: Karlovy Vary International Film Festival

"Уроците на Блага" ще докосне много хора и ще достигне до широката публика", смята продуцентката на наградения с "Кристален глобус" на Карлови Вари филм Катя Тричкова, член на Европейската филмова академия. За нея е отговорност и удоволствие да продуцира кино.

Завладяващият, горчив и въздействащ социален трилър, както го определи критикът и колумнист във "Варайъти" Гай Лодж, стана причина българското кино да се превърне във водеща новина. Успехът, който пожъна филмът на Стефан Командарев, провокира вълна от положителни емоции и коментари у българската публика и киногилдия. След международния "Букър" на Георги Господинов, "Кристалният глобус" на Командарев, а и другите две награди, които "Уроците на Блага" спечели – за най-добра женска роля в лицето на завърналата се след 30-годишно отсъствие на екрана Ели Скорчева и отличието на екуменическото жури, което се връчва на филми с фокус върху социалните, политическите, етичните и духовни ценности – отново поставиха фокуса върху българската култура.

"Този успех е споделен с всички наши колеги, голяма част от които работят неуморно. Той е споделен и с колегите преди нас, които са отъпкали пътеките, за да има успех българското кино и да се направят едни натрупвания, наслагвания, за да стигнем дотук. Това е и успех, който се надявам да бъде продължен достойно и от следващите филми. Той има много измерения, не са само наградите, но и целият този отзвук – че културата и българското кино попаднаха отново като водеща новина. Това е наистина прекрасно и нямам търпение за срещата с българската публика на филма, която предстои през есента", допълни още Катя Тричкова.

Тя е продуцент и на другите два филма от своеобразната трилогия на Командарев "Посоки" и "В кръг". Член е и на Европейската филмова академия, а филмографията ѝ включва редица наградени игрални и документални филми. През 2022 година Тричкова представи България и на Producers on the Move – инициативата на European Film Promotion, която се провежда всяка година в рамките на Международния кинофестивал в Кан. 

"Уроците на Блага", който разказва историята на 70-годишна пенсионирана учителка, станала жертва на телефонна измама, е зареден с много хуманизъм и уважение към човешката личност, както смята и българският кинокритик проф. Божидар Манов, и цели да вдъхне кураж на хората от третата възраст у нас, които са пренебрегвани, злепоставяни и недостатъчно уважавани. По повод темата на филма Катя Тричкова казва:

"Силно се надявам за в бъдеще – това е утопична надежда – да нямаме такъв фокус във филмите. Да не трябва да приемаме като ежедневие и да се примиряваме с тази липса на хуманност в нашето общуване, с това обезличаване на ценности и с липсата на всякаква етика и морал в много аспекти от нашия живот. С дупките по пътищата, с дупките в образованието, с дупките в здравеопазването – страшно много неща трябва да бъдат решени. И да, виждам много хубави и светли примери от отделни хора или групи от хора, които се опиват да ги запълнят, но искрено се надявам след пет години това наистина да не бъде тема, която да е във филм или в новините."

Повече чуйте в звуковия файл.

"Уроците на Блага" ще се срещне с българската си публика наесен. Първо на "Златна роза" 2023, а веднага след това ще открие "Киномания". Официалните му прожекции ще бъдат последвани и от кинопоказ в цялата страна.

Снимка – Karlovy Vary International Film Festival
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25