Четенето във времето на дигиталната революция и непрестанната борба за нашето внимание буди тревоги за бъдещето на грамотността. В последните 20 години издателският бранш навсякъде по света преживява трансформации и не се радва на добри времена, на този фон аудиокнигите бележат стабилен и устойчив ръст.
Отдавна не става въпрос за прашни касетки и CD-та с прочит на класиката. Новите технологии н позволяват да държим и слушаме цели библиотеки през телефоните си. Никой не сочи аудиокнигите ужасéно, както стана с електронните книги, които отбелязаха сходен буен растеж, когато се появиха. Тогава владееха опасения, че е-книгите ще канибализират останалите формати в книжния свят.
При аудиокнигите няма такива опасения, на тях не се гледа като на конкуренти на книжните издания. Напротив владее усещане, че са пристрастяващи.
"Аудиокнигите по никакъв начин не изместват книгите, те дават възможност да общуваш с текст и тогава, когато няма как да четеш, стига да обичаш книгите, разбира се", отбелязва Калина Гарелова, част от екипа на "1002 Продукции", студио за производство на аудио съдържание.
Не е за подценяване способността на аудиокнигите да приспиват далеч по-ефективно от специалните компилации релаксиращи и успокояващи звуци например. Когато слушаш нещо интригуващо, което занимава ума, му помага по-лесно да се отнесе, вместо да цикли и преработва впечатленията от деня.
"Голямо значение има и въздействието на човешкия глас и деликатния, интимен контакт, който установяваме, слушайки история, докато сме заети с някаква най-честно монотонна дейност, например, докато готвим, чистим или шофираме.
Човек се привързва не само към истории и автори, но и към гласове. Ние имаме емоционална привързаност към определен глас, склонни сме да "дадем ухо" на история, прочетена от разказвач, когото харесваме. Понякога това ни връща към топли и съкровени детски спомени как са ни чели или разказвали приказки като деца.
В България имаме страхотни актьори, които умеят "да вдигнат една история от страницата, да я направят триизмерна и да ѝ вдъхнат живот."
Пък и за поколението, отраснало с драматизациите на "Балкантон", вероятно е по-лесно да си върне навика за слушане и възприемане на аудиокнигите.
Младите хора пък са изключително възприемчиви към аудиосъдържанието, което създава мостове между новите медии и платформи и паметта за културно наследство и минало", казва още Калина Гарелова, редактор, критик и автор; допринесла за изграждането на съвременен стандарт в превода на научни, философски и литературни текстове, работила в тясно сътрудничество с български писатели и сценаристи.
Артработилници, съпътствани от заключителна изложба, ще има в градовете Бургас, Ихтиман и София. В Бургас те ще се проведат на 15, 16, 22 и 23 март 2025 г. от 11 ч. с изложба на 1 април в Регионалната библиотека "Пейо Яворов". В Ихтиман ще бъдат на 8, 15, 22 и 23 юни с изложба на 15 август в Народно читалище "Слънце – 1879". В София керамичните..
В галерия "Синтезис" се откри изложбата "Мръсно" на Боряна Пандова, с куратор Надежда Павлова. Изложбата ще може да бъде видяна до 6 май. Това е последният проект от цикъла "Обекти на невниманието", цикъл над който авторката работи повече от двадесет години. В "Мръсно" Боряна картографира случайно образуваните композиции от обекти, търкалящи се по..
В Драматичен театър в Пловдив започнаха репетициите на комедията "Берлин, Берлин" от Жералд Сиблерас и Патрик Одекоор. Режисьор на спектакъла е Стоян Радев. Пиесата е преведена от Снежина Русинова-Здравкова, сценографията е на Никола Тороманов, а музиката на Милен Кокошаров. Пиесата "Берлин, Берлин" засяга един период от края на комунистическия..
Наталия Матолинец е за втори път в България за участие в творческа резиденция по покана на Къщата за литература и превод. Тя е от Лвов. Авторка е на осем романа за деца и юноши, книгите ѝ са предимно във фентъзи жанра, а в историите си включва митове, магия и културно наследство от Централна и Източна Европа. От Наталия Матолинец научаваме, че..
В редакция "Хумор и сатира" се стремим да сме кратки и ясни и понякога това ни се удава. Такъв е случаят с поредното издание на рубриката "Кратко и ясно" в "Голямата къща на смешните хора", където не съвсем кратко, но много ясно обясняваме иновативната историческа метода за осмисляне на електронните часовници. Внимание! Тази метода не работи с..
Професор арх. Тодор Кръстев, почетен член на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (ИКОМОС) и експерт по Световното..
Тоби Драйвър , създателят на митичните чудовища Kayo Dot и maudlin of the Well , един от най-оригиналните композитори в съвременната американска..
Във връзка с годишнина от Кюстендилската акция за спасяването на българските евреи от лагерите на смъртта, къщата музей "Димитър Пешев" представя изложбата..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg